Ingressen a l’Arxiu Municipal croquis originals de Toni Batllori

croquis pagesaEl Fons Batllori va néixer el setembre de 2003 com a resultat de l’acord entre l’Ajuntament i la família del dibuixant Antoni Batllori i Jofré, mort el 1999, que va fer donació al poble de Teià del seu estudi i del conjunt de la seva obra. En total, el municipi va rebre més de dues mil peces, entre objectes i dibuixos, que es troben distribuïdes en tres espais: l’estudi, conservat exactament com ell el tenia; l’arxiu, on es guarden al voltant de mil cinc-cents originals; i la seva biblioteca personal, una part de la qual es va integrar –amb entitat pròpia– en el fons de la Biblioteca de can Llaurador el 2012.

L’any 2013, amb motiu del desè aniversari de la creació del Fons Batllori, es va fer a La Unió una exposició commemorativa ideada pel fill del dibuixant, el ninotaire Toni Batllori. El Butlletí Municipal número 122, corresponent als mesos d’agost, setembre i octubre d’aquell any, descrivia la mostra com “una exposició blanca, clara i perfectament complementada pels dibuixos de Toni Batllori, que han donat com a resultat una comunió perfecta entre els treballs del pare i del fill i que hem pogut gaudir gràcies a la donació de la mare”.

pirata indiPersonatges de cartró-ploma

Com a persona imaginativa i alhora pragmàtica, a Toni Batllori li agradava autoproduir les seves exposicions. En aquest cas, l’artista va plantejar la creació de diversos espais i personatges singulars mitjançant uns ninots de còmic de gran format, acompanyats d’alguns objectes reals a mode d’attrezzo.

Per ajudar-lo en la seva concreció, Batllori va comptar amb la col·laboració dels Serveis de Manteniment. Necessitava que algú fes els suports i dotés les figures d’estabilitat suficient per sostenir una espasa o una escopeta, per exemple. Amb aquest propòsit, el ninotaire va realitzar diversos esquemes en fulls DIN A4 que va facilitar en una carpeta al cap de la brigada municipal, Francesc Casals.

tirador mariscalBatllori coneixia la seva traça com a soldador arran d’una experiència anterior: “En ocasió d’una cavalcada de Reis, vam fer una estructura de ferro”. Aquesta vegada, Casals va fer servir xapa per a les bases i passamans per a la resta de suports. “Va ser un procés molt intens. De tant en passava a veure com anava tot i, si convenia, hi deixava noves anotacions”.

Un cop enllestida la feina, Casals va conservar les instruccions autògrafes de Batllori al seu despatx del magatzem municipal.

Donació a l’Arxiu

El passat 9 de gener, l’endemà del comiat de Batllori, Francesc Casals va recordar aquella experiència i va pensar que el millor lloc on poden estar aquells documents és a l’Arxiu Municipal.

mossen home cadiraFins ara eren fulls de treball –de fet, alguns tenen esquitxos de les soldadures–, però ara adquireixen una nova dimensió. Es tracta dels croquis originals dels ninots i les estructures que es van construir per a l’exposició dels 10 anys del Fons Batllori. De totes les peces que es van fer –l’home de la cadira, l’indi, el mariscal, l’ovella, el mossèn, la pagesa, el tirador...–, la del pirata és l’única que es conserva sencera, a La Unió.

Gràcies a la cura i sensibilitat de Casals, ara aquest testimoni de la manera de ser i de treballar de Toni Batllori serà conservat a l’Arxiu Municipal amb els originals del seu pare, Batllori i Jofré.


Entra en funcionament el nou servei de recollida de residus

contenidors03Ahir dimecres, 1 de febrer, va començar a operar la nova empresa concessionària del servei públic de recollida de residus urbans, un cop formalitzat el contracte i després que el ple de l’Ajuntament celebrat el passat 24 de novembre va aprovar per unanimitat l’adjudicació del contracte a favor de l’empresa Prezero España (anteriorment denominada CESPA).

