Aproven el Pla Local de Joventut, amb la mirada posada al 2030

PIJEl ple municipal celebrat el passat 26 de gener va aprovar inicialment el Pla Local de Joventut (PLJ) de Teià 2023 – 2026, a proposta de la Regidoria de Cicles de Vida. El document porta associat el títol Preparem Teià per als joves de 2030 i és un pla estratègic que dibuixa un full de ruta que hauria de permetre el desenvolupament integral dels joves de la població, en diversos àmbits.

L’objectiu del PLJ és adequar a les necessitats i les demandes del joves les polítiques que s’han i que s’hauran de desenvolupar en els propers anys en el municipi mitjançant la prestació de serveis públics i la promoció d’actuacions específiques.

Dificultats i endarreriment

La regidora de Cicles de Vida, Èrica Busto, va explicar que el PLJ arriba dos anys més tard del previst. La redacció va començar el 2019, però els treballs van quedar estroncats per la pandèmia. “Vam haver de buscar com seguir contactant amb els joves a través d’una pantalla, cosa que va tenir un impacte emocional del qual encara en paguem les conseqüències”, va admetre. La represa tampoc no va ser fàcil, ja que va coincidir amb dues baixes mèdiques consecutives del tècnic de Joventut la tardor de 2021 i a mitjan 2022. Tot plegat va obligar a contractar un consultor extern, que és qui ha tancat el document.

En aquest context, l’Ajuntament va sol·licitar una pròrroga a la Direcció General de Joventut, que va condicionar l’atorgament d’un ajut econòmic a la ratificació del ple. Aquesta subvenció s’afegeix als recursos atorgats per l’Oficina del Pla Jove de la Diputació de Barcelona.

Per a Busto, “el PLJ és totalment revisable. Recull tots els punts que ens han reclamat els joves del poble, però el proper equip de govern podrà modificar-lo i posar l’accent en les accions que vulgui, si ho considera oportú”.

Casal de JovesNova realitat

El PLJ 2023-2026 substitueix l’anterior, de 2017 a 2020, i s’adreça als 1.619 nois i noies de 12 a 34 anys que viuen al poble i que representen una quarta part de la ciutadania. La diagnosi repassa aspectes relacionats amb l’educació formal, no formal i informal; la salut emocional i els hàbits de consum; la sexualitat; l’ocupació i l’atur; l’oci; la mobilitat i la sostenibilitat; l’espai públic; la participació i l’associacionisme, i l’habitatge.

Reptes de futur

S'hi detecten, en termes generals, tres prioritats d’actuació: una, la necessitat de millorar les possibilitats d’emancipació dels joves; dues, la voluntat de promoure polítiques de participació que contribueixin a integrar els joves en les dinàmiques socials, culturals i econòmiques del municipi, i tres, l’emergència de noves necessitats vinculades amb el treball socioeducatiu, l’acompanyament en els processos d’aprenentatge i l’atenció emocional.

Tenint en compte la dimensió del municipi, es valora com a recursos humans mínims necessaris per a un correcte desenvolupament a mitjà termini el pas a jornada completa dels dos professionals actuals: un tècnic i un dinamitzador. Tenint en compte el nivell de despesa general de l’Ajuntament, es valora que cal doblar els recursos econòmics destinats anualment a Joventut de manera esglaonada, en un període d’entre 4 i 8 anys.

Teia podcastPunts forts i punts febles

En la banda positiva de PLJ 2017-2020 cal consignar l’habitatge dotacional dels pisos dels mestres, la futura pista d’skate, la consolidació del Casal de Joves com a referència juvenil, l’existència del projecte Corresponsals com a canal d’interlocució i el bon funcionament de les dinàmiques participatives.

En la banda negativa destaquen la dificultat de treballar amb continuïtat amb els joves de més de 17 anys, l’absència de centres d’interès al municipi per satisfer inquietuds lúdiques i culturals dels joves i l’estat encara embrionari del treball transversal amb altres àrees municipals. A més, l’impacte de la Covid-19 ha suposat un tall efectiu en bona part de les dinàmiques generades amb els joves.

Per últim, s’observen projectes amb gran potencial de futur, però que requereixen un increment de la intensitat amb què es desenvolupen per assegurar-ne els fruits. Es tracta, per exemple, del projecte Podcast Teià o la promoció de pressupostos participatius centrats l’àmbit juvenil.

