A l’escola pública del poble ja està tot a punt per tornar a somiar. Divendres dia 24, a partir de les 15.15h, les instal·lacions del gimnàs acolliran una xerrada informativa sobre les comunitats d’aprenentatge amb què compta el centre. La jornada s'adreça a les famílies dels alumnes i a les persones voluntàries que col·laboren a tirar endavant els diferents projectes que s’hi ofereixen: aprenentatge dialògic, grups interactius, apadrinament lector i tertúlies sobre obres clàssiques de la literatura universal.
De la sessió de demà en diuen “la festa dels somnis” perquè l’escola vol que tothom, a través del somni, el desig i la imaginació, participi i s’impliqui en el disseny del projecte educatiu: nens i nenes, professorat, personal de menjador, voluntaris i entorn familiar. La directora de l’escola, Aurora Perea, en valora el compromís i destaca la necessitat de “potenciar la diversitat d’interaccions perquè no s’aprèn només a l’escola”.
El Projecte Educatiu de Centre (PEC) del Cim té quatre potes fonamentals: el projecte TAC per al desenvolupament de les competències digitals, el projecte d’escola verda, el projecte lingüístic i el projecte de les comunitats d’aprenentatge. A més, el centre participa en la Xarxa de Competències Bàsiques amb un projecte innovador coordinat amb l’Institut Turó d’en Baldiri que garanteix el pas de primària a secundària.
Diàleg i interacció
Les comunitats d’aprenentatge són espais que posen en contacte nens i nenes de diferents edats en què els grans adopten el paper de padrins o tutors. És el cas, per exemple, dels alumnes de P5 i segon, o de primer i sisè. En altres ocasions, es tracta de persones externes: familiars i voluntaris adults que periòdicament ajuden a dinamitzar el treball que es realitza a l’aula. En aquestes sessions també hi tenen cabuda antics alumnes de l’escola que ara van a l’institut.
“Gràcies a la implicació dels voluntaris aconseguim formar diversos grups de treball rotatoris dins d’una mateixa aula i en una hora multipliques la feina per cinc”, explica la directora.
Per l’experiència acreditada des de 2011, aquests sessions són definides com a “actuacions educatives d’èxit” i són complementades amb la creació de comissions mixtes formades per familiars, voluntaris i mestres.
En qualsevol dels formats, l’objectiu sempre és el mateix: millorar l’aprenentatge i afavorir la convivència i la relació entre els alumnes. La directora ressalta que “els aprenentatges han anat millorant progressivament” any rere any. “Es tracta d’aprendre més i millor fent-ho conjuntament a través del diàleg, la interacció, el respecte i la cerca del consens. Per això s’incentiva el treball per parelles, en grup i conjuntament tota l’aula”.
Festa i berenar
La presentació del projecte de comunitats d’aprenentatge acabarà a les 16.30h, coincidint amb la sortida dels nens i nenes de les classes, i donarà pas a un berenar obert a tothom i l’actuació musical del grup d’animació La Tresca i la Verdesca. Els alumnes de l'escola esperen la jornada de demà amb delit i per això cada classe ha enregistrat un vídeo que trobareu penjat al web de l'escola fent una crida a assistir-hi als familiars i els teianencs en general per fer bo el seu lema: Tots i totes fem El Cim.