El servei municipal d’aigua ofereix 6 mesos de carència a autònoms i petites empreses

aigua01Sorea, l’empresa concessionària del servei municipal d’aigua de Teià, ha anunciat que els autònoms i les petites empreses afectades per la crisi del coronavirus podran sol·licitar l’ajornament de les factures de subministrament emeses durant el període d’alarma i finançar-les en 6 mesos sense interessos.

La companyia també ha explicat que mentre duri l’estat d’alarma no es duran a terme lectures de comptadors. En el seu lloc es faran estimacions de consum basades en el mateix període de l’any passat.

Informes de vulnerabilitat

En el mateix comunicat, Sorea assegura que no tallarà cap subministrament per manca de pagament. A més, informa que ha aturat “temporalment els venciments dels informes de vulnerabilitat i d’exclusió residencial” per garantir la protecció dels col·lectius socials més desafavorits.

Reducció del cànon

Les mesures adoptades per Sorea s’afegeixen a la decisió de la Generalitat de Catalunya d’aplicar una rebaixa del 50% en la tarifa del cànon de l’aigua que ingressa l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) per finançar els costos de captació, transport i potabilització de l’aigua corrent. Aquesta rebaixa s’aplicarà d’ofici als consums dels mesos d’abril i maig, tant a usuaris domèstics com a comerços i indústries.

A més, l’ACA aplicarà una reducció total del cànon a les famílies que tinguin la tarifa social.

Gestions amb Sorea

Davant del tancament de les oficines comercials a causa del coronavirus, Sorea ha habilitat els següents canals d’atenció als seus clients:

Telèfons: 900 304 540 / 900 816 101 / 93 495 35 40
Correu electrònic: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
Internet: https://sorea.cat/ca/canals-de-contacte


Teià exigeix que es lliurin els pisos d’emergència, arran de la mort d’un adjudicatari

hpo01Avui, la Policia Local de Teià ha localitzat una persona morta a la finca de can Munt, després de rebre l'avís d'un veí. Amb posterioritat s'hi ha desplaçat la comitiva judicial, amb els Mossos d'Esquadra, que ha ordenat l'aixecament del cadàver. Es tracta d'un home de 56 anys que vivia sol i que rebia el suport dels Serveis Socials de l’Ajuntament.

L'alcalde, Andreu Bosch, n'ha lamentat la pèrdua i ha adreçat una queixa formal a la directora de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya (AHC), Judith Gifreu, perquè el difunt tenia adjudicat un pis social a la Plana des de juny de 2019 i la Generalitat encara no l'havia posat a la seva disposició. L’habitatge estava pendent d’unes petites obres d’adequació. En el seu escrit, l'alcalde manifesta que "aquesta gestió burocràtica i administrativa no funciona! Una dilació de tants mesos és injustificable. I ja hem fet tard, malauradament... Estic francament decebut i indignat".

A la carta, Bosch exposa que “som un municipi que sempre ha apostat per l'habitatge de protecció oficial, amb suport d'INCASÒL i Habitatge, i en tenim noves possibilitats. Però l'experiència amb l'AHC ens demostra que la gestió és un exemple de burocràcia que topa amb les necessitats socials. I avui en tenim una nova mostra, irreversible”.

Dificultats administratives

Aquesta mateixa tarda, l’alcalde ha rebut la trucada del director adjunt de l’AHC, Jaume Fornt, interessant-se pel cas i exposant els motius de l’endarreriment. Fornt ha adduït qüestions administratives derivades de la llei de contractes i problemes amb l’empresa encarregada de dur a terme l’arranjament dels pisos com a conseqüència de la impugnació del concurs públic de la contracta.

La regidora d’Habitatge, Èrica Busto, afirma que “portem reclamant fa mesos. Al desembre vam tenir reunió amb l'Oficina d'Habitatge en què es van comprometre que al febrer estaria tot solucionat. Però el 5 de febrer vam tornar a escriure demanant explicacions perquè la situació era alarmant”.