Festa CorresponsalsLes opinions dels joves

Els joves valoren positivament Teià en la mesura que hi ha un entorn amable de convivència i les condicions de vida són bones. Molt majoritàriament, però, consideren que és un municipi amb escassa oferta d’activitat, oci i serveis adreçada específicament als joves: “Sortir de casa a partir de certa hora del vespre implica trobar carrers buits”.

Això fa que, mentre es cursa l’ESO, Teià sigui un espai adequat per mantenir la relació grupal pròpia dels adolescents, però més enllà d’aquesta edat el municipi perd interès per als joves. En general, troben natural cursar Batxillerat o cicles formatius en altres poblacions més grans, però hi troben a faltar espais relacionals propis de la vida en comunitat, com bars, places o llocs de trobada.

A grans trets, destaquen com a “interessants” algunes de les activitats i concerts que es realitzen durant l’estiu, “però són molt puntuals i no tenen continuïtat”. Per tal de consolidar-les, haurien de tenir continuïtat els caps de setmana i en períodes de vacances. També opinen que caldria idear alguna iniciativa o programació que tingués capacitat d’atraure joves d’altres municipis.

A més de l’Institut com a espai de comunicació, consideren que el Casal de Joves és adequat per a adolescents. Però troben a faltar un espai autogestionat per a majors de 17 o 18 anys. A més de ser un lloc de trobada, creuen que podria actuar com a revulsiu per programar d’activitats d’interès, com tornejos esportius, festes temàtiques o actuacions escèniques.

En l’àmbit de la mobilitat, demanen més autobusos a Barcelona, en especial els caps de setmana i les hores punta, i també amb l’estació de tren. I pel que fa a habitatge, la majoria assegura que marxarà de Teià quan s’independitzi perquè no hi ha habitatge a preus assequibles, i lamenta que aquesta dinàmica afectarà la cohesió social perquè cada cop hi quedaran menys persones nascudes, crescudes i socialitzades al poble.

Casal de JovesLes claus del nou Pla

Per respondre a aquests reptes, el PLJ 2023-2026 basa les seves polítiques en sis premisses: una, “continuïtat i mirada llarga” a l’hora de plantejar objectiu i d’incrementar els recursos necessaris “a un ritme assumible i compatible amb la resta de prioritats de l’acció municipal”; dues, “serveis i periodicitat” perquè tots els joves, des dels 12 als 34 anys d’edat, tinguin una referència física, un horari, uns canals de comunicació i unes persones a les quals acudir; tres, “un model participatiu senzill i directe” que vagi més enllà del Casal de Joves i de l’Institut; quatre, “una xarxa d’espais de referència” que incorpori la Biblioteca, l’Institut, La Unió, els equipaments esportius, l’skate park i les places i parcs; cinc, trobar “un atractiu” que converteixi Teià en un poble singular o diferent des del punt vista dels interessos juvenils, i sis, “avançar en el camí de la cooperació” i el treball transversal entre les diverses àrees de l’Ajuntament, en benefici del jovent.

Cinc eixos, quinze programes

Un cop descrites les necessitats de la política local de joventut, el PLJ 2023-2026 s’estructura en diversos programes i accions per desplegar-los. A cadascun dels objectius generals li correspon un eix d’actuació.

Eix 1. Joves amb recursos

Objectiu: Garantir l’atenció a qualsevol necessitat, demanda o interès dels joves a partir del desplegament d’una bateria de serveis i recursos que aportin solucions pràctiques o, com a mínim, assegurin la derivació a espais d’atenció especialitzada per a cada àmbit d’interès.

1.1. Informació i més:
1.1.1. Informació: Creació d’un Servei d’Informació Juvenil amb imatge de marca pròpia.
1.1.2. Recursos: Creació d’un repositori de recursos públics i privats a l’abast dels joves.
1.1.3. Enxarxats: Projecte comunicatiu basat en l’ús intensiu d’eines tecnològiques i xarxes socials.

1.2. A volar:
1.2.1. Els pisos dels mestres: Presentació i entrada en servei de la promoció.
1.2.2. Ens ocupem dels joves: Acompanyament anual a un grup de joves desocupats.
1.2.3. Joves i preparats: Programació quinzenal per a estudiants d’ensenyament secundari sobre les diverses opcions de futur itinerari acadèmic.

1.3. Assessories – orientació:
1.3.1. Educació: Difusió i consulta especialitzada sobre oferta formativa i serveis d’orientació.
1.3.2. Ocupació: Difusió i consulta especialitzada sobre oferta laboral i serveis d’orientació.
1.3.3. Habitatge: Presentació de modalitats alternatives d’accés a l’habitatge i línies d’ajut existents.

