scratch 2018Aquest dissabte, dos equips d'alumnes de 6è de primària de l’escola El Cim de Teià van participar a la Farga de l’Hospitalet en la final de l’Scratch Challenge que des de fa un parell d’anys convoquen el Departament d’Ensenyament de la Generalitat i el Mobile World Congress en el marc dels mSchools Student Awards.

L’Scratch Challenge aplega els 20 millors equips de Catalunya d'aquest llenguatge de programació lliure que facilita la creació d’històries interactives, simulacions, jocs i animacions, i la seva compartició online. La convocatòria d'enguany estava basada en el repte 'De grans serem...'

Acompanyats pel professor d'informàtica Xavier Eguiguren i per la directora de l'escola Aurora Perea, un equip estava format per Guillem Calvet, Martina Puig i Gina Sanz i l'altre per Rita Amigó, Toms Nalivaiko i Martina Valero, que van resultar els vencedors absoluts de la competició.

Dos triomfs consecutius
Dues participacions, dues finals, dos campions. “Estem molt orgullosos de tenir dos equips entre els finalistes i que les dues propostes presentades hagin estat escollides entre les 158 que optaven a la final”, diuen des del centre educatiu. I recorden que “en l'edició del 2017 la nostra escola ja va obtenir un premi en aquesta categoria i per tant el llistó estava molt alt. Però una vegada més els nostres alumnes ho han tornat a aconseguir i han demostrat que al Cim la programació és un projecte sòlid”.

Ara, els guanyadors gaudiran d'un gran premi: una jornada en un TechCamp en companyia de dos familiars on gaudiran de diferents activitats lúdiques i d’una formació específica en el camp de la tecnologia (programació, robòtica, electrònica...)

Guanyadors del Premi Cangur
D’altra banda, els alumnes de 5è Martina Merigó i Biel Vall-llovera van obtenir 100 punts cadascun i van quedar en primera posició en les Proves Cangur de Matemàtiques a Catalunya, un concurs en què hi van participar 14.667 alumnes d’aquest nivell. L'acte de lliurament de premis es va celebrar el passat 15 de maig al teatre Poliorama de Barcelona.


Cim01La setmana passada, 700 alumnes van començar el curs escolar 2017-2018 als centres educatius de titularitat pública de la població. A la pràctica, l’Escola Bressol Municipal Els Galamons ha exhaurit la seixantena de places que ofereix, en espera únicament que s’incorpori un nadó a P0. Les aules de P1 estan desdoblades en dos grups de 13 infants, i la de P2 té 20 nens i nenes matriculats. El centre va començar l’adaptació el passat dia 6. La seva directora, Laura Lara, destaca com a principal novetat la introducció dels ambients de lliure circulació: “es tracta que, alguns dies, els alumnes puguin anar a qualsevol dels racons habilitats en aules i passadissos com a espais d’aprenentatge i experimentació, segons les seves preferències”.

Noves aules creatives
L’Escola El Cim concentra el gruix de la comunitat escolar del poble, amb 436 alumnes d’entre 4 i 12 anys. D’aquests, 106 cursen estudis d’educació infantil. La primària, al seu torn, es divideix entre els escolars de cicle inicial (107), cicle mig (106) i cicle superior (117).

Durant l’estiu, l’Ajuntament hi ha invertit 26.000 euros en obres i treballs de millora: s’han substituït i reparat finestres, s’han arranjat les humitats del sostre, s’han adequat noves sortides d’emergència i s’hi ha instal·lat un acumulador d’aigua calenta, entre d’altres.

L’inici de curs ha comportat d’altres novetats com la substitució del timbre per un fil musical, que ha estat molt ben acollida per part dels alumnes. Amb recursos propis, l’escola ha reconvertit dues aules de reforç en una aula de jocs i una aula creativa destinades als alumnes de P3 a P5 per fer experiments i aprendre matemàtiques de forma lúdica a través del joc i la manipulació d’objectes i materials.

