La consellera de Territori presenta les millores de mobilitat a la comarca

Consellera CCM MataróL’alcaldessa de Teià, Gemma Rosell, va participar ahir dilluns, 27 de novembre, en la reunió que la consellera de Territori de la Generalitat, Ester Capella, va mantenir amb els representants polítics del Maresme per presentar-los la inversió que el Govern català destinarà a la millora de les infraestructures de mobilitat a la comarca.

Les actuacions previstes tenen un horitzó temporal que arriba fins al 2030, però algunes veuran la llum al llarg de 2024. El seu finançament està recollit en un protocol, fruit de les negociacions entre partits, que el Govern espanyol hauria de ratificar abans d’acabar l’any i que té el seu antecedent en un acord signat l’any 2009 per al traspàs a la Generalitat de l’N-II i per portar a terme diverses obres de millora entre Montgat i Tordera. Aleshores, l’Estat únicament va transferir 90 dels 400 milions d’euros compromesos. Per això, l’actual protocol recull aquell deute pendent que ara, actualitzat amb l’IPC, ascendeix a 384 milions.

Tres actuacions

Al Baix Maresme, les principals actuacions seran tres: la millora de la línia 1 de Rodalies per part del gestor d’infraestructures ferroviàries ADIF, la pacificació de l’antiga carretera N-II i la construcció de nous accessos a la C-32. En aquests moments, la Generalitat està treballant en els projectes de la major part d’actuacions recollides al protocol, de manera consensuada amb els ens locals. Segons la consellera, la seva implementació suposarà “un pas molt decisiu per millorar la mobilitat i la qualitat urbana del Maresme”.

La integració de l’N-II i l’accessibilitat de la C-32 estan estretament lligades i discorren en paral·lel, ja que s’espera que la segona assumeixi un terç del trànsit que actualment suporta la primera. Per això, el Departament està analitzant com encaixar i optimitzar l’execució de les diverses obres per causar el mínim impacte possible en la mobilitat de la comarca.

Consellera_CCM.jpgUna C-32 més accessible

La Generalitat té en marxa l’estudi informatiu que analitza la construcció de mitja dotzena de nous enllaços i la millora d’alguns dels existents, amb la voluntat de sotmetre’l a informació pública el primer trimestre de 2024. Els nous accessos haurien d’encaminar cap al corredor de la C-32 fins a 10.000 vehicles diaris que actualment transiten per l’N-II.

La Generalitat preveu destinar a aquest capítol 90 milions d’euros. Ahir, la consellera va precisar que “els nous enllaços es prioritzaran en funció del seu impacte positiu en la millora de la mobilitat i de la rendibilitat socioeconòmica prevista”. L’estudi contempla l’obertura de dues entrades i sortides directes a Teià: una a Vallmora i una altra sobre l’eix de la Riera.

Pacificació de l’N-II i carril bici

L’antiga N-II es transformarà en “l’eix cívic que el Maresme es mereix”, va dir la consellera; una via “amb més espai per al vianant, que incorpori un recorregut agradable i segur per als ciclistes i que millori la integració del transport públic”.

El programa d’actuacions, amb una inversió estimada en 80 milions d’euros, proposa la creació d’un carril bici segregat sobre la plataforma viària existent. Allà on no sigui tècnicament possible, es garantirà la continuïtat de la via ciclista a través dels passejos marítims. A més, s’ampliaran les voreres, es reduirà el nombre de carrils per a vehicles a motor, es disminuirà la velocitat màxima permesa i s’aplicaran mesures físiques per afavorir la seguretat de tots els usuaris de la via.

Aquesta intervenció integral, que abasta més de 40 quilòmetres de 18 termes municipals, s’ha dividit en tres trams. Tots els projectes estan en redacció i es preveu aprovar-los progressivament durant el 2024 per a la posterior licitació de les obres corresponents.

Transport públic

Per tal de promoure la mobilitat sostenible, s’apostarà per una major integració i accessibilitat del transport públic. A les estacions de Rodalies es potenciarà la intermodalitat bus-tren amb la creació d’espais que permetin regular l’intercanvi, així com la connectivitat amb les línies de bus de cada àmbit. També es millorarà el disseny de les parades d’autobús, incrementant-ne l’espai i implantant noves marquesines per afavorir el confort a les persones usuàries.

Parcs solars

A principis de 2024 és previst que es completi el desmantellament de les antigues àrees de peatge de l’autopista, tant en peatges troncals com en laterals. En els espais alliberats, el Departament instal·larà parcs solars per assolir l’autoconsum a la xarxa viària de la Generalitat. Aprofitant el potencial que ofereix el domini públic de carreteres, també s’implantaran plaques fotovoltaiques als túnels de la C-32 a Santa Susanna i al de Parpers de la C-60.

Reunió de treball

Un cop acabada la trobada amb la consellera, els alcaldes i alcaldesses del Maresme van prosseguir la reunió amb els tècnics del Departament i el secretari de Mobilitat i Logística, Marc Sanglas. En aquest punt, l’alcaldessa de Teià va demanar que es prioritzin els accessos a la C-32 abans de pacificar l’N-II per evitar col·lapses de trànsit.


Ajuntamentdeteia