1.4. Atenció emocional:
1.4.1. La fem petar: Espai de conversa periòdic sobre temes que afecten els joves.
1.4.2. Emocions: Programació anual de tallers sobre habilitats relacionals i comunicatives adreçats a adolescents.
1.4.3. Derivació: Protocol de derivació de casos cap a serveis especialitats d’atenció mèdica o psicològica.

Eix 2. Joves actius

Objectiu: Desplegar una oferta estable, periòdica i plural d’activitats que atenguin la diversitat d’estils i interessos dels joves del municipi amb la capacitat de generar almenys un centre d’interès que singularitzi el municipi i el faci atractiu per als cercles de relació dels joves.

2.1. Oci alternatiu:
2.1.1. Programació: Calendari anual d’activitats organitzada en cicles quadrimestrals.
2.1.2. Formació: Oferta formativa, a través de cursos, tallers o seminaris.
2.1.3. Canal Jove: Creació i dinamització d’un espai a la plataforma youtube i un repositori de podcast.

2.2. Espai(s) jove(s):
2.2.1. Casal de Joves: L’espai s’organitzarà per a una quàdruple funció: seu del Servei d’Informació Juvenil, lloc de trobada i activitat per a adolescents, indret de trobada periòdica per a joves majors de 17 anys i espai d’estudi i treball en grup.
2.2.2. Aula estudi i treball grup, d’acord amb l’anterior punt.
2.2.3. Skate park: Espai habitual de programació d’activitats.
2.2.4. Xarxa d’Espais Juvenils: Escenaris de les programacions d’activitats i es crearà un grupde joves voluntaris que actuaran com a enllaços entre cadascun dels espais i el servei de Joventut

2.3. L’Institut:
2.3.1. Corresponsals: Projecte d’interlocució i participació juvenil.
2.3.2. Festa dels Corresponsals: Esdeveniment anual amb actuacions artístiques.
2.3.3. Túnel del terror: Activitat pública de gran ressò.

2.4. La cita:
2.4.1. Teià Meeting: Programació d’un esdeveniment per definir que resulti atractiu per als joves dels municipis de l’entorn.

Eix 3. Joves creatius

Objectiu: Afavorir la implicació dels joves en la satisfacció dels seus interessos i en la solució a les seves necessitats a través d’un sistema de participació que garanteixi un accés senzill i directe a espais d’opinió, a totes les instàncies possibles de decisió que els puguin afectar i a mecanismes de cooperació comunitària per idear i aplicar projectes per si mateixos, amb suport institucional.

3.1. Entitats i col·lectius:
3.1.1. Lleure: Fixar almenys dues trobades anuals amb les entitat de lleure educatiu.
3.1.2. Vadcultura: Fixar almenys dues trobades anuals amb les entitats culturals.
3.1.3. Esport i joves: Fixar almenys dues trobades anuals amb les entitats esportives.
3.1.4. Skaters i més: Articular un grup d’interès al voltant de l’skate park amb rollers, aficionats al hip hop, etc.

3.2. La coordinadora:
3.2.1. El club: Establir un espai de trobada per a majors de 17 anys un dia la setmana.
3.2.2. El repte: Generar una agenda juvenil amb demandes, necessitats, reivindicacions i propostes.
3.2.3. La jam: Jornada d’innovació oberta a tots els joves del municipi per debatre sobre idees o projectes per donar solució a un repte.

3.3. Emprenedories:
3.3.1. La teva idea: Convocatòria anual de projectes juvenils per a grups informals o persones individuals sobre qualsevol temàtica.
3.3.2. T’acompanyem: Creació d’un grup de suport que vetlla pel desenvolupament de la proposta.
3.3.3. Beques: El projecte triat rep suport econòmic municipal a través d’una beca.

3.4. Joves x Teià:
3.4.1. Teià molaria més si...: Convocatòria d’idees per millorar el posicionament del municipi com a entorn adequat i propici per a la vida dels joves.
3.4.2. Gastem per Teià: Feta la tria, es duu a la pràctica amb una dedicació econòmica en el marc dels pressupostos municipals.
3.4.3. Enredant l’alcalde/ssa: Els impulsors del projecte el presenten en un ple municipal extraordinari en el qual s’aprova la seva inclusió en Pla Local de Joventut.

