En circumstàncies normals, l’activitat a l’obrador que Ainea Perfums té al Torrent de les Monges seria frenètica, convertit cada any, quan arriben aquestes dates, en el quarter general de l’organització del Maridatge dels Sentits. Però no vivim un moment usual. La Covid-19 ha obligat a suspendre la quarta edició del festival del perfum, les flors i la gastronomia, que havia de tenir lloc a Teià del 18 al 24 de maig.
I, tanmateix, l’activitat a l’obrador no cessa. Aquesta empresa artesanal continua comercialitzant les seves creacions de sabons, fragàncies, colònies i ambientadors; però ha reservat tota la línia de producció a la fabricació de gel i esprais hidroalcohòlics destinats a garantir la higiene i la desinfecció contra el coronavirus. En aquests moments, la proporció de vendes és d’1 a 5. Per cada article de perfumeria, se’n venen cinc de desinfectants.
La seva responsable, Irene Gisbert, explica com es va produir aquest gir, absolutament inesperat. L’esclat de l’emergència sanitària i la manca, en un primer moment, de prou gel hidroalcohòlic als hospitals la va fer adonar que calia ajudar i reorientar el negoci. Per això va oferir els seus serveis a la patronal del sector. Gairebé alhora, el Ministeri de Sanitat va contactar amb les empreses. “S’acabava de declarar l’estat d’alarma i volien saber quina capacitat de producció teníem, però en aquell moment la venda d’alcohol estava bloquejada i no hi havia ni prou gelificant ni prou envasos al mercat”, recorda Gisbert.
Al final, es va prendre una decisió salomònica: les grans empreses s’encarregarien de proveir els hospitals i les petites abastirien els apotecaris. Ainea Perfums, per exemple, continua subministrant als seus clients habituals, com la farmàcia de Teià i d’altres a Barcelona, Madrid o Ourense.
A més, amb totes les perfumeries i el mercat minorista tancat per decret mentre duri el confinament, la marca teianenca ha redoblat la venda en línia per Internet a particulars a través de la seva pàgina web. “Les comandes a particulars les enviem diàriament a tots els punts de la geografia”, explica Gisbert.
Nous hàbits d’higiene
Del taller de Teià cada dia surten 300 litres de solucions hidroalcohòliques, amb un mitjana de 600 envasos de tots els formats: de 500, 250 i 100 ml. S’hi elaboren dos tipus de productes: gels i esprais. Gisbert explica que tots dos porten una proporció d’alcohol del 70%, que és la dosi necessària per desnaturalitzar la membrana del virus. Gelificants i pulveritzadors s’utilitzen per a la higiene de les mans i serveixen també per desinfectar superfícies i objectes diversos, com ara portes, telèfons mòbils, teclats i ratolins d’ordinadors. Els dos productes s’inspiren en la línia de colònia infantil Lua & Lee i “són agradables, divertits i fan molt bona olor”.
Com és marca de la casa, el packaging es caracteritza pel seu disseny acurat. “Ens hem hagut d’adaptar a l’oferta que hi ha al mercat, com ara els envasos de plàstic i dosificadors de color verd”, relata Gisbert. Tot plegat, els ha obligat a ajustar les etiquetes. Però no es queixen, ja que “estem ajudant la gent i contribuint a crear un nou hàbit d’higiene que acabarem interioritzant”. Segons Gisbert, passarà el temps i de la lluita contra la pandèmia heretarem el costum de rentar-nos sovint les mans i d’usar aquests productes de forma habitual: “Els portarem a sobre i en tindrem al cotxe, a l’entrada de casa i a la feina”, pronostica.
Concurs Mouillette d’Argent
Al costat de l’Ajuntament, Irene Gisbert és també la impulsora del Concurs Internacional de Perfumeria Mouillette d’Argent de Teià. La crisi del coronavirus ha obligat a ampliar el termini de presentació de fragàncies. Inicialment previst fins al 31 de març, els seus organitzadors l'han prorrogat fins al 15 d’abril. Gisbert es mostra confiada que serà tot un èxit, ja que a mitjan del mes passat ja s’hi havia confirmat la participació de 72 perfumistes de 15 països d’arreu del món.
En canvi, la fase de valoració per part del jurat encara està en suspens, ja que ara tots els esforços del sector se centren a combatre el virus. Ainea Perfums n’és un exemple. Com també ho és un dels hotels Pràktik de Barcelona. El 6 de maig havia d'acollir la presentació del Maridatge dels Sentits, a càrrec de l’alcalde de Teià. En canvi, en l’actualitat, l’establiment està tancat i altres allotjaments del mateix grup han estat medicalitzats per atendre els malalts de la COVID-19 que han sortit de la UCI i s’estan recuperant.