L’Ajuntament reconeix la implicació de les treballadores del Servei d’Atenció a Domicili

SADDurant aquestes setmanes, la gent ha pres consciència que hi ha moltes menes de serveis essencials que en condicions de normalitat passen desapercebuts i es donen per descomptats. Un d’aquests sectors és el dels treballadors i treballadores del Servei d’Atenció a Domicili (SAD). Es tracta d’una prestació que l’Ajuntament de Teià ofereix a persones de totes les franges d’edat que per motius físics, psíquics o socials es troben en una situació de manca d’autonomia o de dificultats per desenvolupar les activitats de la vida diària. En el cas de Teià, acostumen a ser avis i àvies que viuen sols o que necessiten un suport a la llar.

Per agrair-los la feina personalment i traslladar-los la felicitació de tot el poble, el passat 28 d’abril, la regidora de Serveis Socials, Mercè Alòs, van mantenir una xerrada per videotrucada amb les tres treballadores que presten el servei a Teià. Elles són la Yolanda, la Sofia i la Laura.

Alòs ressalta que “estan fent una gran feina atenent des de primera línia el col·lectiu més vulnerable, que és el de la gent gran”. Elles, per la seva part, asseguren que aquest reconeixement els dona “forces” per seguir i remarquen que estan “molt contentes de veure que les persones que cuidem estan bé i que les seves famílies n’estan agraïdes”.

Atenció personal i neteja de la llar

Des de 2019, l’Ajuntament ofereix el SAD a través de la Fundació Aymar i Puig, d’Alella, que hi destina tres professionals a temps parcial: una treballadora familiar, una auxiliar de la llar i una coordinadora que també presta suport telefònic a les persones usuàries. Anualment, el SAD dedica 2.000 hores a l’atenció de la gent gran i 550 a la neteja de la llar, amb un preu d’adjudicació de 40.716 euros (IVA inclòs).

Cada dimecres o dijous, l’equip fa una reunió per posar en comú la feina dels dies previs i planificar la setmana següent. La seva jornada comença al matí i mentre una cuidadora realitza la neteja ordinària i el manteniment de la casa, incloent-hi el bany i la cuina, l’altra s’encarrega de la higiene personal, la realització de cures, el rentat i l’estesa de roba, el control de la medicació, l’organització de la compra o la preparació dels àpats. Normalment, entre les dues treballadores realitzen dos o tres serveis complets al dia, d’entre una i dues hores de durada cadascun.

El personal del SAD també es cuida de fer companyia, tant al carrer com a casa, per evitar situacions d’aïllament i solitud, i la seva feina és primordial per prevenir, detectar i comunicar incidències o situacions de risc als Serveis Socials Bàsics de l’Ajuntament.

Els efectes de la pandèmia

En circumstàncies normals, el SAD assisteix 27 llars, però amb l’esclat de la crisi de la Covid-19 n’han quedat reduïdes a una quinzena perquè algunes famílies van confinar els avis amb elles i han renunciat transitòriament al servei per minimitzar el risc de contagi.

Durant el confinament, s’han reforçat els seguiments telefònics i s’han extremat les mesures de seguretat amb equips de protecció individuals facilitats pel Consell Comarcal del Maresme i la Diputació de Barcelona.


Ajuntamentdeteia