Les operadores telefòniques despleguen la xarxa 5G a Teià

mobile networksLes principals operadores de telefonia mòbil –Telefónica, Vodafone i Orange– estan duent a terme el procés d’implantació dels serveis de nova generació 4G i 5G al terme municipal de Teià. El seu desplegament, conegut com a “Segon Dividend Digital”, és gradual –ja que obeeix a “raons a tècniques, operatives i d’estratègia– i s’emmarca en el Reial Decret 579/2019, d’11 de octubre, que va alliberar les freqüències entre 700 i 800 megahertzs (MHz) destinades a la Televisió Digital Terrestre (TDT) i va assignar-los a les esmentades companyies de telecomunicacions.

Per a la seva implantació, les operadores han instal·lat diversos “nodes” en diferents estacions de telefonia mòbil repartides per tot el territori. La seva encesa i la consegüent emissió en una banda adjacent a la de la TDT podria afectar la recepció del senyal de televisió en alguns edificis o habitatges propers a aquestes estacions.

Millores en perspectiva

Fins ara s’estaven oferint serveis 4G i 5G a través d’altres freqüències d’ona. S’espera que la nova generació suposarà un salt qualitatiu, en diversos aspectes. Per començar, la nova tecnologia també amplificarà la cobertura en ambients interiors i ampliarà, en extensió, la cobertura a l’aire lliure.

Les xarxes 4G i 5G milloraran la velocitat de connexió a Internet, així com els serveis de televisió, vídeo i música sota demanda. Incrementaran la velocitat de descàrrega, facilitaran encara més l’enviament de dades (imatges i continguts audiovisuals d’alta definició) i les videotrucades, alhora que permetran treure més rendiment a aplicacions en línia com els videojocs. A més, deixaran la porta oberta a l’arribada de nous serveis i aplicacions en el futur en l’àmbit de l’empresa i de l’administració pública.

Possibles interferències

Aquestes noves xarxes utilitzen les bandes de freqüència que anteriorment eren destinades a un paquet de canals de TDT. Per aquesta raó, el procés d’implantació pot ocasionar problemes en la recepció del senyal de televisió en algunes àrees geogràfiques. Arribat el cas, les interferències que es poden produir són idèntiques a altres pertorbacions radioelèctriques, com ara l’aparició de píxels, la congelació d’imatges o la pèrdua dels canals.

Per garantir la compatibilitat dels dos sistemes i atendre les possibles afectacions, les companyies de telefonia mòbil han delegat la seva resolució en una entitat gestora subsidiària d’Elecnor que s’anomena Llega700.

La seva finalitat és rebre i gestionar les incidències que comunicaran els possibles particulars que resultin afectats, a través de tres línies de contacte: el web llega700.com, el compte de Twitter @llega700 i el número telefònic gratuït 900 833 999.

Un cop rebut l’avís per part dels veïns, un tècnic qualificat es desplaçarà fins al lloc de la incidència i durà a terme els treballs necessaris per solucionar-la, sense cap cost per als particulars, tal com determina l’Ordre 100/2022, de 10 de febrer de 2022, del Ministeri de Afers Econòmics i Transformació Digital. El particular afectat –o el representant de la comunitat de veïns, en el cas d’edificis col·lectius– també pot sol·licitar l’enviament del filtre per a l’antena sense necessitat que hi acudeixi un tècnic de Llega700, tot i que sempre es recomana que sigui un instal·lador o antenista professional qui se n’encarregui de la col·locació.

En principi, les llars que tenen televisió per cable o fibra òptica, satèl·lit o Internet no haurien de resultar afectades per l’encesa de nodes. Tauletes digitals i ordinadors en podrien patir els efectes en cas que s’utilitzin per mirar la televisió a través d’un sintonitzador USB.

Per la seva part, ni la ràdio digital ni en FM i AM n’acusaran els canvis. En canvi, l’escolta radiofònica a través de la televisió sí pot experimentar interferències.

4i5GTerminis de reclamació i resolució

Segons Llega700, a Teià “ja hi ha diversos nodes encesos, per la qual cosa poden trucar-nos gratuïtament per verificar possibles afectacions i gestionar la incidència”. De fet, “l’última antena encesa al municipi va ser la setmana passada”.

Des del moment de l’encesa, la ciutadania disposa de 6 mesos per contactar amb Llega700 i perquè se solucioni els problemes tècnics, de forma totalment gratuïta. Per regla general, s’estableix un marge de 3 dies feiners des que es notifica la incidència fins que l’habitatge afectat recuperi la qualitat de visionat. Segons l’entitat gestora, aquest termini podria allargar-se “en el cas que el problema no se solucioni amb la instal·lació del filtre i siguin necessàries altres intervencions addicionals”.

pdf Estatègia_5G_Generalitat_Catalunya.pdf 4.79Mb Downloads: 313

Estatègia_5G_Generalitat_Catalunya.pdf


Ajuntamentdeteia