Nou servei de control integrat de plagues

control plaguesA principis de juny es va posar en marxa el nou servei de control integrat de prevenció i control de plagues en 17 equipaments i edificis municipals, i en nombrosos espais públics, com ara carrers, places, parcs, torrents i xarxes de clavegueram i de recollida d’aigües pluvials.

El control integrat implica un conjunt de mètodes, com els esquers de monitoreig a base d’atraients o de feromones. N’hi ha de passius, que impedeixen que els rosegadors i artròpodes visquin o proliferin en determinats ambients –com la collocació de sifons, reixetes o revestiments–, i n’hi ha d’actius, amb mesures físiques (temperatura, microones, llum ultraviolada), mecàniques (trampes), químiques (repel·lents) i biològiques (bacteris). En tot cas, es prioritzaran els plaguicides bioracionals (anàlegs d’hormones, inhibidors de síntesis de quitina) que impliquin la mínima perillositat per a les persones i el medi ambient

D’acord amb la Llei 18/2009, de salut pública de Catalunya, els municipis de més de 5.000 habitants han de garantir la protecció de la salubritat i mantenir dins dels llindars de tolerància les poblacions d’aquells organismes que potencialment poden posar-la en risc. Per tot plegat, l’Ajuntament ha de disposar d’un programa de control integrat de plagues anual, amb actuacions continuades de DDD:

- Desratització: vigilància, prevenció, control i eliminació de rosegadors (rates i ratolins).

- Desinsectació: vigilància, prevenció, control i eliminació d’artròpodes (paneroles, formigues, mosquits i vespes dels sorrals, entre més).

- Desinfecció del parc d’esbarjo per a gossos i sorrals infantils.

Accions previstes

El 16 de maig, la junta de govern va adjudicar-ne la concessió a l’empresa Ambient Servei per un període de dos anys –prorrogable fins a un màxim de dos més– per un import anual d’11.122 euros.

El servei inclou inspeccions i tractaments preventius fixos, d’una banda, i serveis correctius, de l’altra. Aquests últims poden ser puntuals o bé periòdics quan se supera de forma sostinguda el llindar de tolerància en alguna zona.

El contracte contempla un total de 403 tractaments anuals en edificis i 1.816 en espais públics, d’acord amb el pla següent:

- Vuit visites i tractaments periòdics de 185 punts de control de paneroles.

- Vuit visites i tractaments de 57 punts de control de rosegadors.

- Control i quatre tractaments per a formigues al cementiri, la piscina, el parc infantil de la Plana i al voltant de l’Escola Bressol.

- Quatre tractaments de mosquits en 30 punts del clavegueram i altres indrets.

- Retirada de quatre nius primaris o secundaris de vespa asiàtica.

El servei també inclou les assegurances necessàries, així com l’atenció, resposta i assessorament de 25 avisos anuals per presència en altres ubicacions d’alguna de les espècies descrites. El termini de resposta serà de 24 hores com a màxim (tret de diumenges i festius) i de 12 hores en cas d’avís urgent per gravetat o repercussió.

Personal i mitjans

D’acord amb els plecs, l’empresa aportarà al servei un vehicle adaptat al transport de biocides i tres operaris: un responsable tècnic i dos xofers-aplicadors amb una experiència mínima en mateixa categoria de 6 i 3 anys, respectivament. A més, l’empresa disposarà d’un telèfon mòbil de contacte per atendre les urgències les 24 hores del dia, tots els dies de l’any, a petició de l’Ajuntament.


Ajuntamentdeteia