L’Ajuntament adquireix un quadre de Simó Busom de 1973

Teià 1973L’Ajuntament de Teià ha adquirit a un quadre del pintor figuratiu Simó Busom per 1.800 euros. Es tracta d’una vista paisatgística del poble que pintada des del lloc que avui ocupa la cerveseria Dit i fet, davant de l’actual parada de bus que hi ha a l’avinguda José Roca Suárez Llanos.

A la panoràmica es veuen, en primer terme, l’arbreda del tram inferior del passeig de la Riera i el passeig del Castanyer. En segon pla hi apareixen representats el dipòsit d’aigües i diverses cases i torres d’estiueig situades entre els carrers de Pau Claris i Josep Folch i Torres, com can Paixau i ca l’Estartús. Més al fons endevinen els xiprers del cementiri, als peus dels contraforts del turó d’en Baldiri.

Obra i trajectòria

Simó Busom va estar estretament vinculat a Teià. Nascut a Barcelona el 1927, va arribar al poble per estiuejar-hi amb la família a inicis de la dècada de 1960, i va continuar fent-ho durant prop de quinze anys. Es va instal·lar en un dels apartaments que hi havia al primer pis de can Tarradas. Tal com explica el seu deixeble Joan Casellas, a Busom “li agradava el paisatge perquè au plein air estava tranquil i concentrat, com un mestre taoista”. Casellas assegura que Busom “respirava Teià amb intensitat”, com queda palès en els seus quadres: “Desenes i potser centenes de quadres seus tenen Teià com a tema o excusa i així, de forma secundaria però preciosa, les seves obres immortalitzen un Teià tan real com ideal”.

El juny de 2017, el Grup d’Artistes de Teià (GAT) li va retre homenatge amb l’exposició Mirades a Busom, a La Unió. I el novembre de 2020, amb motiu de la seva defunció, l’Ajuntament va voler expressar el seu condol amb una nota necrològica il·lustrada, entre d'altres, amb una fotografia de la pintura que ara ha adquirit.

Quadre BusomCompra a un particular

El llenç presenta un bon estat de conservació i fa un metre d’ample per 81 centímetres d’altura, sense comptar el marc. Segons consta escrit al seu darrere, l’obra data de l’any 1973 i hauria estat exposada a la Sala Parés de Barcelona. Per tant, enguany se’n compleixen 50 anys.

Des de llavors, l’obra pertanyia a un particular d’Alella que tenia interès a vendre-la i, abans de desprendre-se’n, va voler consultar l’Ajuntament de Teià. De seguida, la Regidoria de Cultura s’hi va interessar i es va arribar a un acord per a la seva adquisició.

A partir d’ara, el quadre –que es titula Teià, segons figura en una etiqueta– forma part de la col·lecció municipal d’art i es pot veure penjat a la planta baixa de can Llaurador, just a sobre de la llar de foc. Des del primer moment, estava clara la seva ubicació, amb l’objectiu doble de mostrar-lo al públic i de complementar-se amb l’ornamentació de l’esmentada xemeneia.

Petita joia modernista

El setembre de 2016 la masia de can Llaurador va obrir les seves portes com a equipament sociocultural després d’un període d’obres dirigides per l’equip d’arquitectes format per Berta Barrio i Josep Peraire. Encuriosits per la llar de foc de l’edifici, tots dos van voler aprofundir-hi i van dur a terme una breu recerca sobre l’origen i les característiques d’aquell element.

L’única pista que tenien era una la inscripció Butsems & Cia (Pelayo 22. Barcelona) que hi ha al costat dret de la bocana. Segons Barrio, “a principis del segle XX aquestes paraules volien dir modernitat i estil a preus relativament assequibles. Per ser exactes, i segons el catàleg il·lustrat de models i preus de l’època, una xemeneia de pedra artificial costava entre 70 i 110 pessetes, segons si la volies en acabat mat o brillant”.

L’empresa M.C. Butsems –més tard M.C. Butsems & Fradera– va ser fundada el 1875 com a fàbrica de mosaics hidràulics, granet i pedra artificial. De fet, és possible que les rajoles del terra també fossin seves, però no ha estat possible trobar aquest model en el seus catàlegs de mostra.

El 1893, la marca va obrir una botiga de venda de derivats del ciment al carrer de Pelai que l’any 1907 va guanyar el premi extraordinari del concurs anual d’edificis artístics de Barcelona, en la seva versió d’establiments comercials. La dècada de 1920 M.C. Butsems era el fabricant del sector més important del país i bona part de les façanes dels edificis de l’Eixample barceloní portaven el seu segell.