Eix 4. Joves drets

Objectiu: Generar entorns de seguretat i confiança per tal que nois i noies de tota mena i condició puguin viure amb plenitud l’etapa juvenil, amb respecte a l’entorn, amb garanties de llibertat d’expressió, amb una defensa activa dels drets civils, promovent hàbits saludables, celebrant la diversitat i amb voluntat inclusiva.

4.1. Gènere i igualtat:
4.1.1. Tallers: Programació anual de tallers sobre igualtat de gènere, prevenció de relacions tòxiques i de pràctiques d’abús entre iguals.
4.1.2. Agents d’igualtat: Promoure un grup de nois i noies, formats en els tallers de l’acció precedent, perquè actuïn en espais relacionals aconsellant i prestant suport a persones damnificades.

4.2. Salut:
4.2.1. Pla de drogues i consums: Prevenir i reduir els consums de substàncies de risc.
4.2.2. Enquesta de salut: Realització periòdica d’una enquesta d’hàbits de salut juvenil.
4.2.3. Consulta jove: Entrada en servei d’una consulta sobre salut al Casal de Joves.

4.3. Campanyes:
4.3.1. Canal jove on fire: Plataforma de llançament de campanyes lligades a hàbits saludables, sostenibilitat i medi ambient.
4.3.2. Acció climàtica: Campanya anual sobre les qualitats de l’entorn natural del municipi.
4.3.3. Cuida’t: Campanya anual sobre cura del propi cos, salut alimentària, reproductiva i sexual, pràctica esportiva i exercici físic.

Debat polític

El PLJ es va aprovar per unanimitat, però els grups de l’oposició van exposar algunes reserves. Tant JxCat com Cs van anunciar que hi presentarien esmenes durant el termini d’exposició pública. Francesc Ribas, de JxCat, va assegurar que “hi ha moltes mancances si volem que els joves arrelin al poble, sobretot en l’etapa post-educació obligatòria” i va sostenir que el pressupost de la regidoria s’hauria d’incrementar: “Defenso a capa i espasa que el tècnic hauria de tenir jornada completa i que fa falta un altre perfil, tècnic o dinamitzador”, va dir.

Núria Andinyac, en nom de GT, va recordar que “vam començar el 2019 amb una entrevista amb el tècnic” i va lamentar que ara “tot allò no serveix”. Tanmateix, va convenir que “més val tenir un Pla que marqui línies estratègiques, encara que arribi tard, i que el proper govern el pugui anar adaptant a les noves necessitats”.

Informació pública

Després de l’aprovació per part del ple de la corporació, el PLJ s’obre un termini de 30 dies hàbils d’exposició publica a la seu electrònica de l’Ajuntament, a l’efecte de presentació d’al·legacions. Si no se’n formulen, el PLJ quedarà definitivament aprovat. En cas contrari, seran elevades de nou al ple per a la seva resolució.

Si voleu conèixer en detall el contingut del PLJ i de cadascuna de les accions podeu descarregar-vos el document que trobareu al peu d’aquesta notícia.


S’aprova el projecte d’skate park a can Llaurador

skate park teiàLa Junta de Govern Local celebrada ahir dijous, dia 11 de febrer, va aprovar inicialment el projecte tècnic d’execució d’un skate park redactat pel despatx d’arquitectes Som Hàbitat. La pista tindrà una superfície de 570 metres quadrats i se situarà a la part final de l’aparcament de sorra que hi ha sota de la Biblioteca, amb accés des del passeig de Massarosa.

Origen de 2019

Entre les accions descrites dins del programa d’espai públic, el Pla d’Actuació Municipal (PAM) per al mandat 2019-2023 previa “planificar l’adequació del parc de can Llaurador”, incloent-hi l’skate park. El PAM vinculava aquesta intervenció a l’obtenció d’una subvenció procedent del Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC) de la Generalitat de Catalunya.

El novembre de 2019, l’Ajuntament va trametre el projecte Parc de can Llaurador, àmbit sud de la masia a la convocatòria del PUOSC per al període 2020-2024, amb una reformulació posterior. El 9 de juliol de 2022 la Generalitat va emetre una proposta de resolució provisional de subvenció per import de 101.781 euros. Finalment, la Junta de Govern Local del passat 10 de novembre va adjudicar la redacció del projecte tècnic de l’skate park per un import de 8.167 euros.

Descripció de l’actuació

L’skate park es construirà al final de la feixa inferior del parc de can Llaurador, prop de l’àrea recreativa per a gossos.

