Nou servei de manteniment i control energètic de l’enllumenat

FanalsEl passat 1 de febrer va entrar en funcionament el nou servei de manteniment i control energètic de l’enllumenat públic de Teià, un cop formalitzat el contracte i després que el ple de l’Ajuntament celebrat el passat 24 de novembre va aprovar-ne per unanimitat l’adjudicació a favor de l’empresa Alumbrados Viarios SA.

L’adjudicatària oferirà el servei durant tres exercicis naturals (de 2023 a 2025) per un import global de 455.904 euros (IVA inclòs). Arribat el cas, el contracte admetrà dues pròrrogues d’un any cadascuna.

Quatre ofertes

A més de la guanyadora, al concurs s’hi van presentar tres empreses més: Electricitat Boquet SL, Sociedad Española de Construcciones Electricas SL (SECE) i Aeronaval de construciones e instalaciones SL, que van ser valorades amb puntuacions de 98,68; 98,54; 97,78 i 93,13, respectivament.

Punts de llum

En aquests moments, l’enllumenat públic del municipi integra una total de 2.500 lluminàries i 1.191 punts de suport de diversos models i dimensions, distribuïts en una trentena de quadres.

Objectius

A grans trets, la licitació del servei obeeix al desig de l’Ajuntament de garantir “el manteniment integral de les seves instal·lacions”, incloent-hi comptadors, equips condensadors i sistemes de control i regulació de flux.

Aquest manteniment serà d’ordre “normatiu-preventiu” i estarà destinat a complir la reglamentació vigent, així com a optimitzar-ne la vida útil dels equips. Aquestes tasques inclouen la inspecció, control i verificació periòdica de les instal·lacions; el control de l’horari d’encesa i apagada; la neteja general de les lluminàries; la substitució de làmpades; la pintura i neteja de suports; la renovació d’instal·lacions obsoletes; el control de consums a través de la facturació i del sistema de control energètic, i l’estudi mensual dels consums.

A més, s’implantarà un sistema de telegestió per controlar el consum energètic i garantir un servei de guàrdia telefònic les 24 hores els 365 dies de l’any mitjançant una eina de ticketing per a la recepció d’avisos entre les 18 i les 8h.

Emergències

Es considera horari laborable de les 7 fins a les 21h, de dilluns a divendres. Totes les incidències s’han de resoldre, almenys provisionalment. Quan la incidència suposi una afectació “molt crítica”, haurà de ser atesa en 3 hores. Quan sigui “crítica”, en 6 hores. Si la situació és “no crítica”, el temps per donar resposta és de 12 hores. El període màxim per efectuar una reparació serà, com a màxim, d’una setmana; tret de casos de força major.

Primers mesos

Durant els primers 6 mesos, el contractista té l’obligació de realitzar les tasques següents:

- Integrar l’actual sistema de telegestió municipal en el sistema informàtic de l’empresa.

- Actualitzar l’inventari de punts de llum i quadres d’enllumenat, mitjançant la retirada de les etiquetes antigues i la col·locació de les noves identificacions.

- Instal·lar un sistema d’alarma a tots els quadres d’enllumenat per millorar l’avís en cas de manca de subministrament elèctric.

- Revisar, reparar i posar en marxa totes les portelles, així com de tots els reguladors, sistemes de telegestió i sistemes de antirobatori de cable dels quadres de maniobra.

- Netejar, aspirar i pintar tots els quadres.

- Substituir els quadres B i D de La Vinya, en mal estat.

- Netejar, raspallar i pintar totes les columnes de fosa amb una capa d’imprimació i dues capes de pintura.

- Netejar, raspallar i pintar totes les columnes d’acer galvanitzat fins a una altura de 50 centímetres amb una capa d’imprimació, una altra de pintura antiòxid i dues de pintura antiorina.

- Reparar totes les fonamentacions dels llums de la plaça de Catalunya per evitar avaries.