Llar de foc BUTSEMSLa xemeneia de can Llaurador és feta de ciment pòrtland blanc, sorra, pols de marbre i pigment. Segons Barrio, “és un exemple del sistema de fabricació de pedra artificial de principis de segle. A partir d’un model de guix s’extreia un motlle fet amb cola de conill que només podia ser utilitzat tres vegades. Per omplir el motlle, primer s’aplicava manualment una fina capa de ciment aquós o lletada. Aquesta capa era la que quedaria vista i requeria les mans d’un operari experimentat. La resta del volum del motlle s’omplia amb pasta negra feta amb la mateixa mescla de pòrtland, sorra i pols de marbre, però amb molt poca aigua. El ciment que en resultava era l’anomenada pedra artificial”.

A partir d’aquí, es desemmotllava la peça i començava la feina dels polidors: “Amb els dits embenats per protegir-los i una pedra de carborúndum a la ma dreta i aigua a l’esquerra, anaven polint fins aconseguir la brillantor natural del ciment”. Una peça de pedra artificial com la xemeneia de can Llaurador, podia requerir dels serveis d’un dibuixant, un escultor, l’emmotllador i el polidor. Per tot plegat, i amb independència del judici estètic de cadascú, per a Barrio “és indiscutible que la llar de foc d’aquesta masia conté una petita porció d’història”.


Beques menjador i ajuts escolars, del 29 de maig al 16 de juny

Ajuts escolars menjadorEl 29 de maig s’inicia el termini per acollir-se a les convocatòries de beques menjador i ajuts per a la compra de material escolar i llibres per al curs 2023-2024.

Els dos ajuts es podran tramitar fins al 16 de juny a través de l’àrea de Serveis Socials Bàsics, a ca la Cecília, sempre que es compleixin els requisits fixats a les bases. En tots els casos es recomana concertar cita prèvia al telèfon 93 555 12 34 (de dilluns a divendres de 9 a 14h, i dijous de 17 a 20h) o bé per correu electrònic a l’adreça Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Beques menjador

Segons les bases establertes pel Consell Comarcal del Maresme, en conveni amb el Departament d’Ensenyament, es poden beneficiar d’ajuts individuals al menjador escolar els fills i filles en edat escolar d’aquelles famílies amb rendes inferiors a 11.365,60 euros anuals en cas d’un sol adult sustentador i de 17.048,4 euros en cas que en siguin dos. Per cada infant de la unitat familiar, aquest import s’incrementa en 3.409,7 euros.

Al peu d’aquesta notícia trobareu les bases de la convocatòria, el comunicat a les famílies i el formulari de sol·licitud del Consell Comarcal.

Llibres i material escolar

Per la seva part, l’Ajuntament de Teià destina una partida de 5.000 euros a dotar econòmicament els alumnes de qualsevol centre escolar de primària i secundària –de P3 a 4t d’ESO– empadronats al poble i la unitat de convivència dels quals no superi un determinat volum d’ingressos després de restar-ne un màxim de 614,65 euros en concepte de despesa mensual d’habitatge, ja es tracti d’hipoteca o lloguer. Les bases de la convocatòria estableixen un ajut de 150 euros per alumne.

Al peu d'aquesta notícia trobareu les bases reguladores de la convocatòria, el model sol·licitud, el full de dades bancàries i el llistat de la documentació requerida.


Pluja d’exposicions a la Biblioteca i Ca l’Antiga

exposicions maigAquest mes, Teià ha viscut –i viu, encara– una veritable pluja d’exposicions. A les tres mostres relacionades amb el Maridatge dels Sentits –Els dibuixos de l’alumnat de l’Escola El Cim, a la plaça de la Cooperativa; Rossend Mateu Maître Parfumeur, de Marta Mateu, a Ca l’Antiga, i La bergamota, flaire mediterrània, de Jaume Romagosa, a La Unió–, s’afegeixen les tres exposicions de petit format que hi ha instal·lades a la Biblioteca municipal de can Llaurador.

Fins dijous 25 de maig encara hi podeu visitar 25 imperdibles, una proposta lúdica destinada a la quitxalla i a tots els amants dels llibres il·lustrats. Produïda per la Gerència de Servei de Biblioteques de Diputació de Barcelona, 25 imperdibles dona a conèixer, precisament, 25 narracions i àlbums on la imatge té una funció rellevant i que cap infant no s’hauria de perdre en la seva etapa escolar.