Tanmateix, la modificació més destacada és la reorganització de l’horari lectiu en tres franges d’una hora i mitja, després d’avançar l’hora d’esbarjo de les 11h a les 10.30h. Aquest canvi iguala la durada de totes les classes i afavoreix el treball de les matèries per projectes, segons els interessos de l’alumnat. Aquesta reestructuració ha suposat també un augment del nombre d’hores de conversa en anglès.

Per la seva part, els alumnes de 2n, 4t i 6è participaran en un projecte europeu de prevenció d’abusos sexuals que ha estat impulsat pel Consell Educatiu Municipal. A través de diversos tallers impartits per especialistes externs, es donaran les eines de prevenció i detecció perquè els nens i nenes no en siguin víctimes. El projecte també inclou una formació per a mestres i familiars.

Sense TEI
No tot, però, han estat flors i violes. Tant la directora del centre, Aurora Perea, com la regidora d’Educació, Montse Riera, han denunciat la retirada de dotacions i recursos humans per part del Departament d’Educació de la Generalitat. La reivindicació és doble. D’una banda, se sol·licita que l’escola retingui la tècnica d’educació infantil (TEI) que hi tenia assignada des de 2009 i que ara ha estat denegada en aplicació d’una nova reglamentació que incrementa el nombre d’alumnes per aula. La seva tasca consistia a prestar suport als mestres tutors de P3 a P5. Des de la direcció s’al·lega que “la TEI era la impulsora d’alguns dels canvis metodològics que s’estan introduint a l’escola –com ara, el treball sense llibres i algunes activitats específiques– i una figura clau, ja que tenia una dedicació de 30 hores lectives a la setmana”. L’AMPA també s’hi ha mobilitzat i ha cursat una carta a la directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament, però tot ha estat debades. La regidora, però, no es dóna per vençuda i reclama al Departament “que atengui les particularitats del centre i la població”: “Estem parlant d’una escola que és l’única que hi ha al poble, que té alumnes amb necessitats educatives especials a P3 i una previsió de recuperar la ràtio el curs vinent, ja que hi ha 62 infants nascuts el 2015”, exposa Riera.

D’altra banda, Escola i Ajuntament reclamen que també s’hi assigni un mestre més per cobrir la mitja jornada que ha quedat coixa com a conseqüència de la reducció de la jornada lectiva dels professors de primària de 25 a 24 hores a la setmana. Com recorda la seva directora, “El Cim és un centre de dues línies, però amb tres grups triplicats a segon, tercer i sisè”. Si bé els Serveis Territorials d’Ensenyament ja han comunicat que aquest increment no és possible, l’Ajuntament no dóna el seu braç a tòrcer. “Si de debò creiem en l’educació, no pot ser que un canvi positiu com és la reducció de la jornada lectiva dels mestres tingui efectes perjudicials”, sosté la regidora.

10 anys
Als instituts, la reducció de l’horari lectiu dels professors ha passat de 20 a 19 hores setmanals. En el cas de Teià, això ha suposat la incorporació d’un nou mestre, fins arribar-ne als 22. La directora de l’Institut Turó d’en Baldiri, Àngela Sánchez, n’està satisfeta: “tenim un claustre molt jove, amb una mitjana d’edat a l’entorn dels 40 anys, i això es transmet en el seu dinamisme”, assegura. Sánchez avisa que “és un any amb molts projectes”. Com l’Escola El Cim, l’Institut també forma part de la Xarxa de Competències Bàsiques del Maresme. “De 1r a 4t d’ESO treballem per projectes interdisciplinars. Enguany posem en marxa la generació plurilingüe, amb l’anglès com a llengua vehicular a diverses assignatures, i estem a l’espera que es resolgui la nostra sol·licitud per participar en un projecte de prevenció i mediació del bullying”.