Parc saturat

Teià compta amb un total de 60 habitatges socials de lloguer de titularitat pública, que són gestionats per la Generalitat: 29 a la Plana, 15 a can Bassols i 16 a la plaça de Catalunya. Aquests darrers estan reservats a la gent gran del municipi.

L’any 2018, les dades d’ocupació eren del 97,33% segons dades facilitades per l’AHC. Aquest marge del 2,67 % respon als períodes en què se n’allibera algun fins a l’entrada del següent adjudicatari de la llista d’espera. Tanmateix, la mobilitat del parc és pràcticament nul·la i les darreres assignacions s’han produït a través de la Mesa d’Emergència. Es tracta d’un mecanisme concertat que dona prioritat d’allotjament als casos següents:

- Situacions d’emergència econòmica i social, com ara el fet de ser una persona sense llar o en risc de pèrdua imminent de l’habitatge.
- Dones que es troben en situacions de violència masclista.
- Víctimes d’assetjament immobiliari.
- Persones amb discapacitats sobrevingudes.
- Canvis d’habitatge del mateix parc públic per necessitats econòmiques i socials
- Situacions derivades d’entitats de la Xarxa d’inclusió.

En el darrer any natural, la Mesa d’Emergència ha assignat 3 habitatges, entre els quals hi ha el de la persona que s’ha trobat morta avui.

Cronologia

En aquest cas, el seu expedient va ser tramitat amb l’acompanyament dels Serveis Socials de l’Ajuntament davant de l’AHC el 4 d’octubre de 2018. El 19 de juny de 2019, la Mesa d’Emergència va estimar-ne favorablement la sol·licitud i li va assignar un pis, que aleshores es trobava en procés d'adequació per obres.

Després de l’esmentada reunió de desembre i davant la manca de solucions, l’alcalde de Teià va adreçar el 5 de febrer un correu electrònic a l'AHC exposant la preocupació pel que fa a la tardança en el lliurament dels habitatges de protecció oficial ja adjudicats i encara pendents d’entrega.

"Dissortadament -diu l'alcalde-, es tracta d'una problemàtica d'abast general, que depassa l'àmbit municipal, i que la crisi del coronavirus pot motivar que els terminis s'endarrereixin encara i que s'agreugi el nombre de casos en situació de vulnerabilitat". Per això, apunta Bosch, "són tan importants les noves polítiques en matèria d'habitatge que s'estan treballant dels del Consell Comarcal del Maresme".


Teià activa la coordinació dels voluntaris locals

voluntarisDesprés de dues setmanes de preparació prèvia i d’algunes proves pilot, l’Ajuntament de Teià va activar dimecres passat, 1 d’abril, el grup voluntaris i voluntàries que s’han ofert a prestar suport logístic a les persones que formen part d’alguns dels grups de risc o bé que no es poden valer totes soles.

Com a molts altres pobles de Catalunya, també a Teià la pandèmia de la Covid-19 va activar els mecanismes de solidaritat veïnal per posar en marxa una incipient xarxa de suport mutu amb la voluntat d’ajudar la gent gran i altres col·lectius durant la situació de confinament i no exposar-la al risc de contagi.

Ràpidament, aquestes iniciatives van ser integrades dins el funcionament de l’Ajuntament per tal d’instituir-les i d’establir-ne el protocol d’actuació adient seguint les indicacions de la Generalitat, ja que entre les persones i famílies ateses també n’hi poden haver que s’aïllin davant la sospita que estiguin passant la malaltia.

A escala local, el grup és coordinat per les regidories de Serveis Socials i de Cicles de Vida, i compta amb el suport del personal tècnic dels Serveis Bàsics a les Persones i de Caritas Teià. En aquests moments, hi ha 36 persones que han mostrat la seva predisposició a participar-hi, 23 de les quals estan completament operatives ja que compleixen tots els requisits de salut i han assumit els compromisos legals de responsabilitat i confidencialitat.