Altres actuacions

Per tal d’avaluar l’evolució dels nivells lumínics, l’empresa realitzarà un estudi lumínic de tot el municipi el primer i tercer any de contracte (i el cinquè, en cas de pròrroga) per mitjà d’un luxòmetre mòbil. Aquesta prospecció permetrà comparar el mapa de nivells lumínics recomanats amb els nivells lumínics reals, per tal d’harmonitzar-los.

Alumbrados Viarios posarà també en marxa un web que permeti realitzar un informe detallat d’actuacions i les dades de consum de les instal·lacions, a més d’hostatjar l’eina de ticketing, el GPS dels vehicles del servei, l’històric de dades des de 2010 i els plànols georeferenciats.

A més, l’empresa haurà de definir les intervencions de millora i estalvi energètic a realitzar anualment a càrrec de la partida de preus unitaris, per un import màxim anual de 45.000 euros (IVA exclòs).

Per últim, l’adjudicatària tindrà la obligació d’emmagatzemar, instal·lar i desinstal·lar l’enllumenat de Nadal entre el 25 de novembre i el 20 de gener, amb una previsió de fins a 350 connexions i desconnexions durant aquell període.


Ingressen a l’Arxiu Municipal croquis originals de Toni Batllori

croquis pagesaEl Fons Batllori va néixer el setembre de 2003 com a resultat de l’acord entre l’Ajuntament i la família del dibuixant Antoni Batllori i Jofré, mort el 1999, que va fer donació al poble de Teià del seu estudi i del conjunt de la seva obra. En total, el municipi va rebre més de dues mil peces, entre objectes i dibuixos, que es troben distribuïdes en tres espais: l’estudi, conservat exactament com ell el tenia; l’arxiu, on es guarden al voltant de mil cinc-cents originals; i la seva biblioteca personal, una part de la qual es va integrar –amb entitat pròpia– en el fons de la Biblioteca de can Llaurador el 2012.

L’any 2013, amb motiu del desè aniversari de la creació del Fons Batllori, es va fer a La Unió una exposició commemorativa ideada pel fill del dibuixant, el ninotaire Toni Batllori. El Butlletí Municipal número 122, corresponent als mesos d’agost, setembre i octubre d’aquell any, descrivia la mostra com “una exposició blanca, clara i perfectament complementada pels dibuixos de Toni Batllori, que han donat com a resultat una comunió perfecta entre els treballs del pare i del fill i que hem pogut gaudir gràcies a la donació de la mare”.

pirata indiPersonatges de cartró-ploma

Com a persona imaginativa i alhora pragmàtica, a Toni Batllori li agradava autoproduir les seves exposicions. En aquest cas, l’artista va plantejar la creació de diversos espais i personatges singulars mitjançant uns ninots de còmic de gran format, acompanyats d’alguns objectes reals a mode d’attrezzo.

Per ajudar-lo en la seva concreció, Batllori va comptar amb la col·laboració dels Serveis de Manteniment. Necessitava que algú fes els suports i dotés les figures d’estabilitat suficient per sostenir una espasa o una escopeta, per exemple. Amb aquest propòsit, el ninotaire va realitzar diversos esquemes en fulls DIN A4 que va facilitar en una carpeta al cap de la brigada municipal, Francesc Casals.

tirador mariscalBatllori coneixia la seva traça com a soldador arran d’una experiència anterior: “En ocasió d’una cavalcada de Reis, vam fer una estructura de ferro”. Aquesta vegada, Casals va fer servir xapa per a les bases i passamans per a la resta de suports. “Va ser un procés molt intens. De tant en passava a veure com anava tot i, si convenia, hi deixava noves anotacions”.

Un cop enllestida la feina, Casals va conservar les instruccions autògrafes de Batllori al seu despatx del magatzem municipal.

