Bases dels Pressupostos Participatius

Bases Reguladores del procés de Pressupostos Participatius de Teià 2024

Les bases del procés dels Pressupostos Participatius és el document que estableix les regles d’aquest procés en totes les seves fases i accions.

Preàmbul

L’ajuntament de Teià impulsa la tercera edició dels Pressupostos Participatius perquè tots els veïns i veïnes puguin debatre i decidir sobre 100.000.-€ de la partida d’inversions del pressupost municipal del 2024

Amb els Pressupostos Participatius es vol promoure la implicació dels teianencs i teianenques en la presa de decisions sobre el destí d’una part dels recursos públics.

Objectius:

  • Fomentar la participació a través d’un procés inclusiu que arribi a tota la població.
  • Conèixer les necessitats de la població i afavorir el debat col·lectiu per prioritzar-les.
  • Generar major transparència i eficiència en la gestió municipal.

Descripció del procés

Els pressupostos participatius són un mecanisme de democràcia participativa que permet als ciutadans i ciutadanes influir i decidir directament sobre els pressupostos públics, mitjançant processos de participació ciutadana.
Els pressupostos participatius pretenen promoure canals per tal que la ciutadania no sigui només observadora si no, si ho desitja, intervingui de forma activa d’allò que passa a Teià.

Òrgans del procés

Per a la validació i seguiment del procés del Pressupostos Participatius es preveuen els següents òrgans:

Comissió Tècnica

La funció principal de la Comissió tècnica és el seguiment del procés, intervenint en el seu desenvolupament i organització.

Serà l’encarregada d’avaluar la viabilitat legal, econòmica, urbanística i mediambiental de cada una de les propostes presentades. Estudiarà totes les propostes presentades i emetrà un informe raonat sobre cadascuna indicant si s’ajusta als requeriments especificats i si és o no viable tècnica, jurídica i econòmica, si s’adequa als criteris mediambientals de l’Ajuntament i si compleix el reglament de pressupostos participatius aprovat per ple. A cada proposta acceptada i validada se li donarà un codi que s’utilitzarà per tal de fer la votació posterior.

En cas d’observar inadequacions o incompatibilitats en alguna de les propostes la Comissió podrà proposar modificacions, sempre que no desvirtuïn o alterin de manera substancial el contingut o sentit de la proposta original. També podrà unificar propostes si ho considera oportú. En ambdós casos cal revisar o informar tècnicament de nou la proposta, i demanar la conformitat de la persona/es que han presentat la proposta original, abans de ser aprovada definitivament.

Aquesta Comissió està formada per representants tècnics de l’Ajuntament de Teià i de la comissió, que dona suport al procés. La composició serà la següent:

Regidora de Participació Ciutadana

Un o més membres de Serveis Econòmics/Intervenció

Membres de Serveis Tècnics:

Arquitecte
Enginyer tècnic
Aparellador

En funció de la temàtica de les propostes ciutadanes, si s’escau, s’ampliarà la Comissió amb membres d’ entitats teianenques.

Comissió de seguiment i de garanties del procés

És un òrgan de participació informatiu i consultiu que té com a objectiu fer el seguiment del procés participatiu i controlar l’execució del procés de participació dels Pressupostos Participatius de Teià.

D’altra banda, la Comissió de seguiment vol tenir un caràcter pedagògic; una de les seves funcions principals consisteix a facilitar la informació necessària als seus integrants per tal d’assolir un coneixement el més ampli possible sobre el projecte i l’afectació d’aquest i, a la vegada, fomentar la deliberació com a pas previ al debat.

Es constitueix com a òrgan de participació, seguiment i consulta de caràcter permanent i evolutiu, que es pot anar adaptant a diferents situacions o circumstàncies. Per aquesta raó, al llarg del procés de participació s’aniran convocant trobades regulars i s’aniran treballant els objectius específics per a cada moment del procés. El nombre de participants pot ser ampliat, segons la fase del procés en la qual ens trobem, i vol ser plural en els interessos, visions i experiències.

Les funcions de la Comissió de seguiment i garanties són:

  • Supervisió de les bases dels pressupostos
  • Suport amb la comunicació del procés
  • Validació de les propostes presentades
  • Seguiment i control del procés i l'execució dels projectes guanyadors
  • Valoració del procés participatiu

El President i Secretari de la Comissió de Garanties – Funcions:

  1. En serà la regidora de participació de l’Ajuntament de Teià serà el President/a de la Comissió i les seves funcions seran:
    1. Convocar les Comissions
    2. Dirimir amb el seu vot de qualitat
    3. Executar allò que ha acordat la Comissió
  2. En serà Secretari/a el representant que es designi, i tindrà veu però no tindrà vot.