En principi, Prezero oferirà el servei durant tres exercicis naturals (de 2023 a 2025) per un preu total d’1.507.716 euros (IVA inclòs), a raó de 502.572 euros anuals. Arribat el cas, el contracte admetrà una pròrroga de dos anys.

Reciclatge en contenidors

Segons les últimes dades proporcionades per l’Agència de Residus de Catalunya, Teià va ser el setè municipi del Maresme amb millor percentatge de recollida selectiva el 2021, amb el 62,77%. Aquests resultats compleixen els objectius fixats per la Unió Europea d’assolir el 55% de reciclatge per al 2025, per la qual cosa l’Ajuntament ha apostat per mantenir el model actual de recollida a través d’àrees d’aportació amb totes les fraccions (resta, orgànica, vidre, envasos i paper), en comptes de plantejar-se un sistema de recollida porta a porta, que n’hauria encarit els costos.

L’aposta pel sistema de contenidors al carrer s’acompanya d’un seguit de millores que haurien de permetre dues coses: una, seguir avançant en el triatge en origen, i dues, reduir al màxim els episodis de brutícia i desbordament d’algunes àrees de recollida.

Valoració de 100 punts

D’acord amb les prescripcions tècniques del concurs, i a criteri dels Serveis Tècnics Municipals, l’oferta presentada per l’empresa adjudicatària ha obtingut la valoració màxima, de 100 punts.

A més del blindatge dels imports anuals, l’Ajuntament havia sol·licitat altres millores que es concreten de la manera següent:

- S’incrementaran els dies de recollida de trastos vells, mobles, electrodomèstics i voluminosos, que passaran de dos a quatre cops mensuals. Aquest servei es prestarà cada dimarts i ja està plenament operatiu, sense cap cost per a la persona usuària. Per sol·licitar-lo, cal trucar prèviament al telèfon 93 751 00 96.

- Es farà una recollida diferenciada de restes de jardineria per a particulars en saques homologades, a través d’un servei a demanda amb reserva telefònica. Aquest servei es prestarà cada dilluns i trigarà un temps a posar-se en marxa. Arribat el moment, l’Ajuntament ho anunciarà a través del web i les xarxes socials.

- La resta de fraccions es recolliran d’acord amb el calendari següent:

calendari residus

Bossa d’hores

En previsió de dates especials com la Festa Major o Nadal, l’Ajuntament podrà sol·licitar una ampliació de la jornada diària de recollida de qualsevol fracció de dilluns a dissabte, per a la qual cosa s’ha pactat la creació d’una borsa de 150 jornades de 7 hores cadascuna durant tot el contracte (amb pròrrogues incloses).

De la mateixa manera, l’Ajuntament podrà demanar també una ampliació en els mateixos termes els diumenges, per a la qual cosa s’ha previst una borsa de 30 jornades de 7 hores cadascun durant tot el contracte (amb pròrrogues incloses).

Nou vehicle i més neteja

L’empresa prestarà el servei amb un camió compactador nou, que s’hi incorporarà tan bon punt com estigui carrossat.

A causa, precisament, de les dificultats d’accés i per raons de seguretat vial, properament s’eliminaran les àrees de recollida del torrent de Casa Bru i del carrer de Fivaller.

D’altra banda, s’instal·laran sistemes de fixació en mitja dotzena d’àrees per evitar que els contenidors es desplacin. També es retiraran del servei tots els contenidors soterrats de càrrega amb ploma i se substituiran per altres de càrrega posterior, més silenciosos.

Pel que fa a la conservació, Prezero haurà de vetllar pel manteniment periòdic de tots els punts de recollida, incloent-hi la neteja i la pintura viària.

A partir d’ara, els contenidors de superfície es rentaran amb aigua a pressió 16 vegades l’any per fora. Els de resta i orgànica es rentaran 16 vegades per dins, i els de paper, vidre i envasos, 6. Per la seva part, les boques dels contenidors soterrats i la seva àrea perimetral es netejaran 16 vegades l’any, i 12 cops els contenidors allotjats al seu interior.