La pista tindrà unes dimensions rectangulars de 30 per 20 metres, aproximadament, i inclourà diversos elements tècnics, com un volcà, una piràmide, una espina, una corba, un rainbow i diverses extensions.

Amb aquesta actuació es pretén integrar les diferents modalitats d’esport que poden interactuar en un espai d’aquestes característiques (skate, patins, bicicletes, patinets...), amb diferents zones d’aprenentatge i de nivell tècnic. La proposta pretén ser prou atractiva i inclusiva alhora per tal de generar un nou punt de trobada per als joves i les persones que practiquen aquestes disciplines esportives.

Pressupost i termini d’execució

L’obra té un pressupost d’execució de 104.338 euros (IVA inclòs). El termini d’execució previst és de dos mesos, tenint en compte que és un projecte molt manual i requereix de treballs precisos amb dies sense pluja per garantir l’enduriment del formigó. El termini de garantia es fixa en 12 mesos per a tota la obra i els elements propis de l’skate park, com ara les baranes, els copings i les rampes.


Nou servei de manteniment i control energètic de l’enllumenat

FanalsEl passat 1 de febrer va entrar en funcionament el nou servei de manteniment i control energètic de l’enllumenat públic de Teià, un cop formalitzat el contracte i després que el ple de l’Ajuntament celebrat el passat 24 de novembre va aprovar-ne per unanimitat l’adjudicació a favor de l’empresa Alumbrados Viarios SA.

L’adjudicatària oferirà el servei durant tres exercicis naturals (de 2023 a 2025) per un import global de 455.904 euros (IVA inclòs). Arribat el cas, el contracte admetrà dues pròrrogues d’un any cadascuna.

Quatre ofertes

A més de la guanyadora, al concurs s’hi van presentar tres empreses més: Electricitat Boquet SL, Sociedad Española de Construcciones Electricas SL (SECE) i Aeronaval de construciones e instalaciones SL, que van ser valorades amb puntuacions de 98,68; 98,54; 97,78 i 93,13, respectivament.

Punts de llum

En aquests moments, l’enllumenat públic del municipi integra una total de 2.500 lluminàries i 1.191 punts de suport de diversos models i dimensions, distribuïts en una trentena de quadres.

Objectius

A grans trets, la licitació del servei obeeix al desig de l’Ajuntament de garantir “el manteniment integral de les seves instal·lacions”, incloent-hi comptadors, equips condensadors i sistemes de control i regulació de flux.

Aquest manteniment serà d’ordre “normatiu-preventiu” i estarà destinat a complir la reglamentació vigent, així com a optimitzar-ne la vida útil dels equips. Aquestes tasques inclouen la inspecció, control i verificació periòdica de les instal·lacions; el control de l’horari d’encesa i apagada; la neteja general de les lluminàries; la substitució de làmpades; la pintura i neteja de suports; la renovació d’instal·lacions obsoletes; el control de consums a través de la facturació i del sistema de control energètic, i l’estudi mensual dels consums.

A més, s’implantarà un sistema de telegestió per controlar el consum energètic i garantir un servei de guàrdia telefònic les 24 hores els 365 dies de l’any mitjançant una eina de ticketing per a la recepció d’avisos entre les 18 i les 8h.

Emergències

Es considera horari laborable de les 7 fins a les 21h, de dilluns a divendres. Totes les incidències s’han de resoldre, almenys provisionalment. Quan la incidència suposi una afectació “molt crítica”, haurà de ser atesa en 3 hores. Quan sigui “crítica”, en 6 hores. Si la situació és “no crítica”, el temps per donar resposta és de 12 hores. El període màxim per efectuar una reparació serà, com a màxim, d’una setmana; tret de casos de força major.

Primers mesos

Durant els primers 6 mesos, el contractista té l’obligació de realitzar les tasques següents:

- Integrar l’actual sistema de telegestió municipal en el sistema informàtic de l’empresa.

- Actualitzar l’inventari de punts de llum i quadres d’enllumenat, mitjançant la retirada de les etiquetes antigues i la col·locació de les noves identificacions.

- Instal·lar un sistema d’alarma a tots els quadres d’enllumenat per millorar l’avís en cas de manca de subministrament elèctric.

- Revisar, reparar i posar en marxa totes les portelles, així com de tots els reguladors, sistemes de telegestió i sistemes de antirobatori de cable dels quadres de maniobra.

- Netejar, aspirar i pintar tots els quadres.

- Substituir els quadres B i D de La Vinya, en mal estat.

