Aquest matí s’ha presentat a la seu del Consell Comarcal del Maresme la cinquena edició del Maridatge dels Sentits i del Concurs Internacional de Perfumeria Mouillette d’Argent, que se celebrarà a Teià del 20 al 27 de maig.
A més de ser-ne els organitzadors, l’Ajuntament de Teià, l’empresa Ainea Perfums i el Beauty Cluster Barcelona són “un magnífic exemple de la col·laboració público-privada”. Avui a Mataró, els seus representants han tornat a rebre paraules d’elogi per part del president del Consorci de Promoció Turística Costa de Barcelona – Maresme. Joaquim Arnó ha destacat l’encert del municipi per una aposta que “singularitza la comarca” a través de “la potencialitat que ofereixen els cinc sentits” i que és capaç d’atraure “un públic molt específic”.
La perfumista i antropòloga Irene Gisbert ha confirmat aquesta apreciació. “Tenim tres perfils de visitants: el de proximitat, un altre que sent curiositat per la temàtica i un tercer molt especialitzat”. Per entendre el ressò internacional del certamen, Gisbert ha citat l’exemple d’alguns professionals “que agafen una setmana de vacances i venen d’altres països expressament a participar en els tallers i les activitats que fem a Teià”, i que es complementen amb les jornades tècniques de la Barcelona Olfaction Week (BOW) que organitza el Beauty Cluster. La coincidència no és casual. El seu director executiu, Ivan Borrego, ha defensat que “és fonamental teixir complicitats per fer coses molt interessants que posicionin Teià, el Maresme i Catalunya com a referents a nivell mundial”. Borrego ha destacat el seguiment i l’atenció que el Maridatge i el Concurs mereixen per part de la premsa especialitzada d’arreu del món i Gisbert ha confirmat que “la principal revista del sector de la perfumeria a França, Nez, serà media partner de l’esdeveniment”.
Flors i vins
L’alcalde de Teià, Andreu Bosch, ha recalcat els trets que caracteritzen el Maridatge i ha explicat als periodistes que “les flors, el perfum i l’enogastronomia no són àmbits dissociats, sinó que s’harmonitzen a través d’un ampli programa d’activitats”. La flor és la matèria primera per a l’elaboració de fragàncies. “Però la flor també vol dir activitat econòmica en un municipi com Teià, que compta amb dotze productors locals, i en una comarca com el Maresme, gràcies al Mercat de la Flor i Planta Ornamental de Catalunya i a la cooperativa Corma”. Bosch també ha subratllat el vincle del Maridatge amb la biodiversitat i la flora del Parc de la Serralada Litoral, a través de diverses sortides guiades al medi natural, i amb l’engalanament de carrers, que “lluiran l’ornamentació floral dels nostres viveristes sota la direcció artística del mestre Jordi Abelló”.
Pel que fa a l’enograstronomia, Bosch ha refermat el compromís amb la Denominació d’Origen Alella i n’ha posat dos exemples: La Ruta del Sentits –una oferta de plats específicament creats per a l’ocasió per onze establiments de Teià– i El Sopar dels Sentits a quatre mans que tindrà lloc el dia 24 a Ca l’Antiga, a càrrec de la xef biodinàmica Iolanda Bustos i del cuiner Francesc Rovira, que ostenta una Estrella Michelin. “Som a la terra de la pansa blanca –en referència a la varietat de raïm autòctona de la zona– i fem un exercici d’autoestima per promocionar els elaboradors de vins del territori i els nostres restauradors”, ha dit l’alcalde. De fet, al final de la presentació s'ha ofert una copa de Pansa blanca d'Alella Vinícola i uns talls de coca del Forn de llenya Mateu.
Suport del sector
El Beauty Cluster aplega 240 empreses de la indústria de la perfumeria, la cosmètica i la cura personal. És l’associació professional del sector més important de Catalunya i la segona d’Europa, amb un balanç comercial de mil milions d’euros anuals. Catalunya concentra el 60% d’aquestes empreses i el Maresme n’hi té un bon grapat. A la presentació d’avui, per exemple, ha assistit una representant de CPL Aromas, una multinacional amb seu a Vilassar de Dalt.