Antiga concessió

Des de maig de 2016, el servei de recollida era prestat per la Unió Temporal d’Empreses (UTE) de L’Arca del Maresme i Urbaser. El contracte anterior vencia l’1 d’abril, però el ple celebrat el passat 17 de març va acordar una pròrroga fins a la redacció dels nous plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques, d’acord amb la normativa europea.

Aleshores, el regidor de Serveis Municipals, Jordi Casanovas, va anunciar que els canvis serien “de gran envergadura” amb l’objectiu de donar satisfacció a les necessitats actuals del municipi. “Som plenament conscients que el contracte ha quedat obsolet. La realitat s’ha desvirtuat. El món del 2016 no és el del 2022, pel gran volum de residus que es generen al poble”, va admetre.

Ara, Casanovas es mostra confiat que es notarà “un abans i un després” en la qualitat del servei, i fa una crida als veïns i veïnes a erradicar i denunciar els comportaments incívics.


Jornada CdM per afavorir la digitalització dels negocis locals

CDM DIGITAL DAYSEl proper 8 de febrer, el centre d’empreses Casa del Marquès acollirà una jornada de formació destinada a negocis locals i persones autònomes anomenada CdM Digital Days. Tecnologia, salut i benestar amb l’objectiu d’incorporar les tecnologies 4.0 com a eina per millorar la competitivitat en l'àmbit dels centres esportius; els centres geriàtrics; els centres mèdics; els centres de recuperació, fisiologia i osteopatia; les farmàcies i els professionals de la psicologia i la psiquiatria.

La sessió és gratuïta i compta amb el suport de la Diputació de Barcelona i la col·laboració dels ajuntaments del Masnou, Alella i Teià. Us hi podeu inscriure emplenant aquest formulari.

Programa

La jornada combinarà les situacions pràctiques d’àmbit quotidià i els espais de relació o networking amb la presentació de casos d’èxit, d’acord amb el programa següent:

9h – Recepció de les persones assistents.

9.30h – Benvinguda a càrrec de l’alcalde del Masnou, Jaume Oliveras.

9.40h – Presentació: Les tecnologies 4.0 i la seva aplicabilitat en el sector salut i benestar, a càrrec del doctor en innovació tecnològica per la UPC Xavier Gallardo.

10.15h – Experiències pràctiques de digitalització, a càrrec de les empreses allotjades al centre d’empreses Casa del Marquès:

- Marca i màrqueting 4.0, a càrrec de Magnifik.
- Casos d’ús d’estructura cloud, a càrrec d’Aralos
- Sincronització i automatització de processos, a càrrec de Walaxia i Lotus Estudi
- EDA, analítica de dades, a càrrec de Jortilles.
- Realitat virtual i realitat augmentada, a càrrec de Mr.Fogg

11h – Pausa cafè.

11.30h – Ponència: Vols conèixer el potencial de la impressió 3D per al teu negoci?, a càrrec de Carmina Sánchez, responsable de col·laboració publicoprivada del TecnoCampus, i Felip Fenollosa, director de R+D+I estratègica de la Fundació CIM de la UPC.

12h – Intervenció de la regidora de Promoció Econòmica del Masnou, Maria Llarás.

12.15h – Espai d’experiència immersiva:

1. Realitat virtual
- Activitat de caiac. Utilitat: recuperació de lesions i relaxació
- Animació per a infants. Utilitat: gestió d’emocions en l’analítica de sang
- Realitat virtual i mindfulness

2. Intel·ligència artificial
- Aplicacions per automatitzar l’atenció mèdica i fer suggeriments d’hàbits saludables a través de la càmera del mòbil, a càrrec de l’empresa VDM Health (Consorci Barcelona Zona Franca).

14h – Cloenda.


Acord per custodiar i difondre l’obra artística de Gerard Rosés

Conveni RosésEl passat 26 de gener es va formalitzar un acord entre l’Ajuntament de Teià i la família de Gerard Rosés per garantir la conservació i difusió del fons artístic d’aquest autor. La seva vídua, Anna Maria Becker, i les seves filles, Katinka i Franzi, van signar un conveni pel qual cedeixen en dipòsit la guarda i custòdia de 541 pintures, 138 escultures, 31 aquarel·les, 40 llibres i dues joies.