- Netejar, raspallar i pintar totes les columnes de fosa amb una capa d’imprimació i dues capes de pintura.

- Netejar, raspallar i pintar totes les columnes d’acer galvanitzat fins a una altura de 50 centímetres amb una capa d’imprimació, una altra de pintura antiòxid i dues de pintura antiorina.

- Reparar totes les fonamentacions dels llums de la plaça de Catalunya per evitar avaries.

Altres actuacions

Per tal d’avaluar l’evolució dels nivells lumínics, l’empresa realitzarà un estudi lumínic de tot el municipi el primer i tercer any de contracte (i el cinquè, en cas de pròrroga) per mitjà d’un luxòmetre mòbil. Aquesta prospecció permetrà comparar el mapa de nivells lumínics recomanats amb els nivells lumínics reals, per tal d’harmonitzar-los.

Alumbrados Viarios posarà també en marxa un web que permeti realitzar un informe detallat d’actuacions i les dades de consum de les instal·lacions, a més d’hostatjar l’eina de ticketing, el GPS dels vehicles del servei, l’històric de dades des de 2010 i els plànols georeferenciats.

A més, l’empresa haurà de definir les intervencions de millora i estalvi energètic a realitzar anualment a càrrec de la partida de preus unitaris, per un import màxim anual de 45.000 euros (IVA exclòs).

Per últim, l’adjudicatària tindrà la obligació d’emmagatzemar, instal·lar i desinstal·lar l’enllumenat de Nadal entre el 25 de novembre i el 20 de gener, amb una previsió de fins a 350 connexions i desconnexions durant aquell període.


Ingressen a l’Arxiu Municipal croquis originals de Toni Batllori

croquis pagesaEl Fons Batllori va néixer el setembre de 2003 com a resultat de l’acord entre l’Ajuntament i la família del dibuixant Antoni Batllori i Jofré, mort el 1999, que va fer donació al poble de Teià del seu estudi i del conjunt de la seva obra. En total, el municipi va rebre més de dues mil peces, entre objectes i dibuixos, que es troben distribuïdes en tres espais: l’estudi, conservat exactament com ell el tenia; l’arxiu, on es guarden al voltant de mil cinc-cents originals; i la seva biblioteca personal, una part de la qual es va integrar –amb entitat pròpia– en el fons de la Biblioteca de can Llaurador el 2012.

L’any 2013, amb motiu del desè aniversari de la creació del Fons Batllori, es va fer a La Unió una exposició commemorativa ideada pel fill del dibuixant, el ninotaire Toni Batllori. El Butlletí Municipal número 122, corresponent als mesos d’agost, setembre i octubre d’aquell any, descrivia la mostra com “una exposició blanca, clara i perfectament complementada pels dibuixos de Toni Batllori, que han donat com a resultat una comunió perfecta entre els treballs del pare i del fill i que hem pogut gaudir gràcies a la donació de la mare”.

pirata indiPersonatges de cartró-ploma

Com a persona imaginativa i alhora pragmàtica, a Toni Batllori li agradava autoproduir les seves exposicions. En aquest cas, l’artista va plantejar la creació de diversos espais i personatges singulars mitjançant uns ninots de còmic de gran format, acompanyats d’alguns objectes reals a mode d’attrezzo.

Per ajudar-lo en la seva concreció, Batllori va comptar amb la col·laboració dels Serveis de Manteniment. Necessitava que algú fes els suports i dotés les figures d’estabilitat suficient per sostenir una espasa o una escopeta, per exemple. Amb aquest propòsit, el ninotaire va realitzar diversos esquemes en fulls DIN A4 que va facilitar en una carpeta al cap de la brigada municipal, Francesc Casals.

tirador mariscalBatllori coneixia la seva traça com a soldador arran d’una experiència anterior: “En ocasió d’una cavalcada de Reis, vam fer una estructura de ferro”. Aquesta vegada, Casals va fer servir xapa per a les bases i passamans per a la resta de suports. “Va ser un procés molt intens. De tant en passava a veure com anava tot i, si convenia, hi deixava noves anotacions”.

Un cop enllestida la feina, Casals va conservar les instruccions autògrafes de Batllori al seu despatx del magatzem municipal.

