Aquest dijous, l’alcalde de Teià, Andreu Bosch, ha tramès un escrit a la Subdirecció General de Transport Públic i Mobilitat de la Generalitat per queixar-se de la situació que s’ha viscut avui a la línia de bus C-8 entre Teià i Barcelona.
La suspensió, entre les 7 i quarts de 10 del matí, del servei ferroviari de Rodalies com a conseqüència d’una avaria elèctrica a Badalona ha provocat que molts usuaris del tren hagin fet servir l’autobús per traslladar-se als seus llocs de treball o estudi. De rebot, aquest augment de la demanda ha superat la capacitat dels vehicles, de manera que s’han produït escenes d’aglomeracions i de persones que s’han hagut de quedar a les parades, tal com han denunciat diversos usuaris a través de les xarxes socials.
Aquests episodis no sols van en detriment de la qualitat del servei, sinó que posen en risc la integritat de les persones que viatgen dretes i sense cap dispositiu de subjecció en cas de contratemps o accident a l’autopista.
Aquesta circumstància, que des del passat 7 de març pràcticament havia quedat superada amb el darrer augment de 15 a 20 expedicions diàries en cada sentit, amenacen de reproduir-se un altre cop a partir de dilluns vinent, dia 25, quan Renfe i Adif tenen previst iniciar un seguit de millores a la xarxa ferroviària de Barcelona que provocarà afectacions puntuals sobre diverses línies de Rodalies durant un període, pel cap baix, d’un any sencer.
Petició municipal
Davant d’aquest escenari, l’Ajuntament ha recollit totes les queixes que s’han fet públiques a les xarxes socials i les ha traslladades a la Generalitat, que és l’administració competent en matèria de transport interurbà.
En l’escrit, l’Ajuntament exigeix “mesures correctores per evitar que es torni a repetir aquesta situació, així com que les empreses concessionàries de la línia C-8 assignin busos grans en aquestes circumstàncies”.
Aquesta tarda mateix, el subdirector de Transport Públic i Mobilitat, Benjamín Cubillo, ha contestat a l’alcalde. Cubillo ha atribuït l’episodi a “un fet imprevisible” que ha impedit “atendre amb els serveis de bus amb un servei adequat” i s’ha compromès a “fer seguiment de la demanda sobre les dades d’ocupació en situació de normalitat”.
En aquest sentit, l’alcalde li ha recordat que el passat dia 13 l’Ajuntament ja li va remetre “un primer escrit d’anàlisi de les mesures complementàries” adoptades arran de les obres de remodelació de l’estació de Rodalies d’Ocata, acompanyada d’una sol·licitud de noves millores.
Anàlisi del servei
En aquesta carta, l’Ajuntament constatava que fins al 25 de març “el servei havia funcionat correctament”. Durant els primers dies de les obres a l’estació, la línia de bus C-15 entre Teià i Ocata va perdre a l’entorn de 150 usuaris diaris, mentre que la C-8 en va guanyar al voltant de 550. En conseqüència, el balanç era “molt positiu” per al transport públic, ja que, en conjunt, es va incrementar el nombre total d’usuaris.
Ja aleshores, l’Ajuntament apuntava que “es tracta d’un increment que preveiem que vagi a l’alça a mesura que avancin les obres i les restriccions de l’N-II”, raó per la qual sol·licitava a la Generalitat que posi vehicles de major capacitat en les franges horàries de més demanda.
Efectes sobre la C-15
L’Ajuntament considera “essencial” el bus C-15 per a les persones que surten o arriben a Teià. Aquest servei té la consideració de línia urbana, per la qual cosa la seva prestació i el seu finançament corren a càrrec del municipi, i no pas de la Generalitat.
En l’escrit que l’Ajuntament va adreçar a la Subdirecció General, el consistori constata que la supressió, des del passat 5 d’abril, d’un carril de circulació en cada sentit a la carretera està provocant que les expedicions de la C-15, especialment en hora punta, passin a ser de 45 minuts enlloc dels 40 que haurien de ser amb el nou recorregut fins a l’estació de Rodalies del Masnou.
A més, la situació també provoca acumulacions de gent a l’estació del Masnou perquè la llançadora habilitada per Renfe per als usuaris d’aquell municipi tampoc pot complir els seus horaris. Tot plegat provoca el col·lapse del servei.
És per tot això que els usuaris de la C-15 comencen a deixar d’utilitzar el servei, per la poca eficiència en temps i freqüència, la qual cosa reverteix en l’augment del dèficit, que assumeix íntegrament l’Ajuntament de Teià. L’alcalde observa que es tracta d’una línia que “històricament era fiable amb una freqüència de pas cada 30 minuts” i apunta que “no tenim capacitat financera per doblar la línia amb un segon vehicle”.
Per aquest motiu, l’Ajuntament sol·licita a la Generalitat que adopti “les mesures corresponents perquè els autobusos puguin complir els seus horaris de pas o, en el seu defecte, que reforci la línia C-15 en hores puntes amb algun autobús més per complir l’horari i pal·liar les aglomeracions”.
Per acabar, l’Ajuntament recorda que el 2021 i el 2022 ja va afegir 30.000 euros més, a petició de la concessionària del servei, per fer front al dèficit de la línia.