Aquest fons artístic, valorat en 258.000 euros, es troba allotjat des de la defunció de l’artista en un local d’ús municipal, que de mica en mica s’ha anat adequant per poder complir aquesta finalitat.

Condicions pactades

El conveni té una vigència inicial de quatre anys amb possibilitat de pròrroga, durant els quals l’Ajuntament s’obliga a subscriure una pòlissa d’assegurances i a destinar 1.000 euros del pressupost municipal de cada exercici a activitats de difusió i divulgació. El consistori també adquireix el compromís, a la finalització del conveni, d’organitzar una gran exposició amb tota l’obra de Gerard Rosés.

D’altra banda, les seves hereves “oferiran un projecte de formació artística o pictòrica a la població en general, a l’escola o a l’institut de Teià, amb un mínim de tres activitats anuals”. Sempre que ho comuniqui, la família podrà disposar totalment o parcialment de l’obra dipositada, així com “procedir a la seva exposició i venda pel preu i condicions que consideri adient”.

Gerard RosésDonació de peces

Com a “contraprestació” al dipòsit, la família es compromet expressament, en el moment de la finalització del conveni, a donar a l’Ajuntament ente una i tres obres per cada any de conveni, que es triaran més endavant i “que quedaran per al fons artístic local”.

Valoració positiva

El mateix dia de la signatura, en ocasió del ple municipal, el portaveu de JxCat i exregidor de Cultura Francesc Ribas va qualificar l’acord de “molt bona notícia” i es va interessar pels detalls del conveni.

La regidora de Cultura i Patrimoni, Olga Parra, es va mostrar satisfeta perquè “per fi s’ha fet realitat, després del parèntesi de pandèmia i de resoldre diversos aspectes legals i administratius”. Per a Parra, “família i Ajuntament hem arribat a un bon punt d’equilibri per posar en valor i recollir la importància i la vinculació que l’artista ha tingut amb Teià”.

L’alcalde, Andreu Bosch, va recordar que el 2017 l’obra “estava dispersa entre el domicili familiar, la parròquia i altres indrets” i va expressar el seu agraïment a la Cooperativa Agrícola pel conveni de cessió que el maig de 2019 va signar amb l’Ajuntament i que li ara permet disposar d’un local com a magatzem.

Conveni família RosésVincle amb Teià

L’artista plàstic Gerard Rosés va morir el juliol de 2017 amb 72 anys. Nascut a Barcelona, ben aviat es va traslladar al Masnou, d’on era originària la seva família, i el 1986 es va establir a Teià. Al parc de Can Godó, Rosés hi va erigir un monument a la sardana.

En l’àmbit pictòric, la seva obra es caracteritza per l’ús del relleu i el color dels seus personatges per donar profunditat a les seves composicions. Prova d’això és el gran quadre del passeig de la Riera que presideix la sala de plens de l’Ajuntament de Teià i que va servir com a teló de fons per celebrar l’acord assolit.


Gemma Rosell finalitzarà el mandat com a regidora no adscrita

Gemma RosellEl passat 26 de gener es va donar compte al ple de l’Ajuntament de la nova condició de Gemma Rosell com a regidora no adscrita, després que el passat 27 de desembre va presentar per registre un escrit en què formalitzava la seva desvinculació del grup municipal de JxCat.

Dos dies abans, Rosell n’anunciava l’abandó voluntari a les seves xarxes socials: “La decisió de donar-me de baixa del partit ha sigut una decisió difícil i complicada per mi. Alguns esdeveniments succeïts darrerament en el grup municipal al qual pertanyia amb orgull i convenciment fins aquell moment ja no afavorien el meu ple desenvolupament en termes personals i de dedicació política”.

Rosell explica que “passo a ser regidora no adscrita per acabar aquest mandat perquè així ho sento per responsabilitat i per respecte a la gent que en el seu moment em va fer confiança”.

Regidora des de 2015

Gemma Rosell és regidora de l’Ajuntament de Teià des de juny de 2015, quan va substituir Anni Aparicio com a número 2 de l’aleshores grup municipal de CiU. En aquell mandat, i mercès l’acord de govern entre ERC-Compromís amb Teià i CiU, Rosell es va fer càrrec de les àrees de Sanitat i Serveis Socials. “Hi vaig estar molt a gust i mai no vaig fer diferències entre partits”, recorda.

