Descobreixen un forn i diverses estructures de combustió artesanals al jaciment romà de Vallmora

visita VallmoraCoincidint amb les Jornades Europees de Patrimoni, el passat dissabte, 9 d’octubre, es va presentar al jaciment romà de Vallmora la Guia de Recursos de les Biblioteques del Maresme 2021, que enguany gira a l’entorn de la temàtica El Maresme amb la recerca. Si en voleu un exemplar, podeu demanar-lo de forma totalment gratuïta a la Biblioteca Can Llaurador.

Visita guiada

La presentació de la Guia va comptar amb la presència de l’arqueòleg, museòleg i gestor cultural Antoni Martín, que és l’autor de l’article divulgatiu que hi apareix sobre el Projecte Cella Vinaria que ell mateix dirigeix.

Martín va fer una visita guiada als assistents per explicar-los la recerca bàsica i aplicada que s’ha desenvolupat al jaciment vitivinícola al llarg d’aquests 18 anys, així com per detallar les principals novetats de les darreres campanyes d’excavació de recerca dutes a terme pel Departament d’Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

campanya juliolNova campanya d'excavacions

El passat mes de juliol es va dur a terme la campanya d’excavacions corresponent a l’any 2021, que compta amb el finançament de la Direcció General del Patrimoni Cultural-Servei d’Arqueologia i Paleontologia de la Generalitat de Catalunya, la col·laboració logística de l’Ajuntament de Teià i el suport tècnic de diferents professionals i empreses col·laboradores de l’àmbit privat.

Des del 2019, els treballs s’inscriuen dins d’un Projecte de Recerca Quadriennal 2018-2021 titulat Dinàmiques socioeconòmiques del món rural romà: formes d’hàbitat i cultura material al litoral central català. Els objectius principals és l’experimentació de noves tècniques i metodologies de registre, documentació, anàlisi i estudi, mitjançant l’aplicació de tecnologies i recursos de darrera generació: fotogrametria digital, restitucions tridimensionals 3D, desenvolupament de recursos de difussio i divulgació científica on line i multimèdia.

Hi han participat professionals contractats i alumnes de grau, màster i doctorat de la Universitat de Barcelona que han fet l’excavació, registre i documentació del sector nord del jaciment, corresponent a una de les àrees de reserva arqueològica. Es tracta d’un espai on es desenvolupaven activitats artesanes –bàsicament de terrisseria, ferreria, i fusteria– associades a les necessitats logístiques del celler romà.

Forn Vallmora 2021Forn i bassa

S’hi han localitzat diversos murs i estructures productives, una bassa de decantació d’argiles i un gran forn terrisser de 4 metres de llarg per 3 i mig d’amplada.

Gràcies a l’aplicació de tècniques geofísiques de teledetecció paleomagnètica s’hi han trobat diverses estructures de combustió que molt probablement corresponen a petits forns artesans per a la fabricació de peces, eines i estris de mida reduïda. Aquestes estructures s’excavaran en futures campanyes.

dolia 2021Tines de terrissa

 

A més de les prospeccions, s’ha completat la documentació i el registre fotogramètric de quatre dolia originals del segle I dC trobats el 2004 i museïtzats in situ, la qual cosa ha permès la creació d’un model digital en 3D. Es tracta de grans tines de terrissa semisoterrades per a la fermentació del most que podien arribar a contenir entre 550 i 700 litres de vi. Martín calcula que a Vallmora n’hi podrien haver uns 200 dolia d’aquestes característiques.

Per acabar, la campanya de 2021 ha inclòs el registre fotogramètric aeri del tota l’àrea mitjançant un dron amb l’objectiu de desenvolupar nous projectes de reconstrucció en 3D de les diferents estructures i de museïtzació del jaciment.

Nota: Les fotografies 2, 3 i 4 corresponents a les excavacions són autoria d'Antoni Martín Oliveras.


El NouAntigó, Mas Padellàs i Vallmora participen al Vi+

El mes d’octubre és el mes per excel·lència del Vi+, un esdeveniment impulsat pel Consorci d’Enoturisme de la DO Alella en què els restauradors i altres establiments que formen part de la seva Ruta del Vi ofereixen menús i activitats relacionades amb la gastronomia i la cultura vitivinícola.