La directora es congratula per l’increment de matrícula sostingut des de 2015, amb més de 200 alumnes: “Tenim grups de 25 alumnes per aula. Són ràtios molt reduïdes que ens permeten de treballar molt bé”, i això es veu reflectit en el rendiment acadèmic.

Per acabar, Sánchez recorda que “el gener de 2018 farà 10 anys que es va inaugurar l’Institut”, i anuncia que “està coent-se un programa d’activitats per celebrar-ho”, per la qual cosa fa una crida a tots els teianencs i teianenques a implicar-s’hi.

GalamonsL’Escola Bressol Municipal de Teià fa 10 anys. Per celebrar-ho, aquest divendres tindrà lloc una jornada de portes obertes de 17.30 a 19h, en el decurs de la qual les tutores dels diversos cursos mostraran els espais del centre a les famílies i els explicaran el projecte educatiu que s’hi desenvolupa. 

Les visites es faran en grups de tres o quatre famílies a mida que vagin arribant a l’escola, per la qual cosa no cal reservar hora, i finalitzaran amb la projecció d’un audiovisual en què es relata com és un dia normal a les aules i amb un refrigeri per fer caliu. Les famílies també rebran un dossier amb els preus públics i la metodologia del centre, així com les dates de preinscripció i matrícula.


L'escola bressol té capacitat per a 54 alumnes de 0 a 2 anys. De cara al curs 2017-2018, el centre ofereix 8 places per a nadons, 18 per a nens i nenes d’1 any i únicament 2 per als infants de 2 anys.

galamons10Tret de sortida
Els actes commemoratius del desè aniversari van començar el passat 31 de març amb la instal·lació d’un joc inflable al pati i la inauguració d’una exposició que properament es desplaçarà a la Biblioteca i, més endavant encara, a La Unió. L’experiència va ser un èxit i va venir força gent de promocions anteriors que van .

La directora de l’escola, Laura Lara, explica que “és itinerant perquè volem que arribi a tothom. Volem fer visibles els moments que es viuen a l’escola no sols a la comunitat educativa, sinó a tota la població”. La mostra engloba aspectes pedagògics i lúdics, així com algunes imatges retrospectives. Ho fa, principalment, a través de fotografies de tallers i activitats, així com d’alguns articles elaborats pels mateixos alumnes: carmanyoles, motxilles i contes viatgers. L’exposició també inclou un espai perquè els visitants puguin evocar un record o expressar un desig.

Festa a can Godó
Seguint la voluntat “d’anar Riera amunt” per arribar a tothom, l’escola ha organitzat una gran festa al parc de can Godó el dia 6 de maig, a partir de les 17h. “Volem que sigui una festa de retrobament dels nens i nenes de 0 a 12 anys”, explica Lara. Hi haurà tallers dinamitzats per pares, mares i educadores; xocolatada i un espectacle infantil a càrrec del músic Jaume Barri.

Balanç
La directora de l’escola bressol destaca la coordinació amb els altres centres públics del poble –l’escola El Cim i l’Institut Turó d’en Baldiri- i el treball conjunt que realitzen a través del Consell Municipal d’Educació.

Ara, la majoria d’alumnes que el 2007 van estrenar Els Galamons ja cursen cinquè de primària a l’escola El Cim. “Vivim un moment de satisfacció en què es veuen els resultats d’allò que s’ha sembrat”, observa Lara. “A aquestes edats es treballen molt les rutines per donar confiança, però cada anys hem introduït propostes innovadores i adequades al poble on vivim”. També l’entorn ha canviat. “Els espais s’han omplert de vida i en aquests moments estem immersos en una renovació dels patis per donar-los un nou aire”.