Les seves funcions seran d’informació, assessorament i aixecament d’actes si s’escau.

La presa d’acords en el sí de la comissió, s’intentaran dur amb el màxim de consens possible o bé per la majoria dels assistents a la sessions.

Amb la voluntat de que la Comissió de Garanties sigui oberta a la participació, en el moment que s’inicia la fase d’informació del procés, s’obrirà un termini de 15 dies per tal que la ciutadania de més de 14 anys pugui sol·licitar la seva incorporació a l’òrgan de seguiment del projecte.

 

Presentació de propostes

Qui pot presentar propostes?

  • Qualsevol persona empadronada al municipi de Teià
  • Les entitats inscrites en el Registre Municipal d’Entitats i Associacions de Teià.
  • Empreses i comerços ubicats a Teià.

Com es poden presentar les propostes?

  • Amb la butlleta de Propostes que trobaràs al web municipal a l’apartat de Pressupostos Participatius o imprès a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (C/ Pere Noguera, 12).
  • Online: Carpeta ciutadana www.teia.cat/tramits
  • https://participa311-teia.diba.cat/processes/prespart24
  • També es podrà fer presencialment en els punts d’informació i de recollida de propostes. Posteriorment, s’entraran a registre.

Punts d’informació i recollida propostes:

Es crearan punts itinerants d’informació i de recollida de propostes repartits en diferents zones del municipi.

Punts d’informació i calendari:

  • Mercat Municipal : Dia 3 de febrer de 11h a 13h
  • Parc Vallbellida : Dia 17 de febrer de 11h a 13h
  • Parc Can Godó /Casal de Joves: Dia 23 de febrer de 18h a 19h
  • Escola el Cim: Dia 7 de març de 16h a 18h

*A més a més dels punts establerts si algun col·lectiu sol·licita un punt informatiu s’atendrà la petició.

Quins criteris han de complir les propostes presentades?

  1. Han de ser competència de l’Ajuntament.
  2. Han de ser una inversió i no poden ser inversions ja previstes al PAM o decisions del Govern.
  3. Han de ser viables tècnicament, han de complir la normativa vigent que les reguli, segon la temàtica de la proposta.
  4. No poden tenir un cost superior al total destinat al procés (100000.-€).
  5. Han de ser concretes i avaluables econòmicament.
  6. Les propostes presentades no poden comprometre exercicis pressupostaris futurs, en quant a despesa (no es refereix a manteniment) i s’han de poder executar dins de l’any 2025. (No han de generar projectes tècnics ni licitacions complexes)
  7. Han de ser propostes que no provoquin exclusió social i han de ser igualitàries des d’un punt de vista de gènere.
  8. Han de ser propostes sostenibles i amb visió de poble i interès general.
  9. Les propostes que es proposin no poden ser: actuacions de manteniment que ja s’estiguin duent a terme, despeses obligatòries per part de l’ajuntament, plans d’ajuts ja existents, ni poden fer referència a subvencions que s’atorguen.

Condicionants tècnics del procés

 

  1. Totes les propostes que es presentin han d’anar acompanyades de les dades identificatives del ciutadà que les realitza.
  2. Totes les propostes han d’estar presentades dins del termini establert que s’especifica en el calendari.
  3. Es podran presentar un màxim 5 propostes per persona, entitat o comerç.
  4. Només passaran a la fase d’avaluació tècnica les propostes que compleixin tots els requisits establerts.
  5. Per a garantir el dret a participació i la transparència del procés, s’establirà una relació bidireccional contínua entre proposants i cos tècnic del procés, on els primers rebran informació pels mitjans més escaients en cada cas i en cas de ser acceptada la seva proposta formaran part activa de la elaboració del projecte concret que es presenti com a proposta a les votacions, o se’n comunicaran i argumentaran les raons pel rebuig de les propostes que no compleixin els requisits establerts.
  6. Es podran unificar les propostes si estan repetides o són molt similars, si els serveis tècnics ho considerin oportú, sempre que hi hagi la validació del ciutadà que l’hagi presentada.
  7. L’Ajuntament es compromet a incloure en el pressupost del 2024-2025 els 100.000-€ d’inversions i executarà les propostes guanyadores.
  8. En el supòsit d'una excepcionalitat pressupostària es podria endarrerir o reduir la dotació econòmica.

Quines dades s’han de fer constar a la butlleta per fer propostes?

