Balanç positiu del nou Maridatge dels Sentits


parlaments inauguracioQuan es compleix una setmana de la seva celebració, l’Ajuntament de Teià fa una valoració “altament positiva” de la nova orientació que ha imprès al Maridatge dels Sentits. Dels tres pilars que l’havien caracteritzat fins ara –flors, perfum i enogastronomia–, els organitzadors han renovat l’aposta pel primer i el tercer vector i n’han deixat en guaret el segon.

El regidor de Promoció Econòmica i Turisme, Lluís Ribas, n’ha destacat quatre elements: la sostenibilitat, que ha impregnat el missatge d’aquesta edició; el canvi d’ubicació de la fira; la transversalitat del programa i la participació ciutadana.

Per a Ribas, “el torrent de Casa Bru quedava massa amagat” a la vista del gran públic i calia donar-li visibilitat traslladant l’activitat a l’eix de la Riera, començant per les disset parades de la fira d’artesania i articles de regal. “El Maridatge necessitava un punt neuràlgic com el parc de can Godó on constantment passessin coses i que fos un nucli d’activitat complementari al passeig i a la plaça de les Teixidores i de les Ordidores”, ha dit.

El regidor s’ha mostrat satisfet per l’assistència “constant i sostinguda” de públic i per la varietat de propostes, amb activitats per a tots els gustos i franges d’edat.

ruta estiuejantsAcceptació popular

La bona acollida per part dels veïns i veïnes té dues pedres de toc. D’una banda, l’animació del ball i les 150 racions de paella que es van servir en ocasió del sopar popular de dissabte al parc de can Godó, que substituïa el Sopar dels sentits que es feia fins ara al jardí de Ca l’Antiga. I, de l’altra, l’èxit de participació en els dos itineraris teatralitzats protagonitzats pels actors i actrius de La Flor de la Palma.

La ruta El Teià dels 'veranejants' és el resultat d’una subvenció sol·licitada per l’Ajuntament a la Diputació de Barcelona per elaborar-ne el guió a càrrec de l’empresa Espais amb història. Després de realitzar el treball de camp el passat mes de febrer, aquest producte cultural passa a ser, a partir d’ara, un “recurs turístic del municipi” per posar en valor el seu patrimoni arquitectònic modernista.

De cara a properes edicions, i davant l’allau de gent que no havia reservat plaça, la Regidoria sospesa la possibilitat de cobrar un preu simbòlic per apuntar-s’hi.

Suport institucional

Un cop més, el Maridatge dels Sentits va comptar amb el suport econòmic i logístic de la Diputació de Barcelona, que també va cedir l’exposició La mar de plàstics que es va poder visitar a La Unió i va dinamitzar l’escape room sobre els efectes del canvi climàtic Qüestió de temps a la plaça de les Teixidores i de les Ordidores.

L’acte inaugural va comptar amb la presència de la vicepresidenta cinquena de la Diputació, Raquel Albiol, i de la consellera comarcal d’Educació, Cultura i Joventut, Marta Rovira. Ambdues van acompanyar l’alcaldessa Gemma Rosell i la resta de la corporació en la seva visita a la fira d’artesania i la trobada de puntaires.

Ressò mediàtic

Durant els dies previs i posteriors al Maridatge dels Sentits es van publicar diverses notícies i anuncis a les revistes comarcals La Clau, Pànxing i Tribuna Maresme i les seves xarxes socials. A més, el regidor de Promoció Econòmica va ser entrevistat a la cadena COPE i a Ràdio Arenys de Munt, i diverses administracions, patrocinadors, ponents i participants van fer-ne difusió als seus comptes institucionals, professionals i personals, com el meteoròleg de TV3 Enric Agud.

taula rodona canvi climaticJardineria en temps de sequera

El fil conductor d’aquest Maridatge ha estat la jardineria i la planta produïda als vivers del país amb la vista posada en la sequera crònica que afecta Catalunya i la necessitat d’adaptar les nostres plantacions –tant públiques com privades– al canvi climàtic. Des de l’Ajuntament es tenia clara la temàtica: en primer lloc, pel seu compromís amb les mesures d’estalvi hídric i la implicació en el projecte de Viles Florides i, en segon lloc, per la tipologia hegemònica d’habitatge unifamiliar que hi ha al poble, amb grans superfícies de jardí.