Pati obert
Com cada any quan arriba la primavera, Els Galamons ja fa dies que obre les portes del pati de 17 a 19h perquè totes les famílies del poble amb nens de 0 a 3 anys puguin jugar i aprofitar les joguines i les instal·lacions del centre. L’activitat és gratuïta i s’allarga fins al juliol. Forma part de la filosofia del centre per promoure les “entrades i sortides relaxades” -sense pressa- i és també un estratègia per donar a conèixer l’escola a tots els teianencs. L’únic requisit per fruir-ne consisteix a deixar-ho tot endreçat abans de marxar.


Somiar El CimA l’escola pública del poble ja està tot a punt per tornar a somiar. Divendres dia 24, a partir de les 15.15h, les instal·lacions del gimnàs acolliran una xerrada informativa sobre les comunitats d’aprenentatge amb què compta el centre. La jornada s'adreça a les famílies dels alumnes i a les persones voluntàries que col·laboren a tirar endavant els diferents projectes que s’hi ofereixen: aprenentatge dialògic, grups interactius, apadrinament lector i tertúlies sobre obres clàssiques de la literatura universal.

De la sessió de demà en diuen “la festa dels somnis” perquè l’escola vol que tothom, a través del somni, el desig i la imaginació, participi i s’impliqui en el disseny del projecte educatiu: nens i nenes, professorat, personal de menjador, voluntaris i entorn familiar. La directora de l’escola, Aurora Perea, en valora el compromís i destaca la necessitat de “potenciar la diversitat d’interaccions perquè no s’aprèn només a l’escola”.

El Projecte Educatiu de Centre (PEC) del Cim té quatre potes fonamentals: el projecte TAC per al desenvolupament de les competències digitals, el projecte d’escola verda, el projecte lingüístic i el projecte de les comunitats d’aprenentatge. A més, el centre participa en la Xarxa de Competències Bàsiques amb un projecte innovador coordinat amb l’Institut Turó d’en Baldiri que garanteix el pas de primària a secundària.

Diàleg i interacció
Les comunitats d’aprenentatge són espais que posen en contacte nens i nenes de diferents edats en què els grans adopten el paper de padrins o tutors. És el cas, per exemple, dels alumnes de P5 i segon, o de primer i sisè. En altres ocasions, es tracta de persones externes: familiars i voluntaris adults que periòdicament ajuden a dinamitzar el treball que es realitza a l’aula. En aquestes sessions també hi tenen cabuda antics alumnes de l’escola que ara van a l’institut.

“Gràcies a la implicació dels voluntaris aconseguim formar diversos grups de treball rotatoris dins d’una mateixa aula i en una hora multipliques la feina per cinc”, explica la directora.

Per l’experiència acreditada des de 2011, aquests sessions són definides com a “actuacions educatives d’èxit” i són complementades amb la creació de comissions mixtes formades per familiars, voluntaris i mestres.

En qualsevol dels formats, l’objectiu sempre és el mateix: millorar l’aprenentatge i afavorir la convivència i la relació entre els alumnes. La directora ressalta que “els aprenentatges han anat millorant progressivament” any rere any. “Es tracta d’aprendre més i millor fent-ho conjuntament a través del diàleg, la interacció, el respecte i la cerca del consens. Per això s’incentiva el treball per parelles, en grup i conjuntament tota l’aula”.

Festa i berenar
La presentació del projecte de comunitats d’aprenentatge acabarà a les 16.30h, coincidint amb la sortida dels nens i nenes de les classes, i donarà pas a un berenar obert a tothom i l’actuació musical del grup d’animació La Tresca i la Verdesca. Els alumnes de l'escola esperen la jornada de demà amb delit i per això cada classe ha enregistrat un vídeo que trobareu penjat al web de l'escola fent una crida a assistir-hi als familiars i els teianencs en general per fer bo el seu lema: Tots i totes fem El Cim.


GuiaCom cada any per aquestes dates, l’Ajuntament acaba de publicar la guia educativa de Teià Anem a escola!: un tríptic amb informació de tots els centres d’educació formal dels 0 als 16 anys que hi ha al poble, des de les escoles bressol Bambi i Els Galamons fins a l’Institut Turó d’en Baldiri, passant per l’escola El Cim.