Enguany són tres els establiments de Teià que hi participen:

padellàsMas Padellàs

Tapa amb maridatge. Durant tot l’octubre, aquest restaurant elabora una ‘fajita’ farcida de verduretes i costella de vedella desossada cuita a baixa temperatura i condimentada amb espècies i salsa de iogurt. El plat es presenta en format de tapa i es pot demanar com a entrant o acompanyat per dinar o sopar. La proposta es marida amb una copa de vi blanc Santa Maria del celler Raventós d’Alella, elaborat amb la varietat pansa blanca. El preu de la consumició és de 13 euros.

Adreça: Passeig de Massarosa, 74
Reserves: 93 540 75 46 i Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

antigoEl NouAntigó

Menú D’gusta. Durant tot el mes, aquest restaurant ofereix un assortit de cinc platets de cuina de proximitat: crema de gírgoles amb miso i farigola; endívies, nous i magrana gratinades amb formatge provolone; rigatone amb cansalada, porro i bolets de tardor amb encenalls de parmesà; truita vaga de ceba confitada amb celerí escalivat, espinacs i escamarlà planxat, i pebrots del piquillo farcits amb brandada de bacallà i carbassa. La degustació s’acompanya d’una ampolla de vi blanc de la DO Alella (sec o afruitat) per a dues persones i d’unes postres de la casa amb sengles copes de cava i cafès. El preu del cobert és de 40 euros per persona.

Adreça: Plaça de Sant Jaume, 40.
Reserves: 93 540 04 23

vallmoraCeller romà de Vallmora

Vermut musical per a adults. El 24 d’octubre, la terrassa del Centre Enoturístic i Arqueològic de Vallmora acollirà un aperitiu en capsetes individuals amb formatge, fuet i palets de pa amenitzat en directe pel duet Versions Originals. El vermut inclou una copa de vi de la DO Alella. El preu depèn de l’opció triada: 14 euros si feu la visita guiada al jaciment, que comença a les 11h, o bé 11 euros si assistiu directament a les 12.30h al vermut musical.Durant l’activitat, es podran tastar altres vins del territori a raó de 2 euros la copa o bé demanar ampolles senceres de qualsevol cellers o viticultors de la DO Alella.

Adreça: Ernest Lluch, 40
Reserves: Compreu la vostra entrada en aquest enllaç.


escombradoraL’Ajuntament de Teià ha reforçat l’àrea de Serveis Municipals amb la compra i incorporació de dues màquines escombradores al servei de neteja viària, que és prestat directament amb personal propi.

Es tracta d’un parell de models de la casa Schmidt Iberica de tres tones i mitja de pes i un xasís articulat, la qual cosa en facilita la maniobrabilitat i permet arrambar-se als racons.

Les escombradores disposen amb una boca d’aspiració centralitzada proveïda d’una càmera connectada a una pantalla dins la cabina per tal de poder visionar la zona de treball. La boca de succió té un diàmetre de 75 centímetres i és apta per qualsevol tipus de residus de naturalesa sòlida. Per evitar que s’aixequi pols, el mecanisme compta amb un sistema d’humectació mitjançant la pulverització d’aigua neta.

Els vehicles estan equipats amb sistema de tracció 4x4, dos raspalls rotatoris de 90 centímetres de diàmetre i un dipòsit per a la recollida de residus de 1.600 litres de capacitat.

El cost de les dues màquines ha estat de 173.175 euros, IVA inclòs.

Altres funcions

La velocitat de treball oscil·la entre el 14 i els 28 quilòmetres per hora, i té una velocitat de marxa de 40 quilòmetres per desplaçar-se del magatzem municipals fins al punt d’inici i viceversa, per traslladar-se del punt de finalització fins al lloc de descàrrega.

El nivell de potència acústica no sobrepassa mai els 99 decibels, la qual cosa permet respectar el descans dels veïns.

Els vehicles estan equipats amb sistemes de tracció 4x4 i, arribat el cas, els raspalls davanters poden ser reemplaçats per ganivetes de tall per segar l’herba de les zones verdes o bé amb una pala per a la retirada d’àrids.