Donació a l’Arxiu

El passat 9 de gener, l’endemà del comiat de Batllori, Francesc Casals va recordar aquella experiència i va pensar que el millor lloc on poden estar aquells documents és a l’Arxiu Municipal.

mossen home cadiraFins ara eren fulls de treball –de fet, alguns tenen esquitxos de les soldadures–, però ara adquireixen una nova dimensió. Es tracta dels croquis originals dels ninots i les estructures que es van construir per a l’exposició dels 10 anys del Fons Batllori. De totes les peces que es van fer –l’home de la cadira, l’indi, el mariscal, l’ovella, el mossèn, la pagesa, el tirador...–, la del pirata és l’única que es conserva sencera, a La Unió.

Gràcies a la cura i sensibilitat de Casals, ara aquest testimoni de la manera de ser i de treballar de Toni Batllori serà conservat a l’Arxiu Municipal amb els originals del seu pare, Batllori i Jofré.


Entra en funcionament el nou servei de recollida de residus

contenidors03Ahir dimecres, 1 de febrer, va començar a operar la nova empresa concessionària del servei públic de recollida de residus urbans, un cop formalitzat el contracte i després que el ple de l’Ajuntament celebrat el passat 24 de novembre va aprovar per unanimitat l’adjudicació del contracte a favor de l’empresa Prezero España (anteriorment denominada CESPA).

En principi, Prezero oferirà el servei durant tres exercicis naturals (de 2023 a 2025) per un preu total d’1.507.716 euros (IVA inclòs), a raó de 502.572 euros anuals. Arribat el cas, el contracte admetrà una pròrroga de dos anys.

Reciclatge en contenidors

Segons les últimes dades proporcionades per l’Agència de Residus de Catalunya, Teià va ser el setè municipi del Maresme amb millor percentatge de recollida selectiva el 2021, amb el 62,77%. Aquests resultats compleixen els objectius fixats per la Unió Europea d’assolir el 55% de reciclatge per al 2025, per la qual cosa l’Ajuntament ha apostat per mantenir el model actual de recollida a través d’àrees d’aportació amb totes les fraccions (resta, orgànica, vidre, envasos i paper), en comptes de plantejar-se un sistema de recollida porta a porta, que n’hauria encarit els costos.

L’aposta pel sistema de contenidors al carrer s’acompanya d’un seguit de millores que haurien de permetre dues coses: una, seguir avançant en el triatge en origen, i dues, reduir al màxim els episodis de brutícia i desbordament d’algunes àrees de recollida.

Valoració de 100 punts

D’acord amb les prescripcions tècniques del concurs, i a criteri dels Serveis Tècnics Municipals, l’oferta presentada per l’empresa adjudicatària ha obtingut la valoració màxima, de 100 punts.

A més del blindatge dels imports anuals, l’Ajuntament havia sol·licitat altres millores que es concreten de la manera següent:

- S’incrementaran els dies de recollida de trastos vells, mobles, electrodomèstics i voluminosos, que passaran de dos a quatre cops mensuals. Aquest servei es prestarà cada dimarts i ja està plenament operatiu, sense cap cost per a la persona usuària. Per sol·licitar-lo, cal trucar prèviament al telèfon 93 751 00 96.

- Es farà una recollida diferenciada de restes de jardineria per a particulars en saques homologades, a través d’un servei a demanda amb reserva telefònica. Aquest servei es prestarà cada dilluns i trigarà un temps a posar-se en marxa. Arribat el moment, l’Ajuntament ho anunciarà a través del web i les xarxes socials.

- La resta de fraccions es recolliran d’acord amb el calendari següent:

calendari residus

Bossa d’hores

En previsió de dates especials com la Festa Major o Nadal, l’Ajuntament podrà sol·licitar una ampliació de la jornada diària de recollida de qualsevol fracció de dilluns a dissabte, per a la qual cosa s’ha pactat la creació d’una borsa de 150 jornades de 7 hores cadascuna durant tot el contracte (amb pròrrogues incloses).

De la mateixa manera, l’Ajuntament podrà demanar també una ampliació en els mateixos termes els diumenges, per a la qual cosa s’ha previst una borsa de 30 jornades de 7 hores cadascun durant tot el contracte (amb pròrrogues incloses).

Nou vehicle i més neteja

L’empresa prestarà el servei amb un camió compactador nou, que s’hi incorporarà tan bon punt com estigui carrossat.

A causa, precisament, de les dificultats d’accés i per raons de seguretat vial, properament s’eliminaran les àrees de recollida del torrent de Casa Bru i del carrer de Fivaller.