Fins al dia 31 hi conviuran l’exposició de pintures abstractes Botànica de Lola Chacón, que representa les plantes com a font de vida, i la mostra col·lectiva Estem als núvols, a càrrec dels alumnes –grans i petits– de l’escola d’art del Masnou Blanc de Guix. S’hi exhibeixen treballs fets amb diverses tècniques: veladures a l’oli, aiguades, acrílic, aquarel·les i peces de fang.

CalAntigaJoe d’Art a Ca l’Antiga

El passat 20 de maig es va inaugurar a Ca l’Antiga l’exposició L’endemà d’ahir, de Joe Dart. La mostra es podrà visitar cada divendres i dissabte de 18 a 21h, i diumenge d'11 a 14h, fins al 18 de juny.

El febrer de 2022, el pintor mataroní va exhibir a La Unió Beautiful sessions i cinc històries d’estiu, un projecte inspirat en la icònica pel·lícula del 1972 Five Summer Stories, de Greg MacGillivray, que es componia de cinc vistes del litoral entre Montgat i el Masnou sobre llenços de 8 metres.

També el 2022, l’artista va participar en el cicle d’exposicions El Maresme de Ca l’Antiga que aquest espai d’art va organitzar per commemorar el 150è aniversari de la masia que li dona nom. Aquella experiència coral de més de dues-centes veus ha esperonat la galerista Mariàngels Pérez Latorre a oferir casa seva als creadors de la comarca perquè aprofundeixin en el seu propi relat del territori.

Joe d’Art és un d’aquests artistes que està “impregnat” del paisatge del Maresme. A L’endemà d’ahir, el seu autor explora la idea del passat i el present dintre dels espais emocionals que ha viscut i experimentat vora el mar Mediterrani en diferents etapes de la seva vida, com la platja de Sant Simó fins a Llavaneres, la riera de Cabrera de Mar i una vista de vinya de Teià i Alella que mirà cap a la immensitat blava.

Com passava a Beautiful sessions i cinc històries d’estiu, també L’endemà d’ahir fa una picada d’ullet al món cinematogràfic, ja que “the day after yesterday” és una frase que apareix en el guió d’una pel·lícula de 2004 anomenada Sideways, del director Alexander Payne.

Homenatge a Romà Vallès

Tota aquesta oferta cultural s'ampliarà ben aviat amb noves propostes expositives a la Biblioteca i una de molt destacada a La Unió. Properament, Teià se sumarà als actes commemoratius de l'Any Romà Vallès per recordar la figura i l'obra realitzada per aquest referent de l'expressionisme abstracte durant la seva estada a la masia de can Monac, entre 1968 i 2001. Els artistes Joan Casellas i Victòria Pujadas seran els comissaris de dues exposicions successivesRomà Vallès a Teià (del 2 al 25 de juny) i Els deixebles de Romà Vallès (del 29 de juny al 23 de juliol).  Com a activitats complementàries, el 2 de juny s'estrenarà la pel·lícula El final de la pintura ha existit tota la vida al teatre de La Palma.


Nova trobada artesana i creativa al Baix Maresme

Cartell segona trobadaSota el lema Crea, emociona i connecta, el proper 7 de juny se celebrarà a Montgat la segona Trobada Artesana i Creativa al Baix Maresme: una cita adreçada on es faciliten recursos pràctics, es generen sinergies i es motiva als professionals locals de l’artesania i la creativitat perquè coneguin i posin en pràctica accions que revertiran positivament en les seves activitats econòmiques.

La iniciativa està organitzada pels ajuntaments d’Alella, el Masnou, Montgat, Teià i Tiana, i comptarà amb un equip de ponents de primer nivell i una presentació de l’obra artística i artesana creada col·lectivament a partir del repte participatiu sorgit a la primera edició de la trobada, el gener de 2022.

Programa

La jornada s’estructura en tres apartats, amb temàtiques específiques. El primer àmbit, Crea, començarà a les 9.30h amb una “conversa inspiracional” titulada L'objecte artesanal. La importància del procés, amb tres convidades: Victòria Rabal (artista, mestra artesana i directora del Museu Molí Paperer de Capellades), Lucía Bruni (dissenyadora i creadora de la marca Lucirmás) i Sylvia Calvo (dissenyadora i emprenedora tèxtil en moda circular, i fundadora de la marca Sylvia Calvo BCN).

La segona part, Emociona, començarà a les 11.10 h amb una xerrada-taller titulada Comunicació emocional estratègica, a càrrec de la periodista Flor Calveiro, autora del llibre Desperta la teva història de marca. Aquest taller participatiu permetrà als assistents descobrir com fer servir l'empatia com a estratègia per connectar amb les emocions dels clients i expressar-se amb veu pròpia.