El dispositiu municipal de suport a les persones vulnerables es completa amb els serveis d’atenció domiciliària i de teleassistència, que han estat reforçats en les últimes setmanes per part de l’Ajuntament i la Diputació.

voluntaris02Medicaments i alimentació

El passat 1 d’abril es va iniciar el repartiment de medicaments a domicili, en col·laboració amb la farmàcia de Teià. De moment, s’han establert dos torns diaris de dilluns a divendres: un a les 13h i l’altre a les 18:30h. El cap de setmana s’actua només al matí. La mitjana és de 3 a 5 encàrrecs servits en cada torn i tant el personal de l’establiment com els usuaris n’estan agraïts. Cal destacar que les persones voluntàries van degudament protegides amb guants i mascaretes facilitades per la mateixa farmàcia.

El dissabte 4 d’abril es va engegar el servei de compres d’alimentació i lliurament a domicili i durant el cap de setmana es van atendre 9 peticions de suport. La valoració és positiva, però s’ha observat que caldria prioritzar les compres de dilluns a divendres per evitar les aglomeracions del dissabte. En aquest cas és la Policia Local qui facilita els guants i la mascareta als voluntaris.

En ambdós supòsits, es tracta d’un servei molt necessari perquè ajuda a descongestionar les cues que sovint es formen a les portes dels establiments i l’Ajuntament creu que la demanda s’incrementarà a mesura que s’allargui el confinament.

Els voluntaris també es cuiden de posar en coneixement dels Serveis Socials els possibles casos de vulnerabilitat o d’aïllament social que detectin.

Servei a domicili i teleassistència

Arran del confinament i de la declaració de l’estat d’alarma, algunes famílies van prescindir, per prevenció, del Servei d’Atenció a Domicili (SAD). Inclou la cura personal i la higiene de la llar i l’Ajuntament el continua oferint, especialment a les persones sense suport familiar. El personal treballa amb equips de protecció i prioritza els casos en què no hi ha cap mena de suport familiar.

Des de Serveis Socials s’ha ofert el SAD a les persones que assistien al Centre de Dia d’Amavir que ho podien necessitar, però que hi van renunciar per prevenció.

Complementàriament, s’ha ampliat el Servei Local de Teleassistència amb una línia d’atenció telefònica mentre duri l’estat d’alarma. Aquesta ampliació del servei dels 75 als 65 anys és totalment gratuïta i ha estat possible gràcies a Diputació. Si voleu conèixer-ne tots els detalls o bé esteu interessats a sol·licitar-lo, cliqueu aquest enllaç.

Seguiment telefònic

L’equip de Serveis Socials Bàsics està disponible les 24 hores per a qualsevol incidència.

A més, cada dia fan trucades proactives de seguiment a través de les seves bases de dades. Les entrevistes telefòniques permeten conèixer la situació en què es troba cada persona, tant a nivell emocional com de salut, i explorar les possibles necessitats bàsiques susceptibles de requerir suport extern per ser cobertes. Les trucades també serveixen per reforçar el missatge que no surtin de casa i oferir els serveis de suport de voluntariat per comprar, passejar mascotes o llençar la brossa. En general, la gent agraeix les trucades, especialment si les persones estan soles.

Santa Rosalia i Amavir

A la llar de Santa Rosalia hi resideixen 28 nens i adolescents que en aquests moments es troben confinats, sota la guarda de la comunitat de Pares Somascos i un equip d’educadors i educadores. El centre ha pres totes les precaucions dictades per la Direcció General d’Atenció a la Infància (DGAIA), de manera que, entre d’altres, ha cancel·lat totes les visites i ha limitat l’horari d’entrada dels proveïdors d’alimentació.

Pel que fa al Centre Residencial Amavir, es va tancar el Centre de Dia per als usuaris externs i des de la setmana passada cada resident està confinat a la seva habitació després que un parell d’avis presentessin símptomes compatibles amb la Covid-19. En aquests moments, els malalts estan estables o evolucionen favorablement.

mapa 11 positiusBalanç provisional

Fins ara no s’ha registrat oficialment cap víctima de la Covid-19 al poble. S’hi han fet proves a 56 veïns i veïnes de Teià a través de la xarxa pública i privada d’hospitals. D’aquests testos, 45 han donat negatius i només 11 ha resultat positius. Recentment s’han pres mostres a 15 residents a l’equipament d’Amavir, totes negatives.

