S'inicia el procés per escollir el Teianenc de l'any

Teianenc2022Avui dijous, 1 de setembre, la Regidoria de Participació Ciutadana ha donat el tret de sortida per designar el Teianenc o Teianenca de l’any. Es tracta d’un guardó honorífic que s’escull per votació popular de tots els veïns i veïnes majors de 16 anys que hi vulguin participar. La distinció pretén reconèixer la trajectòria al llarg de l’any precedent d’una persona vinculada a la població que hagi destacat per la seva contribució professional, cívica, artística, esportiva o científica a la millora del bé comú.

Calendari

D’acord amb el reglament de la convocatòria, el procés d’elecció consta de tres fases:

- Fins al 25 de setembre. Presentació de candidatures. Qualsevol persona o entitat pot nominar una persona que consideri que n’és mereixedora mitjançant aquest enllaç o bé presencialment emplenant la butlleta que trobareu a l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania de l’Ajuntament, La Unió o la Biblioteca can Llaurador.

- Del 26 de setembre al 16 d’octubre. Votacions per designar, si s’escau, les tres persones finalistes. La votació es podrà fer en línia o presencialment, als mateixos punts que en la fase de propostes. Només es podrà emetre un vot per persona.

- Del 17 d’octubre al 6 de novembre. Votació final per escollir la persona guanyadora.

Sisena edició

El premi al Teianenc o Teianenca va ser instaurat el 2017 amb l’objectiu d’esperonar i exalçar els valors del compromís cívic i la participació ciutadana.

Com sempre, l’anunci de la persona guanyadora tindrà lloc l’11 de novembre, festivitat de Sant Martí. L’acte de lliurament coincidirà amb la cerimònia institucional del Tei de Plata.

Fins ara, les persones distingides com a Teianenc de l’any han estat Josep Villagrassa (2017) per la campanya de suport als refugiats de la guerra de Síria, l’activista internacional a favor dels drets dels infants i les dones Laia Dosta (2018), el mossèn Xavi Pich (2019), Jaume Mònico per la iniciativa solidària Passes de Gegant (2020) i el personal de l'Institut Català de la Salut que treballa al consultori local pels serveis prestats a la població durant la pandèmia de la Covid (2021).


Teià redueix a la meitat el preu del bus per a joves i gent gran

t10 socialA partir de l’1 de setembre, la targeta de 10 viatges que expedeix l’Ajuntament de Teià –més coneguda com a T-10 social– costarà la meitat: 4,55 euros.

La rebaixa s’inscriu en el marc del Reial Decret Llei 11/2002 –l’anomenat “decret energètic”– tramitat recentment al Congrés de Diputats, en què es regula una reducció de les tarifes del 50% en els títols multiviatges i abonaments de Renfe i del 30% en els abonaments i títols de competència autonòmica i local. En el cas de Teià, el descompte serà del 50%.

Vigència

Tal com preveu el decret, la reducció s’aplicarà en tots els títols adquirits fins al 31 de desembre i caducarà a partir del 15 de gener de 2023.

Joves i gent gran

La T-10 social és un títol bonificat que l’Ajuntament va crear per iniciativa pròpia fa molts anys per afavorir els desplaçaments en transport públic urbà dels joves i la gent gran dins de la primera zona tarifària. Es tracta d’un títol monomodal que no admet transbordament.

El març de 2019, el consistori va ampliar-ne l’ús dels 18 als 25 anys, d’acord amb les propostes contingudes en el Pla Local de Joventut. Per tant, el poden utilitzar tots els veïnes i veïnes de Teià de menys de 25 anys i de més de 65 en tots els recorreguts de la línia C-15; és a dir, per anar o tornar del Masnou i per fer recorreguts interns dins del municipi.

Adquisició

Com de costum, la T-10 social es pot adquirir a les oficines de Recaptació de l’Ajuntament de dilluns a divendres de 9 a 14h i dijous de 17 a 20h, sense necessitat de donar-se d’alta en cap aplicatiu ni de sol·licitar cita prèvia.

La compra es farà preferentment amb targeta, però s’admet també el pagament en metàl·lic.

Altres descomptes

La reducció de tarifes compta amb el finançament del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, de la Generalitat de Catalunya i de les administracions locals adherides a aquesta iniciativa.

En el cas dels títols dins l’àmbit de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona s’ha decidit implantar la mesura en els títols integrats més recurrents: els abonaments mensuals (T-usual) i trimestral per a joves menors de 25 anys (T-jove), així com les seves versions per a famílies monoparentals i nombroses, i el títol per a persones en situació d’atur. En el cas d’aquests títols, el descompte serà d‘un 50%.

Pel que fa al títol per a usuaris menys habituals (la T-casual), la reducció serà del 30%.

Els títols integrats que no varien de preu són la T-familiar, la T-grup i la T-dia. Per a més informació, consulteu el web de l'ATM clicant en aquest enllaç.

taula tarifes


L’Ajuntament demana als bancs mesures contra l’exclusió financera

bancs TeiàEl passat 17 de març, el ple de l’Ajuntament va aprovar una moció contra l’exclusió financera “per reclamar a les entitats bancàries que ofereixin un bon servei a Teià”. El text, presentat pel PSC i acordat amb ERC-Compromís amb Teià, va rebre el suport de la resta de grups municipals.