Finalment, la tercera part, Connecta, començarà a les 12.15 h amb el debat participatiu Com apropar l’artesania al consumidor. Canals de venda, en què s’abordarà un dels principals reptes per a les persones artesanes i creadores: la comercialització del producte. La sessió comptarà amb la participació de Mireia Solsona (fundadora i CEO de Mimétik Bcn i especialista a Etsy); David Hierro (gestor del projecte Craftcatalonia, creat per la Federació d’Associacions d’Artesans d’Ofici de Catalunya); Montse Casas (artesana tèxtil amb botiga-taller al Poble Espanyol), i Neus Ponsetí (comunicadora, il·lustradora i representant de la comunitat artística i artesana La Volta de Sant Narcís, de Girona).

Inscripció

La participació en la segona Trobada d’Artesans i Creadors del Baix Maresme és gratuïta i oberta a tothom. Si voleu assistir-hi, només heu d’emplenar aquest formulari abans del 31 de maig.


Teià prepara dues exposicions i una pel·lícula per commemorar l’Any Romà Vallès

ROMÀ VALLÈS TEIÀEls artistes Joan Casellas i Victòria Pujadas, amb el suport de la Regidoria de Cultura i de l’Any Romà Vallès que lidera la seva filla Isabel, comissarien dues exposicions per commemorar el centenari del naixement del pintor i pedagog Romà Vallès (Barcelona, 1923 – 2015), que va ser un dels referents del corrent informalista i de l’expressionisme abstracte a Catalunya.

La mostra es dividirà en dues parts que es podran visitar a La Unió de forma successiva: del 2 al 25 de juny, i del 29 de juny al 23 de juliol. La primera es titularà Romà Vallès a Teià i aplegarà un total de quinze obres pictòriques inèdites que estan a diferents col·leccions privades de Teià, i diversos documents. A la segona part, anomenada Els deixebles de Romà Vallès, es podran veure diverses peces dels seus deixebles Jordi Cerdà, Joan Casellas i Victòria Pujadas.

Com a activitats complementàries, el 2 de juny a les 19.45h s’estrenarà la pel·lícula El final de la pintura ha existit tota la vida de Victòria Pujadas i Joan Casellas al teatre de La Flor de la Palma. Es tracta d’una pel·lícula de mitja hora de durada que es tornarà a exhibir a la sala polivalent de La Unió el 18 de juny, coincidint amb la visita guiada a càrrec dels comissaris, i l’1 de juliol, en ocasió dels “actes performàtics” de la inauguració oficial.

Trajectòria professional

Després de llicenciar-se a l’Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona, Romà Vallès va fer diversos viatges d’estudis per Espanya, Itàlia, els Països Baixos, Suïssa i Anglaterra, gràcies a diverses beques i borses d’ajut professional. A mitjan dècada de 1950 va iniciar la seva trajectòria dins la pintura abstracta, amb una carrera que presentarà diferents etapes.

Com a activista artístic, el 1959 va participar en la creació del Museu d’Art Contemporani de Barcelona i de l’Escola d’Art del FAD (Foment de les Arts Decoratives), i encara el 1925 va ser un dels impulsors de la galeria René Metras (1962-1984). Entre 1965-1969 va ser professor de l’Escola Massana i posteriorment de l’Escola Superior d’Arquitectura.

Vincle amb Teià

El 1968, Romà Vallès es va instal·lar can Monac, un espai que va convertir en l’escenari principal de la seva producció artística fins al 2001. Durant aquells 32 anys, aquesta masia d’estil gòtic i el seu entorn li van proporcionar l’ambient idoni per conrear la seva passió. De totes les obres que va pintar-hi, a Teià se’n conserven un total de 28 en diverses col·leccions privades, una quinzena de les quals aviat es podran veure a La Unió.

Romà Vallès a Teià vol ser “un reconeixement basat en l’afecte i un retorn dels seus deixebles Jordi Cerdà, Joan Casellas i Victòria Pujadas a les seves ensenyances i amistat”. Malgrat la limitació “autoimposada” d’exhibir-hi únicament les obres que han quedat a Teià, els comissaris de l’exposició volen “mostrar exemples de quasi totes les sèries que l’autor va produir al poble: Cosmogonies Sèrie blanca i Collage El Mundo roto (anys 1960); Floracions, Quatre elements i Nous conceptes procés-pintura (anys 70); Signes (anys 1980) i Nous espais i Entre segles (anys 90)”.