Per aquests motius es va organitzar un cicle de quatre xerrades –en les quals es va parlar de jardins d’aigua, tècniques per retenir la humitat, jardins resilients i jardins comestibles– i una taula rodona a càrrec d’especialistes de renom. Les conferències van despertar molt d’interès, amb auditoris que van oscil·lar entre les 30 i les 60 persones, i van suscitar força preguntes per part del públic. També s’hi va fer una taula rodona sobre els efectes del canvi climàtic i un taller de compostatge casolà per aprendre a transformar en adob les restes verdes i els residus orgànics de la cuina.

El parc de can Godó es va ambientar i tematitzar amb saques i jardineres mòbils, gràcies al patrocini de la cooperativa Corma i de Vivers Sala Graupera, Vivers Barri, Bruc Jardí, Jardinostrum i Vivoplant. L’únic incident es va registrar el cap de setmana anterior, quan algú va arrencar la plantació que s’acabava de realitzar al voltant del monument a la sardana, que va ser restituïda.

Entre els reptes per a edicions futures, el regidor es planteja aconseguir la implicació dels jardiners locals “ja que el canvi climàtic, l’estalvi d’aigua i l’aplicació de podes i tractaments respectuosos amb l’arbrat i el medi ambient són temes que han vingut per quedar-se”.

visita casa polResposta desigual

Tant dissabte com diumenge, nou establiments de Teià –el Cafè de Baix, Ca la Rosi, Forn de llenya Mateu, Gran Cafè La Palma, Granja Bar Teià, Mas Padellàs, Queviures Marcual, La Teianenca i Sabors de l’Antigó– van elaborar una gran varietat de tastets per emportar que es podien consumir al parc de can Godó, degudament maridats amb els vins de la DO Alella que es se servien a copes a la vitruck de La terra de la pansa blanca. En total es van vendre 250 tiquets de vi.

A grans trets, la valoració dels restauradors ha estat satisfactòria, amb una certa diferència entre els establiments més propers i els més llunyans a l’àrea de pícnic de can Godó, per la qual cosa caldrà replantejar la proposta de cara a 2025. N’hi ha molts que van vendre totes les tapes que havien preparat i d’altres que tot just s’estrenaven i que també n’estan contents.

L’Enotast per a joves de 18 a 32 anys es va anul·lar, ja que la majoria d’entrades van ser adquirides per persones adultes. En canvi, diumenge van funcionar molt bé tant el vermut que oferien els Corresponsals del Casal de Joves com la visita al celler romà de Vallmora i l’experiència sensorial Explorant les aromes a Casa Pol, amb 35 persones inscrites en cadascuna d’elles.

Activitats familiars

En general, tant els tallers de manualitats com els jocs per a la canalla van tenir molta concurrència, amb rotació constant de nens i nenes. Per a 2025, els organitzadors buscaran alternatives o solucions per evitar el sol i la calor quan s’hagi de realitzar un espectacle a l’aire lliure. També revisaran el funcionament del concurs de pintura ràpida per tal que els dos premis –el del jurat i el del públic– es fallin alhora, de manera que el veredicte del primer no influeixi en la decisió popular.

concurs perfumeriaConcurs de perfums

Dissabte al matí, la perfumista Irene Gisbert va inaugurar a La Unió el punt de votació del Concurs Internacional de Perfumeria Mouillette d’Argent, un certamen de reconegut prestigi del qual n’ha estat la principal valedora.

Fins l’endemà a la tarda, els teianencs i els visitants al Maridatge dels Sentits van poder ensumar i votar la seva fragància preferida d’entre les catorze finalistes. La seva tria, sumada a les butlletes recollides en altres punts de votació d’Andorra i diverses ciutats espanyoles, determinarà el guanyador o guanyadora del premi del públic.

El resultat es donarà a conèixer el 14 de juny a les 20 h en un acte que tindrà lloc a la Fundació Julio Muñoz Ramonet, juntament amb els altres dos guardons que atorga el jurat: el premi al millor perfum i el premi al millor perfum d’un creador independent.


Ajuntamentdeteia