Noves exposicions i clubs de lectura a la Biblioteca

Exposició GATLa Biblioteca can Llaurador enceta el mes d’octubre amb moltes novetats. Totes les activitats que s’hi realitzen són gratuïtes, però en la majoria dels casos cal reservar plaça prèviament escrivint a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. o bé trucant al 93 555 01 04.

Dues exposicions

El passat dissabte, 2 d’octubre, es va inaugurar l’exposició Sketching Teià, organitzada pel Grup d’Artistes de Teià (GAT). Es tracta d’una mostra col·lectiva amb les “mirades més fresques i lleugeres” de diferents indrets del poble, dibuixades per Divina Cabezón, Joan Maria de Castellar, Àngels Estella, Glòria Ferreró, Pilar García, Mercè González, Josep Lluís Losada, Tònia Minguet, Irene Montero, Andrés Ordóñez, Rosalia Raméntol, Jordi Santmiquel, Carmen Suárez i Tina.

El proper dia 16, una de les autores, Mercè González, hi oferirà un taller adreçat a joves i adults per aprendre la tècnica per fer sketches, una mena d’esbós fet a mà de forma ràpida.

El 15 d’octubre, obrirà les portes una segona exposició impulsada per la secció local d’Òmnium Cultural per commemorar el centenari del naixement de l’escriptor, crític literari i pedagog Joan Triadú. A dins de classe sóc feliç és un homenatge a aquest “mestre de mestres”. El 18 d’octubre, a les 19h, Margarida Muset i Joaquim Arenas pronunciaran la conferència Joan Triadú, per la pàtria i per la llengua, en què repassaran la seva biografia i la seva trajectòria com a activista cultural i resistent antifranquista. Triadú va col·laborar amb el Front Nacional de Catalunya i va impulsar l’aparició de les revistes Ariel i Serra d’Or i del diari Avui, a més de ser un dels promotors del Jocs Florals a l’exili i del concurs de poesia de Cantonigrós.

Club de lectura 450Nous clubs de lectura

Des de fa temps, la Biblioteca de Teià té consolidats uns grups de lectura molt diversos, segons la llengua i el gènere literari. Ara, l’equipament amplia la seva oferta amb un grup específicament dedicat als infants de 3r i 4t de primària. Es tracta del Club dels Superlectors, que es reunirà un parell de tardes al mes (dimecres 6 i 20 d’octubre, 3 i 17 de novembre, 1 i 15 de desembre; sempre a les 17.30h) perquè els nens i nenes de 8 i 9 anys comentin els llibres que han llegit. Les sessions estaran dinamitzades pel personal de la Biblioteca i caldrà inscriure’s-hi prèviament.

Una altra novetat: el dimecres 27 d’octubre, a les 19.15h, inicia la seva singladura el Club de lectura de ciència-ficció 450, de la mà de l'escriptor de fantasia Francesc Cortès. Les trobades seran quinzenals i la primera lectura serà el clàssic Fahrenheit 451.

Francès, teatre i poesia

Com de costum, la resta de grups seguiran amb la programació prevista. El Club du livre que condueix Glòria Olivella es trobarà el 14 d’octubre a les 19h per parlar de La délicatesse, de David Foenkinos; el dia 15 a les 18h serà el torn del Club de lectura de Mercè Pujadas amb El silenci dels arbres, que comptarà amb la presència del seu autor, Eduard Márquez; el dia 21, a les 19h, la dramaturga Elisenda Guiu parlarà de l’obre de teatre La Víctor C, d’Anna Maria Ricart, dins del cicle Llegir teatre que promouen el Teatre Nacional de Catalunya i la xarxa de Bibliotques de la Generalitat; i el dia 28 a les 18h tindrà lloc la tertúlia mensual del Racó poètic.

Novembre

El 8 de novembre a les 10h, el Book Club conduït per Angie Goodhew i Heather Wylie s’aplegarà per analitzar la novel·la Girl with a Pearl Earring, de Tracy Chevalier, i la tertúlia Xerrem de llibres de Rosa Villaplana es trobarà el dia 19 a les 18h per parlar i recomanar noves lectures.