Per la seva part, Els deixebles de Romà Vallès ressegueix la petja de la seva influència en Joan Casellas, Jordi Cerdà i Victòria Pujades. Aquesta segona part es planteja com “un diàleg a quatre bandes” entre tots ells per parlar de “l’efecte Vallès” que va produir aquell “mestratge informal que va tenir lloc al llarg de quatre dècades en les trobades que tenien lloc al seu estudi”.

Els comissaris de l’exposició expliquen que “la paraula deixeble no és benvinguda en l’àmbit de l’art modern perquè històricament fa referència a qui ha treballat en el taller del mestre imitant o replicant el seu estil, i aquest no és el cas que en ocupa”. Casellas, Cerdà i Pujadas veuen en Romà Vallès algú que els obre camí i els mena a les profunditats de l’art d’avantguarda sense demanar el peatge de l’estil. “Aquesta és la idea central de la pràctica artística tal com la transmetia Romà Vallès, perquè cap no l’imita però tots tres tenen la seva llibertat, apresa del mestre”, constaten. I vet aquí com “d’un mestre de la pintura d’acció van sortir-ne tres deixebles que practiquen l’art d’acció”. Per això aquesta segona part inclourà tres obres plàstiques i tres performances de Joan Casellas, Jordi Cerdà i Victòria Pujadas.


En marxa el manteniment de les franges contra incendis

Franges2023Com cada any per aquesta època, avui dimarts, 16 de maig, s’han iniciat els treballs de manteniment de les franges perimetrals de prevenció d’incendis als veïnats de Sant Berger, Gran Vista i la Molassa després que la Junta de Govern Local va adjudicar-ne l’execució a l’empresa Treballs Forestals Pressegué, per un import total de 12.772 euros (IVA inclòs).

El termini de finalització expira el 15 de juny, abans no comenci el període d’alt risc d’incendi.

Tres àmbits i tretze hectàrees

L’àmbit d’actuació inclou tres sectors del municipi sense continuïtat amb la trama urbana que tenen redactats i executats el corresponents projectes d’obertura i manteniment de franges. Es tracta dels Plans de Prevenció d’incendis en Urbanitzacions (PPU) de Gran Vista, aprovat el 2010; la Molassa, aprovat el 2016, i Sant Berger, aprovat el 2021.

En total s’actuarà sobre una superfície de 13 hectàrees de bosc: 1,85 a Gran Vista, 2,44 a la Molassa i 8,97 a Sant Berger.

Tot i que les característiques del terreny i les condicions de treball són diferents a cada zona, les feines de manteniment cada cop estan més mecanitzades i requereixen menys operacions específiques gràcies a la conservació que s’hi fa amb caràcter periòdic, la qual cosa suposa també un estalvi de costos.

L’Ajuntament té establert un pla d’actuació biennal, de manera que el 2024 es repassaran les franges d’Assumpció-Paradís-Santa Fe, les Delícies i la Vinya-Pi de l’Indià.

Tractament de la vegetació

La Llei 5/2003, de 22 d’abril, de mesures de prevenció dels incendis forestals, estableix que les urbanitzacions i les construccions aïllades situades en terrenys forestals o en un radi de menys de 500 metres han de disposar d’una franja perimetral de seguretat de 25 metres d’amplada, com a mínim. Aquesta franja ha de ser una zona de baixa combustibilitat; és a dir, ha d’estar lliure de vegetació seca, ha de tenir un estrat arbori aclarit (menys de 150 peus per hectàrea) i sense continuïtat entre capçades, i ha de presentar un estrat arbustiu estassat.

A més, a l’hora de fer els treballs d’obertura d’una franja cal prioritzar la conservació dels arbres i els arbustos de fusta densa i que necessiten més calor per encendre’s (com l’alzina, el roure i l’arboç) i eliminar prioritàriament les espècies més inflamables (com el pi, el bruc i el xiprer).

L’objectiu principal d’aquestes franges és garantir la seguretat de les persones i dels seus béns en cas d’incendi forestal. Alhora, també tenen la funció de dificultar que un foc originat en un nucli urbà s’estengui als boscos dels voltants.

En el cas de Teià, els treballs previstos són els següents:

- Desbrossada en tota l’amplada de la franja, deixant una cobertura de l’estrat arbustiu del 15% de la superfície, com a màxim, i una distància entre les mates de 3 metres, com a mínim.

- Poda inferior dels arbres fins a 2,20 metres d’altura.

- Estassada del sotabosc, inclosa la vegetació al·lòctona com la canya.

- Trituració de restes vegetals fins obtenir restes menors de 20 cm i repartiment uniforme sobre el terreny.

- Retirada a la deixalleria dels residus que apareguin a les zones de treball durant les tasques de neteja forestal.


Ajuntamentdeteia