Per a la regidora d’Educació, Montse Riera, “aquesta guia és especial perquè tres dels centres estan d’aniversari: la llar d’infants Bambi fa 50 anys, i l’Institut i Els Galamons en fan 10. L’escola El Cim no hi posa un zero, però 44 anys de vida també són per celebrar-los”.

La finalitat de la guia Anem a escola! és donar a conèixer els projectes educatius de cada centre abans no s’obrin els respectius terminis de preinscripció per al curs 2017-2018. Al fulletó es detallen els horaris, els recursos i les característiques de cada equipament escolar, així com el serveis i les activitats curriculars i complementàries que s’hi ofereixen (llengua estrangera, esports, sortides...).

Per a Riera, “els teianencs som persones privilegiades perquè les nostres escoles estan al capdavant en transmissió de valors i resultats acadèmics. Són escoles modernes amb projectes innovadors, inclusives, diverses i compromeses”.

Portes Obertes El CimNoves jornades de portes obertes
La distribució de la guia educativa de 2017 coincideix amb la celebració d’una nova jornada de portes obertes a l’escola El Cim demà dijous, dia 16, després que ja se’n va fer una el passat 3 de febrer.

Aquesta nova jornada ha estat especialment concebuda perquè els visitants vegin l’escola en funcionament, però amb uns altres ulls. El guiatge anirà a càrrec dels membres de la comunitat d’aprenentatge: persones voluntàries (pares, mares, avis, germans, veïns del poble...) que hi col·laboren periòdicament i aporten part dels seu temps i el seus coneixements a les aules. A més d’aquests grups interactius, el dia 16 també es donaran a conèixer altres iniciatives com l’apadrinament lector, les tertúlies dialògiques i els jocs cooperatius.

Institut 4 marçTambé l’Institut Turó d’en Baldiri obrirà les seves portes el pròxim dissabte 4 de març, de 10 a 13h. A les 11.30h tindrà lloc una xerrada informativa per als pares i mares d’alumnes de 6è de primària i a les 12.30h es farà el lliurament dels premis del concurs de fotografia Teià, un poble en valors i sostenible, convocat per la Regidoria d’Educació.

cim02Aquest mes de febrer, l’escola pública El Cim de Teià organitza dues jornades de portes obertes per als pares i mares d’alumnes, tant per als actuals com per als futurs. No es tracta només d’ensenyar el centre, sinó d’explicar què s’hi fa. Per això s’han triat dues dates amb contingut i enfocament diferents: el divendres dia 3, de 16.45h a 19h, i el dijous dia 16, de 15h a 16h.

La primera sessió es farà fora de l’horari lectiu i tindrà un caire molt distès. Segons la directora del centre, Aurora Perea, “la finalitat és que els visitants puguin conèixer-lo des de tres punts de vista: el dels mateixos pares i mares, el del professorat i el dels alumnes”. Aquell dia, els adults es distribuiran en grups reduïts i els nens i nenes els proposaran una mena de gimcana mentre els acompanyen per les diverses instal·lacions de l’escola. No hi ha, però, cap afany competitiu; sinó la voluntat que la visita sigui participativa i enriquidora.

Comunitat d’aprenentatge
La segona jornada de portes obertes tindrà lloc el dia 16 i ha estat especialment concebuda perquè els visitants vegin l’escola en funcionament, però amb uns altres ulls. En aquesta ocasió, el guiatge anirà a càrrec dels membres de la comunitat d’aprenentatge: persones voluntàries (pares, mares, avis, germans, veïns del poble...) que hi col·laboren periòdicament i aporten part dels seu temps i el seus coneixements a les aules. A més d’aquests grups interactius, el dia 16 també es donaran a conèixer altres iniciatives com l’apadrinament lector, les tertúlies dialògiques i els jocs cooperatius.

Ajuntamentdeteia