El director del Beauty Cluster ha rememorat com es va iniciar la col·laboració amb el Maridatge dels Sentits “amb bona voluntat” i ha fet balanç d’aquests cinc anys: “Gràcies a les sinergies i les complicitats que s’hi han teixit, comencem a ser un referent internacional i cada cop més treballem conjuntament amb empreses i perfumistes de tot el món”.
Fa anys que la responsable d’Ainea Perfums sosté que “el Maresme és la Provença de Catalunya i Teià seria l’equivalent a Grasse” perquè “enlloc com a la nostra comarca hi ha tants professionals per quilòmetre quadrat vinculats a la perfumeria”. Per a Irene Gisbert, “la perfumeria és l’art de l’olfacte”, i aquesta idea impregna la filosofia del Maridatge dels Sentits. “A Teià reivindiquem, valorem i ens centrem en l’ofici artesanal de perfumista; per això ens hem guanyat el reconeixement del sector”.
Per això, i per moltes més coses. Per a Gisbert, “no s’entén la dimensió que té el Concurs Internacional Mouillette d’Argent sense la complicitat dels agents públics i privats”; una col·laboració que, entre d’altres fruits, ha donat peu a la confecció del pàckaging dels perfums guanyadors per part dels alumnes de les escoles de disseny de tot Catalunya a través del programa Talent Creatiu i Empresa del Departament d’Educació. Una altra de les línies de treball incipient serà l’aparició d’una oferta educativa de la mà del Beauty Cluster i l’Institut Químic de Sarrià “per formar joves i atraure talent”, en paraules d’Ivan Borrego.
Taller de roses
En cada edició, el Concurs Internacional Mouillette d’Argent té una nota olfactiva de referència que tots els perfums que s’hi presenten han de contenir en la seva formulació. Enguany, la flor triada ha estat la rosa. Gisbert ha advertit que “és una nota molt complicada” i ha explicat que el repte consisteix a “fer productes molt novedosos” a partir d’una flor que s’acostuma a considerar clàssica i que se sol associar a una “olor pura i molt càlida”.
A continuació, Gisbert ha explicat que les roses eren originàries de Pèrsia i que es van estendre per altres territoris perifèrics que les van integrar en les respectives cultures aromàtiques i culinàries. D’aquesta manera van arribar fins a Damasc, on els croats europeus les adquirien com a aigua de roses, i més tard es van escampar a d’altres regions per mitjà d’hibridacions.
Segons Gisbert, el món del vi i de la perfumeria “són indústries agermanades”, ja que el terrer dona una personalitat pròpia al raïm i les flors que s’hi conreen: “La mateixa varietat, amb mètodes d’obtenció similar i plantada en diferents geografies generarà especificitats pròpies”. La perfumista ho ha volgut demostrat amb una experiència sensorial. Per això ha repartit, una rere l’altre, quatre tires de cartró impregnades amb dos olis essencials extrets de roses damascenes –una de búlgara i una de turca– i amb les fragàncies destil·lades d’una altra damascena de l’Iran i una centifòlia del Marroc.
Gisbert ha descrit els mecanismes d’obtenció de les essències: l’enfleurage o premsat, antigament amb successives capes de greix, per a les damascenes i la destil·lació amb alambí per a les centifòlies. “Penseu que es necessiten 4.500 pètals de rosa per produir un quilo d’absolut de rosa”. I n’ha donat els preus de mercat en origen: 10.000 i 3.000 euros, respectivament.
Per aquesta raó, moltes empreses “reconstrueixen” l’olor de rosa gràcies al “fraccionament per molècules”. De nou, els assistents a l’acte han rebut quatre mouillettes. Per separat, les olors de la damascona, el citronerol, el geraniol i l’alcohol fenílic no eren recognoscibles, però un cop combinats i sacsejats alhora han recreat a la perfecció la il·lusió de tenir una rosa davant del nas. “Art i màgia pura!”, ha exclamat Gisbert. “Acabem de fer un ancoratge olfactiu associat al sistema límbic que recordareu per sempre”, ha conclòs.
Si voleu experimentar sensacions com aquesta feu un cop d’ull al programa del Maridatge dels Sentits i trieu les propostes que més us agradin.