El passat 10 de novembre, els alcaldes d’Alella, Marc Almendro; del Masnou, Jaume Oliveras, i de Teià, Andreu Bosch, van enviar una carta conjunta a la Generalitat i al Consell Comarcal del Maresme en la qual detallen les “actuacions estratègiques” que, al seu parer, caldria incorporar al Pacte per la Mobilitat Sostenible del Maresme per millorar la mobilitat dins dels respectius territoris i les interconnexions amb l’àmbit metropolità.
L’escrit s’adreça als màxims representants de les dues administracions que han elaborat el Pacte: Damià Calvet, conseller de Territori i Sostenibilitat, i Damià del Clot, president del Consell Comarcal.
Reunió telemàtica
De fet, tots tres batlles van participar el passat 26 de novembre en una reunió telemàtica amb el subdirector general de Planificació i altres caps de servei del Departament de Territori per abordar en profunditat unes actuacions que volen “que siguin preses en consideració de manera urgent”.
Segons els alcaldes, el fet que el Pacte no inclogui algunes d'aquestes “reivindicacions històriques que s'arrosseguen des de fa molts anys podria provocar un col·lapse o disfunció en el sistema urbà”.
Durant la trobada, l’alcalde de Teià va anunciar que l’Ajuntament traslladarà al Departament el Pla de Mobilitat Urbana que recentment ha realitzat la Diputació perquè sigui tingut en compte, i va demanar que s’acceleri la construcció de la rotonda de l’N-II amb la carretera nova de Teià, que ja disposa de projecte executiu.
Fi del peatge
El Pacte per la Mobilitat Sostenible del Maresme va ser aprovat el passat 2 d’octubre per part de tots els partits amb representació al Consell Comarcal. El document planteja 32 actuacions a realitzar amb l’horitzó de 2025 i preveu una inversió de 430 milions d’euros com a resposta al nou context que viurà la comarca a partir del 31 d’agost de 2021 amb la desaparició dels peatges.
Per als alcaldes d’Alella, El Masnou i Teià, “l’eliminació del peatge de la C-32 i la pacificació de l’N-II no pot derivar en actuacions de maquillatge o provisionals, sinó que cal un pla específic que trobi complicitats i coherències amb els plans de mobilitat municipals i amb les necessitats dels residents”.
Estudi en curs
En aquests moments, la Generalitat ha de licitar un estudi, dotat amb 250.000 euros, per analitzar l’impacte de l’alliberament del peatge sobre la mobilitat, així com per definir les propostes de reconfiguració i millora de la connectivitat d’aquesta via i del conjunt de la xarxa viària del corredor.
El conjunt d’alternatives avaluades determinarà quines d’actuacions ofereixen la major rendibilitat socioeconòmica i ambiental. A partir d’aquest escenari es definirà un calendari amb la priorització de les actuacions i les fases de desenvolupament.
Mobilització ciutadana
En paral·lel al treball de les administracions, la plataforma ciutadana Recuperem el Baix Maresme va protagonitzar el passat diumenge, 29 de novembre, un tall de l’N-II a l’altura del baixador d’Ocata per reclamar la pacificació de la carretera: “tenir un carril bici i un passeig per a vianants des de Badalona a Mataró no és ciència ficció i no requereix de grans inversions”. Per a aquest col·lectiu, la supressió del peatge “és una oportunitat, però correm el risc que un cop més ni la Generalitat ni els ajuntaments es posin al costat dels veïns i veïnes”.
Malgrat aquesta malfiança, les seves reivindicacions coincideixen amb la carta subscrita pels tres alcalde.
Millores proposades
En concret, els ajuntaments d’Alella, El Masnou i Teià proposen quatre eixos d’actuació:
- En matèria de transport públic, reclamen la creació d’una línia de “bus sanitari” que donaria cobertura a la zona del Baix Maresme que té com a referència amb l'Hospital Germans Trias i Pujol, l'Hospital de Badalona, el Centre d'Urgències d'Atenció Primària de Badalona i altres serveis. Aquesta nova línia d'autobús donaria cobertura d'ús sanitari a una població de 60.000 habitants –incloent-hi Tiana i Montgat– “amb una proposta d'economia d'escala, sostenible i plausible”.
- Pel que fa a la reconversió de la C-32 en autovia, demanen l’obertura d’un accés directe a Teià i el sector d’Ocata, ja que “l'actual accés del peatge d'Alella és insuficient” i que “la xarxa bàsica viària del Masnou no podrà absorbir la mobilitat generada cap a aquest únic punt d'accés”
- Quant a la pacificació de l’antiga N-II, plantegen la creació d’un carril bici “que uneixi els diferents municipis des de Mataró fins a Montgat. Així es donaria resposta al projecte de via ciclable litoral i es donaria la possibilitat de potenciar els vehicles de mobilitat personal” com a “solució definitiva, segura i sostenible en la mobilitat urbana intra i supramunicipal”.
- Per últim, els tres ajuntaments proposen la construcció de tres rotondes a l’N-II per millorar les connexions internes i pacificar la via: un primer giratori a l’altura de l’entroncament de l’N-II amb la carretera de Teià; un altre al torrent de Can Gaio, a Ocata, i un tercer a l’altura de Can Teixidor i el Bellresguard.