Com a molts altres pobles de Catalunya, també a Teià la pandèmia de la Covid-19 va activar els mecanismes de solidaritat veïnal per posar en marxa una incipient xarxa de suport mutu amb la voluntat d’ajudar la gent gran i altres col·lectius durant la situació de confinament i no exposar-la al risc de contagi.
Ràpidament, aquestes iniciatives van ser integrades dins el funcionament de l’Ajuntament per tal d’instituir-les i d’establir-ne el protocol d’actuació adient seguint les indicacions de la Generalitat, ja que entre les persones i famílies ateses també n’hi poden haver que s’aïllin davant la sospita que estiguin passant la malaltia.
A escala local, el grup és coordinat per les regidories de Serveis Socials i de Cicles de Vida, i compta amb el suport del personal tècnic dels Serveis Bàsics a les Persones i de Caritas Teià. En aquests moments, hi ha 36 persones que han mostrat la seva predisposició a participar-hi, 23 de les quals estan completament operatives ja que compleixen tots els requisits de salut i han assumit els compromisos legals de responsabilitat i confidencialitat.
El dispositiu municipal de suport a les persones vulnerables es completa amb els serveis d’atenció domiciliària i de teleassistència, que han estat reforçats en les últimes setmanes per part de l’Ajuntament i la Diputació.
Medicaments i alimentació
El passat 1 d’abril es va iniciar el repartiment de medicaments a domicili, en col·laboració amb la farmàcia de Teià. De moment, s’han establert dos torns diaris de dilluns a divendres: un a les 13h i l’altre a les 18:30h. El cap de setmana s’actua només al matí. La mitjana és de 3 a 5 encàrrecs servits en cada torn i tant el personal de l’establiment com els usuaris n’estan agraïts. Cal destacar que les persones voluntàries van degudament protegides amb guants i mascaretes facilitades per la mateixa farmàcia.El dissabte 4 d’abril es va engegar el servei de compres d’alimentació i lliurament a domicili i durant el cap de setmana es van atendre 9 peticions de suport. La valoració és positiva, però s’ha observat que caldria prioritzar les compres de dilluns a divendres per evitar les aglomeracions del dissabte. En aquest cas és la Policia Local qui facilita els guants i la mascareta als voluntaris.
En ambdós supòsits, es tracta d’un servei molt necessari perquè ajuda a descongestionar les cues que sovint es formen a les portes dels establiments i l’Ajuntament creu que la demanda s’incrementarà a mesura que s’allargui el confinament.
Els voluntaris també es cuiden de posar en coneixement dels Serveis Socials els possibles casos de vulnerabilitat o d’aïllament social que detectin.
Servei a domicili i teleassistència
Arran del confinament i de la declaració de l’estat d’alarma, algunes famílies van prescindir, per prevenció, del Servei d’Atenció a Domicili (SAD). Inclou la cura personal i la higiene de la llar i l’Ajuntament el continua oferint, especialment a les persones sense suport familiar. El personal treballa amb equips de protecció i prioritza els casos en què no hi ha cap mena de suport familiar.Des de Serveis Socials s’ha ofert el SAD a les persones que assistien al Centre de Dia d’Amavir que ho podien necessitar, però que hi van renunciar per prevenció.
Complementàriament, s’ha ampliat el Servei Local de Teleassistència amb una línia d’atenció telefònica mentre duri l’estat d’alarma. Aquesta ampliació del servei dels 75 als 65 anys és totalment gratuïta i ha estat possible gràcies a Diputació. Si voleu conèixer-ne tots els detalls o bé esteu interessats a sol·licitar-lo, cliqueu aquest enllaç.
Seguiment telefònic
L’equip de Serveis Socials Bàsics està disponible les 24 hores per a qualsevol incidència.
A més, cada dia fan trucades proactives de seguiment a través de les seves bases de dades. Les entrevistes telefòniques permeten conèixer la situació en què es troba cada persona, tant a nivell emocional com de salut, i explorar les possibles necessitats bàsiques susceptibles de requerir suport extern per ser cobertes. Les trucades també serveixen per reforçar el missatge que no surtin de casa i oferir els serveis de suport de voluntariat per comprar, passejar mascotes o llençar la brossa. En general, la gent agraeix les trucades, especialment si les persones estan soles.
Santa Rosalia i Amavir
A la llar de Santa Rosalia hi resideixen 28 nens i adolescents que en aquests moments es troben confinats, sota la guarda de la comunitat de Pares Somascos i un equip d’educadors i educadores. El centre ha pres totes les precaucions dictades per la Direcció General d’Atenció a la Infància (DGAIA), de manera que, entre d’altres, ha cancel·lat totes les visites i ha limitat l’horari d’entrada dels proveïdors d’alimentació.Pel que fa al Centre Residencial Amavir, es va tancar el Centre de Dia per als usuaris externs i des de la setmana passada cada resident està confinat a la seva habitació després que un parell d’avis presentessin símptomes compatibles amb la Covid-19. En aquests moments, els malalts estan estables o evolucionen favorablement.
Balanç provisional
Fins ara no s’ha registrat oficialment cap víctima de la Covid-19 al poble. S’hi han fet proves a 56 veïns i veïnes de Teià a través de la xarxa pública i privada d’hospitals. D’aquests testos, 45 han donat negatius i només 11 ha resultat positius. Recentment s’han pres mostres a 15 residents a l’equipament d’Amavir, totes negatives.Amb aquestes dades sobre la taula, i malgrat la possibilitat que hi hagin casos asimptomàtics o que estiguin passant la malaltia a casa, les autoritats sanitàries consideren que, a grans trets, els teianencs i teianenques estan fent una bona contenció, amb pocs casos potencialment greus. Per això, l’alcalde, Andreu Bosch, insisteix a no abaixar la guàrdia i seguir amb un confinament estricte.