El ple aprova inicialment l’ordenança per regular la sequera

ple sequeraEl ple de l’Ajuntament va aprovar inicialment amb els vots de l’equip de govern l’ordenança reguladora de les mesures aplicables a l’abastament d’aigua potable i als usos de l’aigua en situació de sequera. Es tracta d’una eina normativa basada en un text facilitat per l’Agència Catalana de l’Aigua, que és l’administració competent en aquesta matèria, i que els serveis tècnics municipals han adaptat mínimament a la casuística local.

El tràmit d’aprovació inicial va tenir lloc el passat 7 de març en un ple monogràfic que va ser convocat amb caràcter “extraordinari i urgent” cinc hores abans de l’inici de la sessió. Aquest fet va motivar les queixes dels grups de l’oposició, que hi van votar en contra.

Abast i contingut

L’ordenança té com a objectiu “fomentar l’estalvi de consums” i vetllar per un “ús eficient i racional de l’aigua”, d’acord amb les dotacions màximes i la resta de limitacions previstes en el Pla especial de sequera en les diverses fases d’alerta hidrològica per als municipis de la conca fluvial de Catalunya que administra l’ACA.

L’ordenança s’aplicarà únicament “durant els períodes de sequera declarats per l’ACA”. La seva aplicació, per tant, tindrà caràcter “temporal”. Durant la seva vigència, però, restaran en suspens “les prescripcions contemplades en altres ordenances, reglaments de servei o clàusules contractuals del subministrament d’aigua” que entrin en contradicció amb aquesta norma.

Les limitacions d’abastament de l’ordenança afectaran “tots els orígens de l’aigua”; és a dir, tant la de xarxa com la de pou o mina.

Limitacions

Tal com estableix el Pla especial de sequera per als diversos escenaris d’emergència –i tal com es va fer ressò l’Ajuntament de Teià per mitjà d’un ban de l’Alcaldia–, l’ordenança habilita l’Ajuntament a adoptar mesures encaminades a “regular, delimitar, fixar un límit o prohibir l’ús de l’aigua per abastament de la població” per a determinats usos com l’ompliment de piscines, el reg de jardins o el rentat de vehicles.

La norma també faculta l’Ajuntament, com a titular del servei d’aigua potable, a “reduir la pressió a la xarxa” –ja sigui en franges horàries o de manera continuada; en tota la xarxa o bé en determinats sectors de la població– i, fins i tot, a efectuar “talls temporals” en situació d’emergència.

Per últim, l’ordenança estableix un termini màxim de 30 dies per instal·lar comptadors, a compte de l’usuari, en aquelles escomeses que no en tenen; que en el cas de Teià n'hi ha catorze.

Infraccions i sancions

L’ordenança considera “infraccions administratives qualsevol acció o omissió que vulneri les mesures i limitacions adoptades” i insta l’Ajuntament a “intensificar les tasques de control de consums i detecció d’infraccions”. En aquest sentit, “els consums que superin els objectius d’estalvi fixats tindran la consideració de consums excessius”.

Les infraccions es qualifiquen com a lleus (amb multes de fins a 750 euros), greus (entre 751 i 1.500) i molt greus (de 1.501 a 3.000 euros), segons quin sigui l’estat d’alerta hidrològica, els perjudicis causats, la intencionalitat o la reincidència. En concret, “es consideren responsables el titular del contracte de subministrament o, en el seu cas, el receptor o l’usuari del servei d’abastament” i, en cap cas, “la imposició d’una sanció no pot ser més beneficiosa per al responsable que el compliment de les normes infringides”.

Un cop iniciat el procediment sancionador, es podran adoptar, complementàriament, altres mesures provisionals, com ara: ordenar la instal·lació de comptadors amb telemetria a costa de l’usuari o, fins i tot, suspendre temporalment el subministrament.

Consulta pública

Abans de ser elevat al ple de la corporació, el text va ser sotmès a consulta ciutadana durant 15 dies hàbils, del 14 de febrer al 6 de març. El grup municipal de JxTeià va presentar-hi al·legacions l’últim dia i el PSC, l’endemà.