Amb aquestes dades sobre la taula, i malgrat la possibilitat que hi hagin casos asimptomàtics o que estiguin passant la malaltia a casa, les autoritats sanitàries consideren que, a grans trets, els teianencs i teianenques estan fent una bona contenció, amb pocs casos potencialment greus. Per això, l’alcalde, Andreu Bosch, insisteix a no abaixar la guàrdia i seguir amb un confinament estricte.

La Generalitat activa ConfinApp, una aplicació per resoldre dubtes sobre el coronavirus i el confinament

ConfinaAppAvui divendres, 3 d’abril, el Departament de Polítiques Digitals i Administració ha activat l’aplicació en línia ConfinApp, un servei personalitzat per donar una resposta proactiva durant i després del confinament que inclou un assistent virtual interactiu per orientar i acompanyar la ciutadania durant la crisi de la Covid-19.

De moment només està disponible a través d'una pàgina web i a principis de la setmana vinent es podrà descarregar de forma gratuïta a les botigues virtuals d'Apple i Google per a telèfons mòbils.

S’hi pot accedir de dues formes: o bé creant un perfil propi o bé mantenint-ne l'anonimat.

Resolució de dubtes

ConfinApp està dotada d’un assistent d’intel·ligència artificial amb el qual es pot establir una conversa per aclarir dubtes i consultes sobre diversos àmbits, com ara:

Salut:

- Què és la Covid-19? Com es transmet?
- Quins mètodes d’higiene he d’adoptar?
- Què fer en cas de tenir-ne símptomes?

Gent gran:

- És possible canviar un avi o àvia de residència?
- Puc visitar persones dependents?

Educació:

- Què passarà amb la preinscripció escolar?
- Com funcionen les targetes moneder de les beques de menjador?

Treball:

- Què és un ERTO?
- Quan cobraré si l’empresa ha fet un ERTO?
- A qui afecta el permís retribuït recuperable?
- Hi ha ajuts per a petites i mitjanes empreses? I per a autònoms?
- L’empresa pot obligar el treballador a agafar vacances?

Afers socials:

- Hi ha subvencions per pagar el lloguer?

Les respostes estan estandarditzades i, en la majoria de casos, permeten d’ampliar la informació a través de l’enllaç a altres webs i documents.

Altres utilitats

L’aplicació incorpora altres serveis com la generació de certificats autoresponsables de desplaçament i la possibilitat d’adjuntar el certificat d’empreses de serveis essencials.

La voluntat del Departament de Polítiques Digitals és que l'aplicació ConfinApp "acompanyi" la ciutadania durant la fase de "postconfinament", de manera que serveixi per resoldre els dubtes que es vagin plantejant a mesura que es relaxin les mesures de prevenció.


Teià cancel·la la Setmana Cultural a l’entorn de Sant Jordi

SC2020La crisi del coronavirus ha provocat la cancel·lació de la Setmana Cultural. La majoria d’esdeveniments han quedat suspesos sine die, tot i que algunes exposicions i activitats intentaran ser reprogramades quan la situació ho permeti. És el cas de l’acte de lliurament dels premis locals de la Mostra Literària, inicialment previstos per al 26 d’abril, i que més endavant es faran coincidir amb la data més escaient per celebrar la festivitat de Sant Jordi.

Edició suspesa

Com cada abril, la Setmana Cultural havia d’omplir el poble d’activitats destinades a tot tipus de públic. En principi, el programa s'havia d'encetar demà divendres, 3 d'abril, amb la inauguració de l'exposició A escena. Personatges brossians a La Unió, i havia de continuar dissabte amb l'especacle de màgia Pota de cabra... amb polsim de Brossa.