Teià se suma al programa Treball, Talent i Tecnologia

tecnosostenibleEls ajuntaments d’Argentona, Cabrera de Mar, Dosrius, El Masnou, Montgat, Òrrius, Premià de Dalt, Teià, Tiana i Vilassar de Mar estan treballant conjuntament en el programa Treball, Talent i Tecnologia impulsat per la Diputació de Barcelona.

En el cas concret del Maresme, la iniciativa ha posat en marxa el projecte Construcció Tecnosostenible amb l’objectiu de promoure l’ocupació i la reactivació econòmica d’aquest sector, basant-se en l’impuls de la tecnologia i en l’acompanyament en la transició digital cap a un model sostenible, inclusiu i competitiu.

Cadena de valor

Fruit de la crisi climàtica, l’adopció de noves normatives i la innovació tecnològica, és previst que el sector econòmic de l’edificació i la rehabilitació d’edificis i d’infraestructures serà objecte, en els propers anys, d’una transformació radical cap a la sostenibilitat energètica i mediambiental. Aquest procés de canvi i adaptació requerirà la capacitació d’empreses i treballadors a les noves tecnologies.

Amb el projecte Construcció Tecnosostenible es pretén afavorir aquesta transformació i acompanyar a les persones i empreses en diversos àmbits d’actuació, com les tecnologies 4.0, les energies renovables, la innovació en els materials i tècniques de construcció, l’economia circular, la digitalització dels processos productius o la gestió de residus, entre d’altres reptes.

Diagnosi

En una primera fase, acomplerta abans de les vacances d’estiu, s’ha realitzat una anàlisi i una diagnosi de la situació actual per detectar les necessitats de les empreses amb la finalitat d’ajustar les polítiques d’actuació a la seva demanda. En aquell moment, totes les empreses del sector van rebre un correu informatiu i van emplenar una enquesta per complementar la fase de diagnosi i mapeig empresarial.

Amb els resultats obtinguts, els ajuntaments integrants del projecte i les empreses dels seus municipis iniciaran accions de col·laboració público-privada amb el propòsit d’impulsar la transformació del sector i de millorar l’ocupabilitat i la creació de llocs de treball qualificat.

tecnocampusPresentació

Ahir dijous, 30 de setembre, va tenir lloc al Tecnocampus de Mataró la presentació oficial del projecte Construcció Tecnosostenible al Maresme amb una jornada de treball a la qual van assistir, en representació de l’Ajuntament de Teià, la primera tinent d’alcalde, Montse Riera, i la tècnica de Promoció Econòmica, Vanessa Soria.

La sessió va comptar amb les intervencions de la cap del Servei de Mercat de Treball de la Diputació, Sílvia Gironès, la directora de la Càtedra Economia Circular i Sostenibilitat del Tecnocampus, Sònia Llorens, i la cap de la Unitat d’Edificis de l’Institut Català d’Energia, Ainhoa Mata, entre d’altres.


Teià recorda Frederic Viñals, el pintor de la llum i el color

ViñalsDemà divendres, 1 d’octubre, a les 19h, s’inaugurarà a La Unió l’exposició Mirades a Frederic Viñals, organitzada pel Grup d’Artistes de Teià (GAT). La mostra vol ser també un acte de justícia amb “el pintor de la llum i el color” i compta amb la participació d’artistes locals com Divina Cabezón, Joan Maria de Castellar, Àngels Estella, Glòria Ferreró, Pilar Garcia, Mercè González, Le Pape, Josep Lluís Losada, Tònia Minguet, Irene Montero, Andrés Ordóñez, Josep Pujol, Mariló Pujol, Rosalia Raméntol, Jordi Santmiquel, Carmen Suárez, i Tina.

L’acte d’obertura estarà amenitzat pels alumnes de l’Escola de Música Cadença i el dia 3 a les 12h s’hi farà una visita comentada.