En les eleccions municipals de 2019, Rosell va tornar a acompanyar Francesc Ribas com a cap de llista de JxCat, a qui està “molt agraïda” per haver-la engrescada a participar en la vida política del poble. “En tenia una idea perquè el meu pare també va ser regidor en dues ocasions i l’experiència em demostra que és molt satisfactori treballar per als teus veïns i veïnes”, diu.

Agraïment mutu

“La decisió, llargament meditada i madurada, no ha estat fàcil”, admet. Fins ara, Rosell era membre de l’executiva comarcal de JxCat i continua declarant-se “molt de Puigdemont” –al qual ha anat a veure en dues ocasions–, tot i que ella es mostrava partidària de no abandonar el Govern de la Generalitat.

Un cop feta efectiva la seva sortida del grup municipal de JxCat, el seu portaveu, Francesc Ribas, va agrair-li “tota la feina feta durant tots els anys que hem compartit en aquesta corporació”.


Ajuntament i Generalitat faran habitatge social al Blanqueig

Blanqueig2021El ple municipal celebrat ahir dijous, 26 de gener, va donar llum verda a l’aprovació d’un conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Teià, l’Institut Català del Sòl (Incasòl) i l’Agència de l’Habitatge de Catalunya (AHC) per promoure la construcció de 18 habitatges socials en l’àmbit del Pla de Millora Urbana (PMU) del Blanqueig.

Aquests pisos, que seran de lloguer, s’ubicaran en una parcel·la propietat de l’Ajuntament ubicada en la confluència del passeig de la Riera i el carrer de Josep Puigoriol.

L’acord va comptar amb els vots a favor d’ERC-Compromís amb Teià i de JxCat, i l’abstenció de GT, Cs, PSC i la regidora no adscrita Gemma Rosell.

Tràmit d’urgència

Prèviament a la votació, els grups municipals van haver de ratificar la inclusió d’aquest punt en l’ordre del dia de la sessió per raons d’urgència. L’alcalde, Andreu Bosch, va explicar-ne la raó, que ja va ser anticipada en la Comissió Informativa prèvia al ple: “L’Ajuntament –va dir– ha de validar el conveni abans de passar a aprovació de la pròxima reunió del consell d’administració de l’Incasòl, que tindrà lloc ben aviat”.

Com a màxim responsable de l’àrea d’Urbanisme, Bosch va explicar l’origen del projecte, que es remunta al moment de la programació del PMU del Blanqueig en el marc del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM): “Des del primer moment vam estar negociant de forma intensíssima amb els promotors del PMU per aconseguir la propietat del solar situat a la cantonada del passeig de la Riera i el carrer de Josep Puigoriol. Hem lluitat per obtenir una parcel·la íntegra, sense costos, a través del procés de reparcel·lació”.

A continuació, l’alcalde va detallar altres fases del procés: “De seguida que vam obtenir i escripturar el solar ja vam sondejar diverses possibilitats per tirar endavant la promoció i, al final, vam optar per la Generalitat”. L’Incasòl s’encarregarà de la construcció i l’AHC n’assumirà la gestió.

“L’Incasòl va encarregar un estudi sobre la viabilitat econòmica de la promoció. És cert que no encaixava excessivament en els seus paràmetres –perquè és petita, comparada amb d’altres– però era viable i per tant la va calendaritzar dins de la seva programació per al bienni 2022-2023. Aleshores vam començar a treballar el conveni, que és un procés complex perquè hi intervenen factors urbanístics, jurídics i administratius”, va relatar.

Aleshores es van valorar també altres opcions, com oferir l’obra i la gestió de la promoció a alguna cooperativa d’habitatge, però hi havia tres esculls: les dificultats bancàries d’accés al crèdit per a aquestes societats; el volum de negoci –“no a tothom li surt rentable l’amortització de la inversió”– i la volatilitat i l’alça de preus que afectar el sector de la construcció.