Dades del contacte:

Nom i cognoms de la persona que fa la proposta, o de l’entitat o empresa.

DNI o NIE, CIF.

Adreça de contacte.

Telèfon.

Correu electrònic

Casella: home / dona

Data de naixement (dd/mm/aaaa)

Títol de la proposta.

Descripció de la proposta.

El motiu o objectiu de la proposta?

Benefici social?

Ubicació (Opcional)

Annexes on adjuntar fotografies, dibuixos, plànols o vídeos per ampliar l’explicació (Opcional)

Data i signatura.

“D'acord amb la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades identificatives s'inclouran en el fitxer denominat "Processos participatius", del qual és responsable l'Ajuntament, amb la finalitat de gestionar la informació de la ciutadania i les entitats que participen en processos participatius derivats del Pla de Participació Ciutadana aprovat el el Ple del 25 de setembre del 2017. No es preveuen cessions de dades. Així mateix, podeu exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, mitjançant registre presencial/electrònic a l'Ajuntament C. Pere Noguera, 12 • 08329 Teià o www.teia.cat

 

Fases del procés: Calendari

Validació i valoració de les propostes presentades

La consultora externa i el departament de Participació ciutadana seran els encarregats de valorar les propostes presentades per la ciutadania, d’acord amb els criteris establerts inicialment. A posteriori, la Comissió Tècnica serà la que durà a terme la valoració tècnica i econòmica de les propostes que ja hagin superat la primera valoració feta per la consultora. Les propostes definitives que es portin a votació seran elaborades i posades en comú en col·laboració entre la Comissió Tècnica i les persones o col·lectius proposants. A més, també seran validades per la Comissió de Seguiment.

Una vegada s’hagin valorat les propostes i totes compleixin els criteris establers l’Ajuntament es farà ressò a través dels mitjans de comunicació habituals per tal que tota la ciutadania en tingui coneixement i les pugui prioritzar en una sessió en base a la necessitat i la urgència.

Les propostes que superin la valoració de la Comissió Tècnica passaran a la fase de votació.

Es publicarà la relació definitiva de les propostes finalistes, en la qual figurarà al menys el codi assignat a la proposta, la descripció de l’actuació i el cost econòmic de la mateixa, al web de l'Ajuntament, i es comunicarà personalment a tothom que hagi presentat una proposta, hagi estat acceptada, modificada o rebutjada. 

Aquesta relació definitiva estarà exposada un mínim de 15 dies hàbils des de la publicació al web.

Votacions de les propostes presentades

 

  • Les votacions es faran a través d’un procés de votació ciutadana i podran votar totes persones empadronades a Teià majors de 14 anys en el moment de les votacions.
  • En cas de ser possible, s’habilitarà un sistema de votació ponderat o amb possibilitat de prioritzar projectes.
  • S’habilitaran punts de votacions itinerants per facilitar les votacions a tots els teianencs i teianenques. La informació sobre els dies, horaris i ubicació dels punts de votacions itinerants es publicarà la web municipal www.teia.cat
  • A més, i sempre que sigui requerit, l’equip de participació també es desplaçarà per facilitar les votacions d’aquelles persones i/o col·lectius que presentin dificultats a l’hora de participar-hi per raons de mobilitat.

Requeriments per a la votació:

  • Tenir 14 anys complerts o més a l’inici del període que s’estableix per emetre el vot.
  • Dades identificatives per votar: DNI (Document Nacional d’Identitat) –NIE ( número d’identitat d’estranger), data completa de naixement (dd/mm/aaaa)

 

Execució i tancament del procés

L’Ajuntament farà una presentació pública dels resultats obtinguts durant el procés, un cop finalitzi el període de votació.

L’Ajuntament farà una campanya de divulgació de les propostes i resultats obtinguts.

La comissió de seguiment / garanties ciutadana farà un seguiment de l’execució dels projectes guanyadors.

L’Ajuntament ha d’intentar executar el 100% de la dotació pressupostària pels projectes guanyadors, guardant un marge de tolerància en l’execució del +-10%, és a dir que el total executat no serà inferior a 95.000-€ ni superior a 110.000€.

La consultora haurà de lliurar un informe amb una valoració tècnica del procés i una proposta de canvis o modificacions per a l’any següent.

Comunicació

 

Butlletí, web i xarxes socials: L’Ajuntament té l’obligació d’informar en tot moment de l’evolució, terminis, etapes i resultats del procés. 

Butlletes (de generació de propostes)

Bolígrafs (obsequi promocional)

Cartelleres


Ajuntamentdeteia