La regidora de Cultura, Olga Parra, explica que “el propòsit d’aquesta edició era relligar i donar a conèixer les principals efemèrides de l’any, tant catalanes com internacionals”.

A més de l'esmentada exposició sobre el centenari del poeta visual Joan Brossa, era previst retre homenatge a Joan Carner amb motiu dels 50 anys de la seva mort.

La Setmana Cultural també feia parada i fonda a Itàlia per recrear amb titelles l’imaginari del prolífic escriptor i pedagog Gianni Rodari, autor, entre d’altres, de La fletxa blava i El llibre dels perquè.

En l’àmbit musical s’havia de celebrar una conferència i un concert dedicat als 250 anys del naixement de Ludwig van Beethoven.

Epicentre a la Biblioteca

La Biblioteca Municipal de can Llaurador havia d'esdevenir un dels principals aparadors de l'esdeveniment. El dia 14 s'havia d'inaugurar un diorama sobre la llegenda de Sant Jordi feta amb ninots de Playmobil i el dia 22 l’escultura de la Lectora, a la porta de l'equipament, havia de ser testimoni d’una audició de piano a l’aire lliure que formava part del projecte el Maria Canals porta cua. A més de la tradicional parada de llibres, la Biblioteca havia d'acollir diversos tallers de literatura, una sessió del Club de Lectura dedicada a Isabel-Clara Simó, així com una vetllada de contes per a adults.

Comunicat de Cultura

A continuació reproduïm la carta que ha escrit la regidora de Cultura per comunicar la cancel·lació de la programació i engrescar tothom a produir i consumir productes culturals mentre duri el confinament:

Us havíem anunciat, ja al darrer Butlletí Municipal, la Setmana Cultural'20 que des de la Regidoria de Cultura us havíem preparat amb ambició i il·lusió i que havia de relligar les efemèrides culturals més rellevants de l’any.

Per raons òbvies, ens hem vist obligats a cancel·lar-la. Som sensibles al perjudici econòmic que això ocasionarà als artistes que havíem emparaulat, però tots estem d’acord que ara hi ha una prioritat superior, que és la de recuperar o preservar la salut, la individual i la col·lectiva. Quan tot això passi, necessitarem també els nostres artistes de capçalera i especialistes diversos perquè ens rehabilitin l’ànim i l’ànima.

Mentrestant, cuideu-vos, cuideu, quedeu-vos a casa i entre d’altres coses que vulgueu fer, consumiu Cultura, que pot ser un bon lenitiu. Ja sigui de la xarxa o de la que teniu, potser empolsegada, a la biblioteca o discoteca de casa: llibres, música, etc. Remeneu, remeneu! I, tanmateix, que el llegir no us faci perdre l’escriure: escriviu, dibuixeu, pinteu, escolpiu, componeu, assageu, interpreteu, balleu… Cadascú que l’enfili a la seva manera, segons dots i gustos, oi? Esmoleu l’enginy i qui sap si, en acabat, podríem fer una gran mostra cultural, també, a partir del talent local…

I en aquest sentit, heu de saber que els treballs que s’han presentat a la Mostra Literària són avaluats, com sempre, pel jurat i que molt probablement celebrarem l’acte de lliurament pròxim a la també posposada celebració de la Diada de Sant Jordi a nivell de país.

Us deixem alguns enllaços on podeu trobar diferents propostes, per a petits i grans, relacionades amb el que us teníem programat. N’hem seleccionat alguns que us podran portar a d’altres, a manera de tast que us faci obrir la gana de més cultura:

Any Beethoven

Beethoven String Quartet n. 15 Op. 132

Any Brossa

Any Brossa. Pàgina del Departament de Cultura

Any Brossa. Pàgina de la Fundació Joan Brossa

Any Carner

Any Josep Carner. Pàgina del Departament de Cultura

Josep Carner. Poemes amb la veu del poeta (1963)

'Bestiari', de Josep Carner (poema musicat)

'Cançoneta incerta', de Josep Carner

'Com les maduixes', de Josep Carner (poema musicat)