Vinculat al poble

Frederic Viñals i Yscla (1913-2012) va néixer a Barcelona, al Poble Nou, i va viure molts anys a Sant Andreu, però va estar molt lligat a Teià, on tenia casa i hi feia llargues estades. Com explica el museòleg, historiador i crític d’art Ramon Casalé, “aquesta relació amb la població ha permès que ara tinguem l’oportunitat de gaudir d’una exposició retrospectiva, que també serveix d’homenatge a una trajectòria creativa de gairebé vuit dècades, ja que va morir els 99 anys” sense que la seva obra hagués estat mai exposada a Teià.

La seva producció pictòrica i dibuixística se centra principalment en el paisatge, sobretot el rural, encara que també va conrear la marina, el retrat, la figura i la natura morta, i, en el cas particular de Teià, serveix de document gràfic per recordar com era el poble durant la primera meitat del segle XX, ja que molts dels seus indrets han sofert canvis o han desaparegut.

Paisatgista i impressionista

Tot i que va ser bàsicament autodidàctica, Viñals va assistir a diverses acadèmies i va seguir els mestres que li interessaven per millorar les seves capacitats expressives, com Joquim Mir, Ramon Calsina, Francesc Serra, Pere Marra, Frederic Lloveras o Francesc Labarta, conegut pel seu paisatgisme preciosista d’un gran detallisme. També va realitzar alguns viatges per Europa, concretament a París i Amsterdam, que li van permetre conèixer de prop els grans mestres impressionistes i els paisatgistes holandesos i anglesos. “Per tant –diu Casalé–, Viñals va beure de diverses fonts per després buscar el ser propi camí creatiu, sobretot des de la vessant naturalista”.

Viñals va ser fidel sempre a l’impressionisme, tot i la puixança de tendències avantguardistes com l’informalisme i l’art conceptual. Segons Casalé, l’artista “va voler seguir fent el que veritablement li agradava i se sentia més còmode. Per això les influències més properes no li van produir cap mena d’efecte”.

Tècnica pictòrica

A nivell pictòric, les tècniques més emprades per l’autor són l’oli, l’aquarel·la i la cera. Quant al dibuix, utilitzava sovint diversos llapis, carbonet, retolador i tinta. Casalé explica que “tots aquests procediments tècnics els aplicava damunt d’una tela, cartró o paper, amb igual dedicació i interès, ja que no diferenciava la pintura del dibuix perquè ambdues li permetien obtenir els resultats desitjats.

A vegades el dibuix era l’esbós d’un quadre, però en altres ocasions era l’obra original, i tenim infinitat d’exemples de Teià, on representava els seus carrers, camins, rieres i cases”.

Llum i color

El seu estil destaca per dos aspectes: la llum i el color. Els olis estan impregnats d’una lluminositat que s’estén per tot el quadre, però principalment pels celatges blavosos, vermellosos i ataronjats dels crepuscles o albades. El crític Juan Cortés destacava dels seus paisatges que “no es perdia en cap moment en detallismes inoperants”.

El color anava relacionat amb la llum, mitjançant una pinzellada solta, vigorosa, consistent, equilibrada, ordenada i a vegades densa i gruixuda, emprant tota gamma de colors. Per això un altre crític com Angel Marsà comentava que el color que aplicava anava en consonància amb la llum.

“En conjunt –conclou Casalé–, podríem denominar la seva pintura com a naturalista, sobretot pel seu contacte directe amb la naturalesa, o el que és el mateix, au plein air, dins de la tradició mediterrània”.

Carrera estroncada

Com explica el seu fill Pep, “el pare no va viure mai de la pintura, entesa com a font principal d’ingressos. Més aviat va ser un exemple més d’aquells a qui la Guerra Civil va escapçar una possible i brillant carrera artística. Va fer exposicions, va visitar moltes sales d’art, va pintar molt al llarg de la seva vida, però no es va moure mai pels cenacles artístics de l’època, si exceptuem el Reial Cercle Artístic. Era conegut i valorat, però no formava part del món públic i publicat de la pintura catalana del seu estil i la seva època”.

Per tot plegat, Mirades a Francesc Viñals representa una oportunitat magnífica per atansar-se a l’artista i la seva obra.


Ajuntamentdeteia