La Generalitat publica l’estudi informatiu dels accessos a la C-32

GuilleriesEl passat 8 de gener, una delegació d’alcaldes i alcaldesses del Baix Maresme va ser rebuda a la seu del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica per parlar de la pacificació de l’N-II i dels futurs accessos a la C-32. La reunió es va celebrar a petició dels municipis afectats i va tenir lloc després que el Govern va aprovar-ne el 20 de desembre els estudis informatius i abans de la publicació del corresponent anunci al Diari Oficial de la Generalitat, que finalment va tenir lloc ahir dijous, 16 de gener.

A la trobada van assistir els representants dels ajuntaments d’Alella, el Masnou, Teià, Premià de Dalt, Premià de Mar, Vilassar de Dalt, Vilassar de Mar i Cabrils, acompanyats del president del Consell Comarcal del Maresme, Francesc Alemany. Per part de la Generalitat hi van participar el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal; el subdirector de Planificació i Sostenibilitat, Santi Ribas, i el director general d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat.

Informació pública

La publicació de l’anunci al DOGC dona el tret de sortida administratiu al projecte de construcció dels futurs enllaços amb la C-32. Fins al 27 de febrer, tothom qui vulgui –administracions, entitats i particulars– pot examinar la documentació i presentar-hi al·legacions.

Sis accessos

Tant l’estudi informatiu com l’estudi d’impacte ambiental recullen les alternatives de traçat per a la construcció de quatre nous enllaços i la millora de dos ja existents, distribuïts al llarg d’un tram de 32 quilòmetres. En conjunt, la inversió prevista és de prop de 120 milions d’euros.

Els quatre nous enllaços previstos són a Teià, a Premià de Dalt i Premià de Mar, a Vilassar de Mar i Cabrils, i a Canet de Mar, Sant Cebrià de Vallalta i Sant Pol de Mar; mentre que els accessos que es milloraran són els d’Alella-Masnou i Sant Andreu de Llavaneres.

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha assenyalat que “aquesta actuació pretén millorar l’accessibilitat a l’autopista, captar trànsit de l’N-II i la xarxa local i contribuir a una mobilitat urbana més sostenible i segura”. Segons Paneque, la millora de la funcionalitat i la connectivitat de la C-32 “és un mecanisme de progrés” que “dinamitza l’economia, contribueix a la igualtat d’oportunitats i aporta valor al teixit productiu”.

Millores a Teià

Teià es beneficiarà directament de tres dels accessos:

E1 A1Enllaç 1, Alella - El Masnou: L’objectiu és connectar l’enllaç actual amb la part nord del nucli urbà del Masnou i la part oest del nucli urbà de Teià. Així, s’actua en el costat nord de l’enllaç existent, tot modificant els ramals d’entrada i sortida de la C-32 i construint un vial paral·lel pel costat nord de l’autopista i tres noves rotondes que permeten tots els moviments. Es connecta d’aquesta manera amb la C-32 i també entre si els municipis d’Alella, El Masnou i Teià. La part sud de l’enllaç existent es manté.

A l’estudi d’impacte ambiental s’estudien dues alternatives per a aquest enllaç, “essent totes dues pràcticament iguals, amb l’única diferència del tractament que es fa a la zona de l’actual peatge i la reposició del camí del Mig, el qual es contempla com a itinerari de vianants i ciclistes”.

E1 A2Pel que fa a l’alternativa 1, a l’actual zona de peatge es contempla l’execució d’un Park and Ride i la reposició del Camí d’Alella es realitza de forma paral·lela al tronc de la C-32, connectant a Teià a l’alçada del carrer de Joan XXIII. Pel que fa a l’alternativa 2, a l’actual zona de peatge no es contempla cap ús, sinó que simplement es realitza un vial de connexió entre rotondes, i la reposició del camí d’Alella es realitza a través dels camps de conreu de la zona, connectant a Teià a través del carrer de Badalona.

