Teià insistirà al Ministeri que soterri la riera


soterramentL’alcalde de Teià, Andreu Bosch, va sol·licitar per carta el passat 27 de juny una entrevista amb la ministra espanyola de Medi Ambient, Isabel García Tejerina, per tractar del soterrament de la Riera de Teià. La petició es produeix després que el Congrés i el Senat van donar llum verd al pressupostos generals de l’Estat per a 2017 amb els vots del PP, C’s, PNB i Nueva Canarias i van rebutjar les esmenes orientades a millorar les inversions en infraestructures a Catalunya, entre les quals n’hi havia una de referida al soterrament de la Riera de Teià.

Després de la negativa del Congrés, l’alcalde es va reunir a Teià el passat 9 de juny amb els senadors republicans Joaquim Ayats i Bernat Picornell per tornar a formular la proposta en el seu tràmit en la cambra alta, amb el mateix resultat.

Malgrat la manca de receptivitat, Bosch reitera que aquesta obra hidràulica és una “vella reivindicació de l'Ajuntament de Teià a la qual mai no hem renunciat” i recorda al Ministeri que “la seva execució és de summa importància, sobretot per motius de seguretat”.

25 anys d’espera
El soterrament de la Riera de Teià forma part de les actuacions previstes en el Pla de protecció contra les avingudes del Maresme redactat el 1992 per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). El 1994, la Generalitat i el Ministeri d’Obres Públiques, Transports i Medi Ambient van subscriure un conveni de col·laboració per garantir-ne el finançament a través del Pla Director corresponent. En virtut d’aquell acord, la redacció del projecte, la tramitació de l’expedient i la direcció de les obres corresponien a la Generalitat, a través de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), mentre que la seva aprovació, així com l’execució i el finançament de les obres eren responsabilitat del Ministeri.

En el seu moment, l’actuació es va dividir en dues fases: l’endegament del tram sud a cel obert, i el soterrament del tram urbà. La primera part es va executar entre 2006 i 2007, coincidint amb la construcció de la nova carretera entre Teià i el Masnou.

Per a la segona fase, existeix des de 2009 un projecte redactat per l’ACA, però l’obra no es va licitar tot i comptar amb la corresponent partida econòmica en els pressupostos de l'Estat d’aquell any. Des d’aleshores, l’actuació no ha estat mai més recollida en els comptes generals, malgrat les esmenes presentades pels grups parlamentaris de CiU i ERC a Madrid els anys 2015 i 2017, respectivament.

8,1 milions
En aquests moments, l’Ajuntament de Teià ha sol·licitat a l’ACA l’actualització de costos del projecte, que podria enfilar-se a l’entorn dels 8,1 milions d’euros, per tal d’aprovar-lo al ple municipal amb l’objectiu de donar un nou impuls a la seva concreció material.

En paral·lel, el ple de la corporació va aprovar el passat mes de maig el projecte executiu de substitució del clavegueram del passeig de la Riera. “Es tracta d’una obra valorada en 880.000 euros que és complementària i perfectament compatible amb el futur soterrament de la Riera”, explica Bosch.

Ajuntamentdeteia