Totes elles van ser desestimades amb un informe jurídic del secretari: les primeres perquè les mesures establertes “són competència de l’ACA” i venen marcades pel Pla especial de sequera, i les del grup socialista perquè es van formular fora de termini.

JxTeià qüestionava que els talls de subministrament es poguessin sectoritzar –“o tots o ningú”, va defensar el regidor Aleix Corral–, que les limitacions incloguessin l’explotació de l’aqüífer i que es limités la portada d’aigua en cisterna “d’altres indrets”. Les del PSC tenien caràcter eminentment tècnic i feien referència a aspectes relacionats amb l’articulat, com la tipificació d’infraccions i les eventuals contradiccions entre l’ordenança i el reglament del servei de proveïment, actualment en període d’aprovació.

Debat i votació

En el ple, l’oposició va criticar-ne la convocatòria per via d’urgència, i tant JxTeià com el PP van rebutjar-ne la motivació. Aquest procediment, que substitueix la Comissió Informativa prèvia per una Junta de Portaveus, està contemplat al Reglament Orgànic Municipal (ROM) i permet celebrar un ple amb una antelació de 5 hores. Durant aquest període, el PSC va tornar a registrar-hi esmenes, que no es van poder resoldre perquè Secretaria estava tancada.

JxTeià ho va considerar un “menysteniment” i Corral es va mostrar partidari d’“haver esperat a la setmana vinent”. Per al PP, l’hora de diferència entre les explicacions rebudes a la Junta de Portaveus i la votació del ple era “inviable, ja que no ens dona temps a fer consultes ni a pensar”. El seu portaveu, David Basi, va dubtar “que els aspectes tècnics estiguin lligats amb els aspectes jurídics”, la qual cosa podria donar peu –en la seva opinió– a la presentació de recursos. “Com no n’estem segurs, hi votarem en contra”, va concloure.

També per al PSC “les coses es podien haver fet millor”. Tot i votar-hi contra l’aprovació, Miguel Ángel Peinado va ratificar la urgència del ple perquè “anem tard i malament en comparació amb altres municipis”.

La regidora de Medi Ambient, Montse Riera, va reconèixer que “hi ha pobles que ja l’han aprovada” i va desitjar “no haver-la de fer servir gaire perquè estem per sota de la dotació. Això vol dir que les coses s’estan fent bé, potser hem fallat en les formes però no en el fons”.

L’alcaldessa, Gemma Rosell, va tallar de soca-rel les insinuacions de manca de transparència per part del PSC i la portaveu de Cat-ERC, Èrica Busto, va recordar que el tema s’havia tractat abans en Comissió Informativa. “Ens hauria agradat fer-ho amb més temps, però anàvem a contrarellotge amb els recursos humans i tècnics que tenim”, va ressaltar Rosell.

Bones dades

La sessió plenària va ser precedida d’una reunió amb l’enginyer municipal per dissipar alguns dubtes sobre el contingut de l’ordenança i per traslladar les bones dades pel que fa al compliment de les dotacions estipulades per l’ACA. “Si durant aquests 15 dies ens haguéssiu manifestat el mateix que heu fet en les últimes 48 hores hauríem pogut muntar una trobada amb més temps”, va observar l’alcaldessa, referint-se a l’oposició.

Nou termini

El secretari va intervenir per recordar que “l’horari és el que és i no es pot ampliar a gust i conveniència” i va demanar respecte i comprensió per la seva feina. El secretari va explicar els motius de les desestimacions i va assegurar al regidor del PSC que les seves aportacions es resoldran durant el proper termini d’exposició de 30 dies, si les presenta, ja que l’ordenança no entrarà en vigor fins que no transcorri aquest període, sigui aprovada definitivament pel ple de l’Ajuntament i publicada íntegrament al Butlletí Oficial de la Província.

pdf Ordenança_mesures_abastament.pdf 244Kb Downloads: 108

Ordenança_mesures_abastament.pdf


Ajuntamentdeteia