Després de notificar-los la resolució, el consistori ha rebut resposta formal de Banc Sabadell –una de les tres entitats que tenen presència al municipi, juntament amb el BBVA i Caixabank– i de Banco Santander, que no hi té sucursal. De totes dues se’n va donar compte en les sessions plenàries del 19 de maig i del 20 de juliol, respectivament.

L’alcalde, Andreu Bosch, espera que també contestin les altres dues entitats que tenen delegació a la població i lamenta que gairebé sis mesos després de l’aprovació de la moció no s’hagin produït canvis substancials.

Bretxa digital i desigualtat social

Per al portaveu socialista, Joaquim Roca, “els bancs s’han convertit en un servei necessari i essencial per al nostre dia a dia. Necessitem un número de compte per cobrar la nòmina, la pensió o l’atur, així com per pagar els rebuts de la llum o l’aigua”. Però en comptes de “correspondre a aquesta necessitat”, molts bancs han tancat oficines i n’han reduït el personal. Tot plegat fa que el servei empitjori i que s’estableixin franges per a l’atenció personal que algunes ocasions només arriben fins a les 11h.

El desmantellament de la xarxa bancària per estalviar-se’n els costos ha provocat, de retruc, que un fet quotidià com anar al caixer automàtic per treure diners o fer un ingrés resulti cada vegada més difícil. La resolució del ple denuncia especialment el tracte que les entitats dispensen a la gent gran i les famílies vulnerables, dos col·lectius que pateixen especialment la bretxa digital. La denominada exclusió financera no sols és de caire presencial, sinó també digital: un 35% de les persones majors de 74 anys no s’ha connectat mai a Internet, no ha fet mai gestions de banca en línia i no està familiaritzada amb les apps bancàries.

Més caixers i millor atenció

Per combatre les desigualtats socials associades a la bretxa digital i per tal de millorar el servei a tots els veïns i veïnes del poble, la moció sol·licitava dues coses. D’una banda, instava al conjunt de les entitats que han deixat d’operar al municipi a reposar els caixers automàtics que van desaparèixer quan van tancar les sucursals. I, de l’altra, demanava als bancs que encara hi són presents “a ampliar els horaris i a reforçar els recursos d’atenció al client”, sobretot els destinats a les persones que no poden fer els seus tràmits o gestions online, en compliment del Reial Decret Llei 1/2021 de protecció dels consumidors i usuaris en situació de vulnerabilitat social i econòmica.

La portaveu de GT, Núria Andinyac, va criticar la quantitat i l’elevada quantia de les comissions bancàries, i es va queixar de les avaries i del temps que triguen els caixers a tornar a estar operatius. “Hem viscut episodis de 72 hores, quan aquests problemes s’haurien de resoldre en 24 hores”, va afirmar.

Respostes de manual

El 28 d’abril i el 5 de maig, la directora de coordinació institucional de Santander España i el director d’administracions públiques de Banc Sabadell van adreçar sengles cartes a l’Ajuntament en què apuntaven l’adopció d’algunes mesures genèriques per “evitar que la digitalització esdevingui una barrera per accedir als servei financers”. El ple municipal va

En el cas del Santander, l’entitat admet que 900.000 dels seus dos milions de clients majors de 65 anys no són digitals, però es presenta com un “banc divers i inclusiu” que ha reforçat l’atenció telefònica i l’educació digital dels col·lectius més vulnerables, que ha “simplificat” les apps per consultar la llibreta o sol·licitar cita prèvia, que ha ampliat l’horari del servei de caixa de 9 a 14h i que ha creat la figura especialitzada de l’“ambaixador sènior”.

El Sabadell assegura que “el 94% de les transaccions es fan a través de canals digitals” i sosté que únicament ha adaptat els seus processos comercials i operatius “a l’evolució del mercat i als hàbits de consum”. El banc “considera fonamental l’acompanyament dels clients en aquesta transformació” mitjançant la “simplifiació dels accessos digitals, la renovació dels caixers, la formació a clients” i la designació de “gestors especialistes”. L’entitat també destaca l’establiment d’un telèfon gratuït d’atenció personal per a clients més grans de 70 anys entre les 8 i les 19h.

Addicionalment, Santander España i Banc Sabadell informaven l’Ajuntament que properament adoptarien un “decàleg de mesures d’inclusió financera a través de l’actualització del Protocol Estratègic per Reforçar el Compromís Social i Sostenible de la banca” subscrit el passat 21 de febrer per les tres patronals del sector. Segons que preveu el mateix protocol, cada entitat ajustarà les accions previstes “al seu model de negoci” per garantir que les persones amb discapacitat i les majors de 65 anys rebin una “atenció personalitzada, satisfactòria i sense demores injustificades”.


50.000 euros per a set projectes ciutadans

VallbellidaEl passat 29 de juliol va tenir lloc a l’Espai can Llaurador l’acte públic d’escrutini de la votació dels pressupostos participatius de 2022. En el procés de decisió van prendre part més de 200 persones, que majoritàriament van emetre els seus vots per via telemàtica.

