Ahir dissabte, 6 de maig, va tenir lloc als jardins de Ca l’Antiga l’acte de lliurament dels premis del Concurs Internacional de Perfumeria Mouillette d’Argent de Teià.
L’amfitriona, la galerista d’art Mariàngels Pérez Latorre, va donar la benvinguda als assistents en català, castellà, anglès i francès. A continuació, l’alcalde, Andreu Bosch, va destacar les “complicitats teixides al llarg d’aquests anys per harmonitzar tres sectors com són la flor, el perfum i l’enogastronomia” i es va acomiadar del seu darrer Maridatge dels Sentits “amb un sentiment molt marcat d’agraïment”. “És un dia molt especial que duré sempre al cor”, va dir.
En nom del Beauty Cluster, Ivan Borrego, va ressaltar la importància econòmica de la indústria de la perfumeria i es va mostrar satisfet “perquè el Concurs és de tothom i per a tothom, com ho demostra el fet que cada cop compta amb la implicació de més empreses que amb el seu patrocini contribueix a descobrir joves talents arreu del món”
Dinàmica i presentació del jurat
El jurat de la sisena edició del certamen ha estat presidit pel mestre perfumista Ramon Monegal i ha comptat amb la participació des tres guanyadors de 2022 –Alexandre Vire, Francesco Vidili i María Gil–, les perfumistes Irene Gisbert i Elizabeth Vidal, l’executiu en cap Joan Mateu, la prescriptora Jessica Mignot, el sommelier César Cánovas, l’arquitecta Susanna Cots, la periodista Charo Moreno i els youtubers Andrés Croxatto i Juan López Becerril.
La responsable d’Ainea Perfums, Irene Gisbert, va explicar el funcionament i l’objectiu del Concurs, que consisteix a divulgar la cultura del perfum entre la ciutadania a través d’una nota olfactiva que és diferent en cada edició i que es pot ensumar en diverses perfumeries d’Andorra, Barcelona, Bilbao, Madrid i Saragossa. Enguany, el protagonisme ha estat per a la bergamota, com a homenatge pòstum al mestre perfumista Rossend Mateu.
Durant la cerimònia, la representant de l’empresa italiana Simone Gatto, Rovena Raymo, va descriure els principals atributs d’aquest cítric que es conrea en algunes zones de la regió de Calàbria, i va obsequiar el públic amb bombons aromatitzats.
Trio d'asos
Un cop explicat el procés de selecció dels dotze finalistes, els organitzadors van fer públic la identitat dels guanyadors. El guardó en categoria absoluta va ser per a la composició Bergamote Torrefiee, del perfumista francès Sebastien Lacouture. L’autor va definir la seva proposta com “una fragància unisex amb base de bergamota i notes d’aranja, mandarina i cardamom picant”, i una naturalesa dual procedent de l’extracte de gra de cafè torrat, la vainilla, l’encens místic i el mesc blanc. Per potenciar-ne la frescor, també incorpora te Earl Grey amb gingebre i vetiver.
El premi al millor perfum independent va ser per a Euforia, de l’argentina Nina Lamaison. En un missatge de vídeo prèviament enregistrat, aquesta “creadora d’emocions” va compartir la seva alegria: “És un somni fet realitat. És un honor i un pas molt important per a la meva carrera”. Lamaison va dir que Euforia és el “major exponent artístic de tot el que he fet i una mostra d’empoderament amb molta personalitat i distinció”. “És una poció de valentia i d’autoconfiança que reflecteix una història de superació personal. Posseeix un acord de bergamota estructurat que genera molta energia, llampades i brillantor a qui l’olora, amb un cos floral súper delicat i un fons de molta presència”. En la seva absència, va recollir el premi la seva compatriota Sofía Cavagnaro.
Per la seva part, el perfum escollit pel públic a través dels punts de votació va ser per a Sole Calabrese, de Max Rossa. El perfumista nord-americà, que el 2021 ja va obtenir el premi al millor perfum independent amb Violet Saffron, va relatar que aquest cop “volia crear una expressió senzilla i alhora refinada de la bergamota”. “L’ànima esmolada, picant i pura d’aquest cítric n’és el focus principal, amb notes d’aranja blanca, llima peruana i pebre rosa per accentuar-ne els aspectes metàl·lics amargs, sucosos i aspres”. A més, “per afegir-hi intriga i profunditat”, incorpora gingebre, fusta de cedre, vetiver i Evernia Prunastri o molsa de roure [un líquen que creix sobre el tronc i les branques dels arbres caducifolis].
Acord de notes
Abans de cloure l’acte, Ramon Monegal va donar a conèixer el fil conductor de la propera edició del Concurs. “Com a president del jurat m’han donat el dret d’escollir i he triat el cuir. No és una nota, sinó un acord que és interpretat de forma diferent per cada perfumista. El cuir pot ser un perfum per si sol i un gran modificador molt complex”. Monegal va reconèixer que “és un repte i és una provocació”, i va esperonar tothom a sortir de la zona de confort i “deixar volar la imaginació per obtenir autèntiques meravelles”.
Irene Gisbert va admetre que el cuir “és difícil d’usar i combinar perquè no deixa ningú indiferent”, però “l’originalitat i la creativitat han de sortir de la llibertat de presentar-se a un concurs”. Per això es va sumar a la crida per fer que “l’art del sentit de l’olfacte doni lloc a composicions espaterrants”.