D’altra banda, s’instal·laran sistemes de fixació en mitja dotzena d’àrees per evitar que els contenidors es desplacin. També es retiraran del servei tots els contenidors soterrats de càrrega amb ploma i se substituiran per altres de càrrega posterior, més silenciosos.

Pel que fa a la conservació, Prezero haurà de vetllar pel manteniment periòdic de tots els punts de recollida, incloent-hi la neteja i la pintura viària.

A partir d’ara, els contenidors de superfície es rentaran amb aigua a pressió 16 vegades l’any per fora. Els de resta i orgànica es rentaran 16 vegades per dins, i els de paper, vidre i envasos, 6. Per la seva part, les boques dels contenidors soterrats i la seva àrea perimetral es netejaran 16 vegades l’any, i 12 cops els contenidors allotjats al seu interior.

Antiga concessió

Des de maig de 2016, el servei de recollida era prestat per la Unió Temporal d’Empreses (UTE) de L’Arca del Maresme i Urbaser. El contracte anterior vencia l’1 d’abril, però el ple celebrat el passat 17 de març va acordar una pròrroga fins a la redacció dels nous plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques, d’acord amb la normativa europea.

Aleshores, el regidor de Serveis Municipals, Jordi Casanovas, va anunciar que els canvis serien “de gran envergadura” amb l’objectiu de donar satisfacció a les necessitats actuals del municipi. “Som plenament conscients que el contracte ha quedat obsolet. La realitat s’ha desvirtuat. El món del 2016 no és el del 2022, pel gran volum de residus que es generen al poble”, va admetre.

Ara, Casanovas es mostra confiat que es notarà “un abans i un després” en la qualitat del servei, i fa una crida als veïns i veïnes a erradicar i denunciar els comportaments incívics.


Jornada CdM per afavorir la digitalització dels negocis locals

CDM DIGITAL DAYSEl proper 8 de febrer, el centre d’empreses Casa del Marquès acollirà una jornada de formació destinada a negocis locals i persones autònomes anomenada CdM Digital Days. Tecnologia, salut i benestar amb l’objectiu d’incorporar les tecnologies 4.0 com a eina per millorar la competitivitat en l'àmbit dels centres esportius; els centres geriàtrics; els centres mèdics; els centres de recuperació, fisiologia i osteopatia; les farmàcies i els professionals de la psicologia i la psiquiatria.

La sessió és gratuïta i compta amb el suport de la Diputació de Barcelona i la col·laboració dels ajuntaments del Masnou, Alella i Teià. Us hi podeu inscriure emplenant aquest formulari.

Programa

La jornada combinarà les situacions pràctiques d’àmbit quotidià i els espais de relació o networking amb la presentació de casos d’èxit, d’acord amb el programa següent:

9h – Recepció de les persones assistents.

9.30h – Benvinguda a càrrec de l’alcalde del Masnou, Jaume Oliveras.

9.40h – Presentació: Les tecnologies 4.0 i la seva aplicabilitat en el sector salut i benestar, a càrrec del doctor en innovació tecnològica per la UPC Xavier Gallardo.

10.15h – Experiències pràctiques de digitalització, a càrrec de les empreses allotjades al centre d’empreses Casa del Marquès:

- Marca i màrqueting 4.0, a càrrec de Magnifik.
- Casos d’ús d’estructura cloud, a càrrec d’Aralos
- Sincronització i automatització de processos, a càrrec de Walaxia i Lotus Estudi
- EDA, analítica de dades, a càrrec de Jortilles.
- Realitat virtual i realitat augmentada, a càrrec de Mr.Fogg

11h – Pausa cafè.

11.30h – Ponència: Vols conèixer el potencial de la impressió 3D per al teu negoci?, a càrrec de Carmina Sánchez, responsable de col·laboració publicoprivada del TecnoCampus, i Felip Fenollosa, director de R+D+I estratègica de la Fundació CIM de la UPC.

12h – Intervenció de la regidora de Promoció Econòmica del Masnou, Maria Llarás.

12.15h – Espai d’experiència immersiva:

1. Realitat virtual
- Activitat de caiac. Utilitat: recuperació de lesions i relaxació
- Animació per a infants. Utilitat: gestió d’emocions en l’analítica de sang
- Realitat virtual i mindfulness

2. Intel·ligència artificial
- Aplicacions per automatitzar l’atenció mèdica i fer suggeriments d’hàbits saludables a través de la càmera del mòbil, a càrrec de l’empresa VDM Health (Consorci Barcelona Zona Franca).

14h – Cloenda.


Ajuntamentdeteia