Al final, les propostes escollides n’han estat set, d’un total de dinou. N’hi ha tres que suposaran noves millores al parc de Vallbellida i que s’afegiran a la recent creació d’una zona arbrada i enjardinada, fruit dels pressupostos participatius de 2021.

Propostes més votades

- Instal·lar un mecanisme elevador perquè les persones amb mobilitat reduïda puguin accedir a la piscina municipal de forma autònoma, 8.000 euros.

- Equipar el parc de can Godó amb seients i taules de joc per a escacs, parxís, oca, dòmino i cartes, 1.200 euros

- Equipar el parc de Vallbellida amb seients i taules de joc per a escacs, parxís, oca, dòmino i cartes, amb una zona d’ombra, 6.200 euros

- Col·locar una nova tanca de fusta al pati per a nadons de l’Escola Bressol Municipal Els Galamons, 1.500 euros.

- Instal·lar una taula fixa de ping-pong al parc de Vallbellida, 5.000 euros.

- Crear un espai d’ombra de 100 metres quadrats al parc de Vallbellida, 20.000 euros.

- Instal·lar punts de càrrega per a vehicles elèctrics, 10.000 euros.

Pressupost i calendari d’execució

La suma dels imports parcials ascendeix a 51.900 euros. Cal tenir en compte, però, que en aquests moments es tracta de valors aproximatius, ja que l’estimació econòmica definitiva no es podrà fer fins al moment de la redacció dels projectes o de l’execució dels encàrrecs.

El regidor de Participació Ciutadana, Jordi López, ha anunciat que els treballs es realitzaran durant el quart trimestre de 2022 i el primer de 2023.


El infants del Casal d’Estiu protegeixen els secrets del poble

casal estiuAquesta tarda s’ha fet la festa que ha posat fi al Casal d’Estiu municipal d’enguany. La celebració ha tingut lloc a l’Institut Turó d’en Baldiria i ha aplegat nombroses famílies. Els nens i nenes que hi han pres part han ofert unes petites representacions que han atret la presència d’El lladre, un personatge dolent que apareix cada cop que es fan activitats culturals. Aquest cop, però, els assistents l’han pogut convèncer per recuperar els secrets del poble que s’havia endut i s’ha compromès a no fer més la guitza.

177 infants i 800 serveis

Del 26 de juny al 29 de juliol, 177 nens i nenes han participar en el Casal d’Estiu de Teià organitzat per la Regidoria d’Educació. El nombre total d’usos durant les quatre setmanes ha ascendit a prop de 800, ja que les inscripcions podien ser setmanals o diàries (per anar d’excursió, per exemple).

En aquesta edició, el centre d’interès ha estat el coneixement del poble i la seva història a través dels éssers fantàstics que viuen al municipi: el drac Baldiri i els seus amics Taliano, Elionor i Pere Noguera. De fet, aquesta setmana han rebut la visita dels Gegants de Teià; una oportunitat que no van desaprofitar per conèixer-los de propr i emprovar-se diversos capgrossos.

Sortides i activitats

Com sempre, el projecte pedagògic del Casal es fonamenta en cinc eixos –autonomia i iniciativa, inclusió, solidaritat, felicitat i il·lusió– que inspiren els objectius generals i específics que posteriorment es treballen a través de diverses accions lúdiques i educatives, com ara jocs de pistes, gimcanes, canó d’escuma o tallers d’expressió, entre d’altres.

A més d’anar a la piscina municipal cada dimarts i divendres, els infants van fer una nit de convivències –la Nit vora el foc, en què van posar a provar els seus dots artístics– i tres sortides en autocar: a la riera d’Arbúcies, el delta del Llobregat i una casa de colònies del Montseny.

Per contra, la sortida programada ahir al parc de les fonts d’Argentona es va haver de suspendre a causa de l’avís de Protecció Civil per risc de pluges intenses.


El consultori tancarà a la tarda durant l’agost

Consultori TeiàL'Institut Català de la Salut (ICS) informa que el consultori local Teià modificarà el seu horari d’obertura durant l’estiu. A partir del dilluns 1 d’agost fins al divendres 2 de setembre, ambdós inclosos, el centre obrirà de 8 a 15h.

Fora d'aquesta franja horària, i per atencions que no puguin esperar, cal trucar al 061 Salut Respon, des d’on es poden realitzar tràmits administratius i resoldre problemes i dubtes de salut. Si és necessari, us adreçaran al centre de salut més adient o bé activaran els professionals de salut del SEM per donar l’atenció pertinent.

En cas d’emergència o risc vital, cal trucar al 112.

Programació de visites

Com sempre, la programació de visites es pot fer mitjançant la central de trucades, de dilluns a divendres (no festius) de 8h a 21h, al telèfon 93 326 89 01. Aquesta gestió també es pot fer per internet al portal web citapreviasalut.cat

En cas de voler contactar directament amb el professional de referència, podeu utilitzar l’eina digital La Meva Salut i l’eConsulta.


Ajuntamentdeteia