Any rere any, el festival de teatre i literatura Lletrescena de Teià s’obre camí en l’agenda informativa dels mitjans de comunicació amb sensibilitat cultural, que veuen en aquest esdeveniment una proposta atractiva i singular com a “punt d’intersecció entre la narrativa dramàtica i les arts escèniques”.
A més de la capacitat d’atracció dels continguts que s’hi tracten –i que es perfilen, amb molta cura, per part de la Regidoria de Cultura i l’equip de Taleia–, a la projecció del certamen hi contribueixen altres factors, com l’aposta per encarregar el comissariat de la jornada central de converses i taules rodones a una companyia o sala d’exhibició: la Beckett el 2023 i La Perla 29 el 2024. També hi influeix poderosament la quantitat i la qualitat dels convidats; és a dir, el nombre i la notorietat dels autors i artistes que hi participen o hi van participar en el passat, alguns dels quals s’han convertit en veritables ambaixadors i prescriptors del Lletrescena a través de les seves xarxes socials. És el cas de Martí Gironell, Elisenda Guiu, Espartac Peran, Albert Reverendo o Salva Soler, i del Centre de Titelles de Lleida, per exemple.
Per acabar-ho d’arrodonir, enguany el festival ha estrenat un compte d’Instagram, gestionat des de l’Ajuntament, que atorga personalitat pròpia al Lletrescena i que us animem a seguir clicant aquí.
Mitjans radiofònics
La coordinadora del Lletrescena, Olga Parra, ha estat entrevistada en quatre ocasions: el 7 de març, al programa Ona Maresme que emeten simultàniament ràdio Premià de Mar, Mataró Ràdio, Ràdio Canet, Ràdio Tordera, Ràdio Palafolls, Ràdio Santvi i Ràdio Calella Televisió; el dia 9, al pòdcast Entre Caixes que dirigeix Carme Canet a la plataforma 3Cat; el dia 12, al pòdcast Notxas de nit de Ràdio Argentona, i el dia 14 va enregistrar unes declaracions per al butlletins horaris de Catalunya Informació. D'altra banda, l’actor i director del TRESC, Pepe Zapata, va recomanar i repassar els principals atractius del Lletrescena al programa Tot és comèdia de Màxim Castillo a la cadena SER Catalunya, el dia 9. Podeu escoltar el tall a partir del minut 50 en aquest enllaç.
Mitjans comarcals
Al Maresme, les publicacions gratuïtes de proximitat tenen una gran importància i funcionen com a altaveus de les activitats de caire lúdic i cultural que es fan a cada municipi. En el cas del Lletrescena, les tres capçaleres de referència –La Clau, Pànxing iTribuna Maresme– n’han reproduït íntegrament la programació, tant a les seves versions en paper com a les respectives xarxes socials. A més, la revista Pànxing va dedicar una entrevista als seus responsables: el regidor Marià Espel i la coordinadora Olga Parra. Podeu llegir-la sencera a les pàgines 27 i 28 d’aquest enllaç.
Premsa escrita i digital
Entre els mitjans generalistes, el suplement Què fem de La Vanguardia va dedicar-li un apunt en l’edició del dia 8; Lluís Llort va publicar el dia 12 a El Punt Diari una notícia en què anunciava que Arriba la tercera edició del Lletrescena; l’endemà, Montse Serra destacava al diari electrònic Vilaweb que La Perla 29 seria “protagonista del Lletrescena” i el dia 15 Francesc Bombí en feia balanç a La Vanguardia en un article titulat Les paraules, quin festival.
Núvol, el digital de cultura del diari Ara, ha dedicat dos articles al Lletrescena: un de previ, Escriure o reescriure per a l’escena?, el dia 11, signat per Edgar Caride, i un de posterior, Dramatúrgies del perquè i com, el dia 20, a càrrec d’Erola Albesa Solsona: una crònica exhaustiva de la jornada central de dissabte amb fotografies de la mateixa autora dels itineraris literaris interpretats pels actors i actrius amateurs de La Palma.
Xarxes socials
En el terreny de les xarxes socials, el festival ha comptat amb el suport de les institucions del territori i de les que col·laboren amb el festival. És el cas de la Diputació de Barcelona, el Consell Comarcal, el Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme o la xarxa de biblioteques de la Generalitat. A escala local, la Societat La Flor de la Palma n’ha estat la més activa.
Col·laboracions especials
Enguany, el Lletrescena ha comptat amb l’impuls de quatre agents molt especials a l’hora d’amplificar-ne la difusió: la companyia La Perla 29 a través del seva llista de distribució de correu electrònic; l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA) a través de la iniciativa i l’etiqueta #CapButacaBuida, així com la Fundació d’Antigues Caixes Catalanes i, molt especialment, la seva presidenta, Belén Latorre, que va assistir a la funció d’El gegant del Pi a La Palma com a obra guanyadora del Premi BBVA de teatre.
Per primer cop, el festival ha comptat amb una cronista pròpia: la teianenca Neus Mònico, que ha publicat una desena de ressenyes sobre les activitats realitzades del 14 al 17 de març que trobareu a la secció del web del Lletrescena que duu el seu nom.