A més de la construcció de l’enllaç, ambdues alternatives contemplen, com a obres complementàries, el disseny d’una nova rotonda al carrer de Joan XIII i l’eixamplament del camí d’Alella, dotant-lo d’una secció 6/7, i disseny d’una nova rotonda al carrer de la Indústria.

E2 A1Enllaç 2, Teià: Es localitza al voltant de l’àrea de servei de la C-32, en l’encreuament amb el vial paral·lel a la riera de Teià que connecta amb l’N-II. La construcció d’aquest nou enllaç permet donar accessibilitat completa a la part central i est del nucli urbà de Teià a la C-32. L’enllaç s’estructura amb dues rotondes que mitjançant ramals de connexió amb la C-32 permeten tots els moviments possibles des de la via paral·lela a la riera de Teià. També es dona connexió a l’àrea de servei de la C-32 i al polígon industrial Buvisa pel seu costat oest.

La construcció d’aquest nou enllaç permet donar accessibilitat completa a la part central i est del nucli urbà de Teià a la C-32. Amb aquest nou enllaç i conjuntament amb la remodelació de l’enllaç d’Alella, s’evitarà que el trànsit d’accés a la C-32 generat per Teià travessi zones urbanes del Masnou, com el carrer de les Guilleries i el sector del Masnou Alt.

E2 A2A l’estudi d’impacte ambiental es defineixen dues alternatives. En l’alternativa 1, en la calçada en sentit Barcelona, l’accés des de l’àrea de servei cap a l’autopista comporta el pas per la rotonda prevista a la via paral·lela a la riera de Teià al costat muntanya de l’autopista. En l’alternativa 2, els accessos a l’àrea de servei són directes des de les calçades troncals de la C-32, sense passar cap rotonda, configurant-se una col·lectora pel costat muntanya i un llaç pel costat mar. Pel que fa al costat mar de l’enllaç, ambdues alternatives són iguals.

Cal destacar que entre aquest enllaç i l’enllaç de Premià es contempla el disseny d’un carril de trenat, atesa la distància reduïda que queda entre enllaços

E3 A1Enllaç 3, Premià de Dalt - Premià de Mar: El nou enllaç es localitza en l’encreuament amb la BV-5024. Té com a objectiu complementar l’accessibilitat a l’autopista C-32 des de les zones a l’oest de Premià de Mar i les urbanitzacions de Premià de Dalt, que actualment han de creuar el nucli urbà d’aquests dos municipis per accedir-hi. Alhora, l’enllaç connecta amb un vial específic la zona est del polígon industrial Buvisa amb l’autopista.

E3 A2Les dues alternatives plantejades es diferencien en la tipologia d’enllaç. L’alternativa 1 consisteix en un enllaç amb peses i l’alternativa 2 consisteix en un enllaç amb rotonda única elevada respecte al tronc de la C-32. Cal destacar que l’alternativa 1 permet aprofitar el pas superior existent sobre la C-32 mentre que l’alternativa 2 preveu dues noves estructures sobre la via.

Pacificació de la xarxa local

En paral·lel, el Govern està treballant en dues altres línies: un possible accés nou a Calella i la millora de l’enllaç de Pineda de Mar, i la pacificació de l’N-II per transformar-la en una via més cívica que es complementi amb l’entorn urbà i que incorpori una via segregada per a vianants i ciclistes.
Atès que es tracta d’intervencions estretament vinculades, el Departament de Territori analitzarà en cada cas com encaixar i optimitzar l’execució de les diverses obres previstes per minimitzar-ne l’impacte en la mobilitat de la comarca.

Finançament

Les actuacions en el corredor del Maresme es finançaran a través d’un conveni entre l’Estat i la Generalitat que s’està enllestint per tal d’incorporar a les noves propostes els compromisos subscrits per ambdues administracions quan l’Estat va traspassar l’N-II a la Generalitat. Després d’anys de reivindicacions, l’any 2023 van arribar finalment de Madrid els prop de 400 milions que han de servir per finançar aquest conjunt d’actuacions.


Ajuntamentdeteia