'Les formigues', de Josep Carner (poema musicat)

'Les prunes d'or'. Jazzing festival, amb Vicens Martí Big Band & Gemma Abrié

Recursos multimèdia sobre Josep Carner. Portal de LletrA, la literatura catalana a Internet

Any Rodari

'100 anys de Gianni Rodari', a Betevé

'Gianni Rodari i els contes fantàstics', a Una mà de contes

Centenari de Gianni Rodari, a l'Escola Colors

'L'homenet de no-res', de Gianni Rodari

'El viatge de les mones', de Gianni Rodari

'Els gegants', de Gianni Rodari


Teià amplia el servei de teleassistència als majors de 65 anys

teleassistènciaAquesta setmana, l’Ajuntament de Teià s’ha adherit al servei especial de teleassistència que la Diputació de Barcelona ha posat a disposició dels municipis amb caràcter d’urgència per fer front al coronavirus i a la situació de confinament.

Es tracta d’una prestació gratuïta per als ajuntaments i per a les persones usuàries, gràcies a l’esforç econòmic de la Diputació. D'aquesta manera es pretén pal·liar les situacions de soledat i aïllament social provocades pel tancament preventiu d’espais de sociabilitat i relació com els casals d’avis i els centres de dia, i contribuir a descongestionar els telèfons d’informació i atenció mèdica mentre duri l'emergència.

La finalitat del servei és facilitar un canal de comunicació permanent a les persones grans que fins ara no eren usuàries del Servei Local de Teleassistència i que en l’escenari actual poden experimentar situacions d’angoixa per manca d’atenció i d’informació.

Atesa l’emergència sanitària i social, la Diputació n’ha flexibilitzat les condicions d’accés:

- S’ha rebaixat el llindar d’edat per accedir-hi, dels 75 any als 65, de manera que moltes més persones se’n podran beneficiar.

- El servei es destina a la població a la gent gran, especialment si es tracta de persones dependents o que viuen soles, tenen alguna limitació física o un estat de salut delicat o bé es troben en situació de vulnerabilitat econòmica.

Teleassistència ‘avançada’

El programa de teleassistència es considera un servei “avançat” per les seves característiques:

- Garanteix el contacte permanent les 24 hores del dia entre la persona usuària i el centre d’atenció telefònica, que pot trucar per conversar si se sent angoixada o en solitud.

- Assegura la resposta immediata en cas d’emergència personal mitjançant l’equip d’intervenció domiciliària i una flota d’unitats mòbils.

- Fa el seguiment de les persones usuàries amb situacions específiques de fragilitat per recordar-los les mesures preventives, detectar possibles riscos o donar suport i prestar acompanyament en moments de crisi o necessitats especials.

- En el cas de persones afectades i no hospitalitzades pel Covid-19, es faran trucades de seguiment per controlar-ne l’evolució i fer els recordatoris de medicació.

Noves sol·licituds d’alta

L’accés al servei es vehicula a través de la Regidoria de Serveis Socials, que en aquests moments està recopilant els casos de veïns i veïnes de Teià que requereixen alguna mena de suport i atenció domiciliària per tal de cobrir les seves necessitats i evitar, en la mesura del possible, la sobrecàrrega de les famílies.

Si teniu més de 65 anys i us interessa el servei de teleassistència durant el confinament, poseu-vos en contacte amb els Serveis Socials a trucant al 685 157 809 o bé al telèfon de l'Ajuntament, 93 540 93 50.

Un cop hagin estat donades d’alta, les persones interessades rebran una trucada de l’empresa contractada per la Diputació en què seran informades de les característiques del servei i els facilitaran el número de telèfon del centre d’atenció, que serà del tipus 900, totalment gratuït.

Per trucar-hi en tindran prou amb el seu telèfon, ja sigui fix o mòbil, ja que no caldrà cap aparell o dispositiu (com el clàssic penjoll amb botó d’emergència del servei de teleassistència habitual).


Ajuntamentdeteia