La setmana passada, 700 alumnes van començar el curs escolar 2017-2018 als centres educatius de titularitat pública de la població. A la pràctica, l’Escola Bressol Municipal Els Galamons ha exhaurit la seixantena de places que ofereix, en espera únicament que s’incorpori un nadó a P0. Les aules de P1 estan desdoblades en dos grups de 13 infants, i la de P2 té 20 nens i nenes matriculats. El centre va començar l’adaptació el passat dia 6. La seva directora, Laura Lara, destaca com a principal novetat la introducció dels ambients de lliure circulació: “es tracta que, alguns dies, els alumnes puguin anar a qualsevol dels racons habilitats en aules i passadissos com a espais d’aprenentatge i experimentació, segons les seves preferències”.
Noves aules creatives
L’Escola El Cim concentra el gruix de la comunitat escolar del poble, amb 436 alumnes d’entre 4 i 12 anys. D’aquests, 106 cursen estudis d’educació infantil. La primària, al seu torn, es divideix entre els escolars de cicle inicial (107), cicle mig (106) i cicle superior (117).
Durant l’estiu, l’Ajuntament hi ha invertit 26.000 euros en obres i treballs de millora: s’han substituït i reparat finestres, s’han arranjat les humitats del sostre, s’han adequat noves sortides d’emergència i s’hi ha instal·lat un acumulador d’aigua calenta, entre d’altres.
L’inici de curs ha comportat d’altres novetats com la substitució del timbre per un fil musical, que ha estat molt ben acollida per part dels alumnes. Amb recursos propis, l’escola ha reconvertit dues aules de reforç en una aula de jocs i una aula creativa destinades als alumnes de P3 a P5 per fer experiments i aprendre matemàtiques de forma lúdica a través del joc i la manipulació d’objectes i materials.
Tanmateix, la modificació més destacada és la reorganització de l’horari lectiu en tres franges d’una hora i mitja, després d’avançar l’hora d’esbarjo de les 11h a les 10.30h. Aquest canvi iguala la durada de totes les classes i afavoreix el treball de les matèries per projectes, segons els interessos de l’alumnat. Aquesta reestructuració ha suposat també un augment del nombre d’hores de conversa en anglès.
Per la seva part, els alumnes de 2n, 4t i 6è participaran en un projecte europeu de prevenció d’abusos sexuals que ha estat impulsat pel Consell Educatiu Municipal. A través de diversos tallers impartits per especialistes externs, es donaran les eines de prevenció i detecció perquè els nens i nenes no en siguin víctimes. El projecte també inclou una formació per a mestres i familiars.
Sense TEI
No tot, però, han estat flors i violes. Tant la directora del centre, Aurora Perea, com la regidora d’Educació, Montse Riera, han denunciat la retirada de dotacions i recursos humans per part del Departament d’Educació de la Generalitat. La reivindicació és doble. D’una banda, se sol·licita que l’escola retingui la tècnica d’educació infantil (TEI) que hi tenia assignada des de 2009 i que ara ha estat denegada en aplicació d’una nova reglamentació que incrementa el nombre d’alumnes per aula. La seva tasca consistia a prestar suport als mestres tutors de P3 a P5. Des de la direcció s’al·lega que “la TEI era la impulsora d’alguns dels canvis metodològics que s’estan introduint a l’escola –com ara, el treball sense llibres i algunes activitats específiques– i una figura clau, ja que tenia una dedicació de 30 hores lectives a la setmana”. L’AMPA també s’hi ha mobilitzat i ha cursat una carta a la directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament, però tot ha estat debades. La regidora, però, no es dóna per vençuda i reclama al Departament “que atengui les particularitats del centre i la població”: “Estem parlant d’una escola que és l’única que hi ha al poble, que té alumnes amb necessitats educatives especials a P3 i una previsió de recuperar la ràtio el curs vinent, ja que hi ha 62 infants nascuts el 2015”, exposa Riera.
D’altra banda, Escola i Ajuntament reclamen que també s’hi assigni un mestre més per cobrir la mitja jornada que ha quedat coixa com a conseqüència de la reducció de la jornada lectiva dels professors de primària de 25 a 24 hores a la setmana. Com recorda la seva directora, “El Cim és un centre de dues línies, però amb tres grups triplicats a segon, tercer i sisè”. Si bé els Serveis Territorials d’Ensenyament ja han comunicat que aquest increment no és possible, l’Ajuntament no dóna el seu braç a tòrcer. “Si de debò creiem en l’educació, no pot ser que un canvi positiu com és la reducció de la jornada lectiva dels mestres tingui efectes perjudicials”, sosté la regidora.
10 anys
Als instituts, la reducció de l’horari lectiu dels professors ha passat de 20 a 19 hores setmanals. En el cas de Teià, això ha suposat la incorporació d’un nou mestre, fins arribar-ne als 22. La directora de l’Institut Turó d’en Baldiri, Àngela Sánchez, n’està satisfeta: “tenim un claustre molt jove, amb una mitjana d’edat a l’entorn dels 40 anys, i això es transmet en el seu dinamisme”, assegura. Sánchez avisa que “és un any amb molts projectes”. Com l’Escola El Cim, l’Institut també forma part de la Xarxa de Competències Bàsiques del Maresme. “De 1r a 4t d’ESO treballem per projectes interdisciplinars. Enguany posem en marxa la generació plurilingüe, amb l’anglès com a llengua vehicular a diverses assignatures, i estem a l’espera que es resolgui la nostra sol·licitud per participar en un projecte de prevenció i mediació del bullying”.
La directora es congratula per l’increment de matrícula sostingut des de 2015, amb més de 200 alumnes: “Tenim grups de 25 alumnes per aula. Són ràtios molt reduïdes que ens permeten de treballar molt bé”, i això es veu reflectit en el rendiment acadèmic.
Per acabar, Sánchez recorda que “el gener de 2018 farà 10 anys que es va inaugurar l’Institut”, i anuncia que “està coent-se un programa d’activitats per celebrar-ho”, per la qual cosa fa una crida a tots els teianencs i teianenques a implicar-s’hi.