Del 14 al 17 de març, Teià ha acollit la tercera edició del Lletrescena: una proposta de la Regidoria de Cultura que singularitza el municipi mitjançant la celebració d’un festival que aprofundeix en els vincles entre el teatre i la literatura.
Com ja és habitual, el fil conductor de la programació tracta de reflexionar a l’entorn d’una pregunta. La d’enguany era: Escriure o reescriure per a l’escena? Per tal de centrar la qüestió i dinamitzar-ne el debat, els organitzadors van comptar amb la col·laboració de la companyia La Perla 29 i els seus responsables, Oriol Broggi i Albert Reverendo, en el paper de comissaris de la jornada central de dissabte, titulada Converses i reflexions a vàries bandes.
En dues tandes –una pel matí, a la plaça de Sant Martí, i una altra per la tarda, al teatre de La Palma– es van alternar aquestes trobades d’experts i professionals de la dramatúrgia, la direcció teatral, l’escriptura i la interpretació com Joan Arqué, Marc Artigau, Carles Batlle, Marta Carnicero, Espartac Peran, Jeroni Rubió, Clara Segura o Carlota Subirós, amb lectures dramatitzades de Xavier Boada, Màrcia Cisteró i Montse Vellvehí i teatre fet per autors, directors i intèrprets locals com Jordi Almirall, Dolors Badia, Francesc Elias, Jordi Boixadós, Josep Botey o Marc Panal. Aquests últims van parlar de L’adaptació a La Flor de la Palma i va representar tres obres breus: Ànimes mudes, Musclos per sopar i Conversió i mort de Quim Federal.
Jornada inaugural
Dijous, més de 130 persones van omplir la sala polivalent de La Unió per escoltar la conversa que aixecava el teló del Lletrescena –Escriure, dirigir, interpretar– a càrrec de l’escriptora Maria Barbal, la directora Magda Puyo i l’actor Jordi Martínez, moderats pel periodista Magí Camps.
Abans de començar van tenir lloc les salutacions oficials de l’alcaldessa, Gemma Rosell; el director dels Serveis Territorials del Departament de Cultura, Andreu Felip; el regidor de Cultura, Marià Espel; el coordinador artístic de La Perla 29, Albert Reverendo, i la coordinadora de l’esdeveniment, Olga Parra. Tots cinc van posar l’accent en la tradició teatral local, la col·laboració institucional i la voluntat d’atraure l’interès dels aficionats a la lectura i les arts escèniques.
‘Llegir el teatre’
Un any més, la Biblioteca de can Llaurador va enriquir-ne la programació: primer, amb l’espectacle infantil Tu contes, de la companyia Umpalumpa, i després amb una sessió dedicada a la formació dels conductors i conductores dels clubs de lectura que participen en el projecte Llegir el teatre de les biblioteques públiques de la Generalitat, en col·laboració amb el Teatre Nacional de Catalunya.
Divendres, la responsables d’aquesta iniciativa a Teià, Elisenda Guiu, va moderar una conversa al voltant del obra Entrevistes breus amb dones excepcionals amb el seu autor, el dramaturg Joan Yago, i la directora de la seva posada en escena, Mònica Bofill.
I l’endemà, la directora i dramaturga Lali Álvarez va conduir un taller de lectura dramatitzada en què va oferir eines pràctiques i diferents dinàmiques per fer créixer la lectura de textos durant les trobades de Llegir el teatre, aportant una mirada més enllà de la convencional. Entre d’altres qüestions, els assistens van comprovar com varia el resultat quan se surt de l’entorn habitual, amb una sortida inesperada al parc de can Llaurador i aprofitant els recursos teatrals.
‘Cap butaca buida’ i Premi BBVA
Enguany, a més de coincidir amb l’inici de la Setmana Mundial del Teatre, el Lletrescena es va escaure ben bé al mig de la primera campanya de promoció de les arts escèniques Cap butaca buida. El festival s’hi va adherir amb la programació a La Unió de l’espectacle familiar On vas, Moby Dick?, del Centre de Titelles de Lleida, i els seus orgamitzadors ja han expressat el desig de sumar-se de nou, l’any vinent, a aquesta mena de diada de Sant Jordi del teatre.
Una altra de les novetats ha estat la inclusió del Premi BBVA de Teatre que patrocina la Fundació d’Antigues Caixes d’Estalvi de Catalunya, la qual cosa va permetre portar a La Palma l’obra guanyadora d’aquest certamen: El gegant del Pi, de Pau Vinyals. Malauradament, els problemes de salut del seu autor i protagonista van obligar a suspendre el debat postfunció.
Itineraris multitudinaris
Un dels atractius del Lletrescena consisteix a descobrir alguns dels racons del poble seguint un itinerari dramatitzat a càrrec dels actors i actrius de La Flor de la Palma. S’hi van apuntar 156 persones, distribuïdes en grups de 20, aproximadament: 96 al matí i 60 a la tarda. El recorregut estava guiat per Cristina Armengol, Cè Casabella, Miquel Esquirol, Marlen Niubò i Marian Llussà. Enguany, s’hi reproduïen cinc fragments adaptats per La Perla 29 –Tonio, el poeta; Sis personatges en busca d’autor; La guerra no té rostre de dona; Nadal a cals Cupiello i La mort d’Ivan Illitx–, que van ser interpretats en cinc indrets diferents per Josep Botey, Caro Sàenz i Joan Soler, a can Bancs; Pere Duran, Sara Pérez i Carol Ribera, davant de l’Ajuntament; Toni Calmet, Laia Duch i Alèxia Effa Sàenz, al carrer de can Bordoi; Glòria Prats, Agnès Soler i Josep Maria Trepat, al carrer d’Antonio Machado, i Simó Batllori, Berta Casino, Enric Corominas, Montse Rovira i Eduard Sàenz, al jardí de can Dardanyà.
Matinal dominical
Diumenge, el Lletrescena va baixar el teló fins l’any vinent amb tres activitats realitzades, de manera consecutiva, al parc de can Godó. L’escriptor i traductor teianenc Jordi Boixadós i el poeta i actor valencià Elies Barberà van explicar el procés d’adaptació a quatre mans de l’obra Àngels a l’andana per dur-la al teatre amb el títol de Popocatépl. Per la seva part, el poeta escènic Salva Soler, l’etnomusicòloga Anaïs Falcó i el cantautor, ballarí i corèograf Marc Vilajuana van improvisar diverses peces i performances basades en les seves especialitats: la poesia oral o slam poetry, la música tradicional i el cant gregorià, respectivament. La Banda Municipal de Teià, dirigida per Ignasi Caballé, va posar-hi la cirereta amb una selecció d’estàndars de jazz americans.
Cronista oficial
Si voleu reviure l’ambient del festival, així com aprofundir en el contingut de cadascuna de les activitats, us recomanem que llegiu al web del Lletrescena les cròniques que ha escrit la teianenca Neus Mònico especialment per a l’ocasió. Mònico és, segons la seva pròpia definició, “una persona inquieta a la qual l’apassiona el teatre, les arts escèniques i tot el que té a veure amb el món de la cultura” que col·labora a la revista digital Teatre Barcelona des de fa més d’una dècada. La seva fita és encomanar a tothom aquesta passió i l'amor que sent pel cinema, música, teatre, dansa, circ, series i llibres.
A continuació us deixem els enllaços a cadascuna de les entrades. Llegiu-les i no us decebran pas!