Reserves de l’oposició

“Evidentment, estem a favor de l’habitatge social”, va dir la portaveu de GT, Núria Andinyac, per a qui “la gestió de l’AHC no és gaire bona” perquè “no té agilitat per reposar la llista d’espera, que deu ser immensa”. GT va plantejar la possibilitat d’assumir l’adjudicació i la gestió del lloguer des del municipi: “Podríem haver fet una anàlisi dels pros i contra d’una gestió pròpia” i “incloure-hi una clàusula de revisió cada 4 anys per comprovar el compliment dels requisits” amb la finalitat de donar resposta a una necessitat social objectiva. Cs va secundar-ne el plantejament.

La regidora Gemma Rosell va donar el vistiplau a l’Incasòl, però no pas a l’AHC: “Sí a l’obra, però em crea dubtes la gestió, sobretot pels precedents que s’han produït a la Plana: pisos rellogats, buits o amb gent a qui no li pertocaria. Tot això genera desconfiança”, va assegurar. “Crec –va concloure– que la gestió seria millor des d’un òrganisme públic municipal, o del Consell Comarcal, més que no pas des de l’AHC, que ha donat molts problemes”.

El regidor del PSC també va parlar de “desconfiança”. Joaquim Roca va posar “l’exemple kafkià” de la Plana: “Recordo que quan es van adjudicar els pisos la immobiliària feia posar diners pel valor del pis i després va denegar algunes hipoteques”. L’alcalde va aclarir que a la Plana es van fer habitatges de compra-venda i de lloguer, mentre que “al Blanqueig tots seran de lloguer, de règim general”.

Bosch va precisar que el pressupost municipal de Teià “no té capacitat econòmica ni de recursos humans per fer-se càrrec de la gestió. Per això hem de recórrer a altres mecanismes”. I va descartar el Consell Comarcal per dues raons: una, “perquè no construeix, sinó que agrupa les ofertes dels municipis que s’han adherit a l’Oficina d’Habitatge Comarcal per fer-ne gestió”, i dues, perquè “preferim no incloure aquesta bossa dins la comarcal perquè creiem que perdríem capacitat de gestió”.

Confiança en el model

“Malgrat els dubtes, l’opció de l’AHC ens convenç”, va sentenciar l’alcalde, que va parlar, a grans trets, d’“experiència reeixida”. “Tenim el bagatge de can Bassols, de la Cooperativa i de la Plana. Hi hem hagut d’incidir sovint. És cert que de vegades amb dilació i amb més temps del que hauríem volgut, però tots els problemes s’han anat resolent amb la pressió de l’Ajuntament i una interlocució àgil”.
Bosch va posar l’accent en les situacions de vulnerabilitat –al llarg d’aquests anys, va apuntar, “hem pogut tramitar i resoldre satisfactòriament molts casos de les taules d’emergència social”– i es va mostrar esperançat: “Confiem en el nou enfocament que estan fent l’Incasòl i l’AHC per oferir-nos garanties favorables als interessos de l’Ajuntament”.

En aquest sentit, la regidora d’Habitatge i portaveu d’ERC-Compromís amb Teià, Èrica Busto, va afirmar, en virtut d’una reunió mantinguda recentment, que “la Generalitat és conscient que ha de millorar la gestió per agilitar els processos d’adjudicació i evitar l’ús fraudulent de l’habitatge protegit”.

Habitatges ocupats

GT es va interessar per la situació de can Bassols, on encara hi ha dos habitatges ocupats. L’alcalde va anunciar que l’AHC ja ha designat un adjudicatari de Teià per al pis que es va desnonar recentment, i que va demanar que “no ficar en el mateix sac els problemes de reparació en alguns habitatges amb conflictes com aquest, que són d’ordre policial”.

La regidora d’Habitatge va explicar que les dues ocupacions estan pendents d’un llançament judicial, i va assegurar que la Generalitat ha instal·lat alarmes i ha pres “altres mesures preventives i burocràtiques” per lluitar contra els usos fraudulents i agilitar els processos d’assignació.


Ajuntamentdeteia