Donació a l’Arxiu

El passat 9 de gener, l’endemà del comiat de Batllori, Francesc Casals va recordar aquella experiència i va pensar que el millor lloc on poden estar aquells documents és a l’Arxiu Municipal.

mossen home cadiraFins ara eren fulls de treball –de fet, alguns tenen esquitxos de les soldadures–, però ara adquireixen una nova dimensió. Es tracta dels croquis originals dels ninots i les estructures que es van construir per a l’exposició dels 10 anys del Fons Batllori. De totes les peces que es van fer –l’home de la cadira, l’indi, el mariscal, l’ovella, el mossèn, la pagesa, el tirador...–, la del pirata és l’única que es conserva sencera, a La Unió.

Gràcies a la cura i sensibilitat de Casals, ara aquest testimoni de la manera de ser i de treballar de Toni Batllori serà conservat a l’Arxiu Municipal amb els originals del seu pare, Batllori i Jofré.


Entra en funcionament el nou servei de recollida de residus

contenidors03Ahir dimecres, 1 de febrer, va començar a operar la nova empresa concessionària del servei públic de recollida de residus urbans, un cop formalitzat el contracte i després que el ple de l’Ajuntament celebrat el passat 24 de novembre va aprovar per unanimitat l’adjudicació del contracte a favor de l’empresa Prezero España (anteriorment denominada CESPA).

En principi, Prezero oferirà el servei durant tres exercicis naturals (de 2023 a 2025) per un preu total d’1.507.716 euros (IVA inclòs), a raó de 502.572 euros anuals. Arribat el cas, el contracte admetrà una pròrroga de dos anys.

Reciclatge en contenidors

Segons les últimes dades proporcionades per l’Agència de Residus de Catalunya, Teià va ser el setè municipi del Maresme amb millor percentatge de recollida selectiva el 2021, amb el 62,77%. Aquests resultats compleixen els objectius fixats per la Unió Europea d’assolir el 55% de reciclatge per al 2025, per la qual cosa l’Ajuntament ha apostat per mantenir el model actual de recollida a través d’àrees d’aportació amb totes les fraccions (resta, orgànica, vidre, envasos i paper), en comptes de plantejar-se un sistema de recollida porta a porta, que n’hauria encarit els costos.

L’aposta pel sistema de contenidors al carrer s’acompanya d’un seguit de millores que haurien de permetre dues coses: una, seguir avançant en el triatge en origen, i dues, reduir al màxim els episodis de brutícia i desbordament d’algunes àrees de recollida.

Valoració de 100 punts

D’acord amb les prescripcions tècniques del concurs, i a criteri dels Serveis Tècnics Municipals, l’oferta presentada per l’empresa adjudicatària ha obtingut la valoració màxima, de 100 punts.

A més del blindatge dels imports anuals, l’Ajuntament havia sol·licitat altres millores que es concreten de la manera següent:

- S’incrementaran els dies de recollida de trastos vells, mobles, electrodomèstics i voluminosos, que passaran de dos a quatre cops mensuals. Aquest servei es prestarà cada dimarts i ja està plenament operatiu, sense cap cost per a la persona usuària. Per sol·licitar-lo, cal trucar prèviament al telèfon 93 751 00 96.

- Es farà una recollida diferenciada de restes de jardineria per a particulars en saques homologades, a través d’un servei a demanda amb reserva telefònica. Aquest servei es prestarà cada dilluns i trigarà un temps a posar-se en marxa. Arribat el moment, l’Ajuntament ho anunciarà a través del web i les xarxes socials.

- La resta de fraccions es recolliran d’acord amb el calendari següent:

calendari residus

Bossa d’hores

En previsió de dates especials com la Festa Major o Nadal, l’Ajuntament podrà sol·licitar una ampliació de la jornada diària de recollida de qualsevol fracció de dilluns a dissabte, per a la qual cosa s’ha pactat la creació d’una borsa de 150 jornades de 7 hores cadascuna durant tot el contracte (amb pròrrogues incloses).

De la mateixa manera, l’Ajuntament podrà demanar també una ampliació en els mateixos termes els diumenges, per a la qual cosa s’ha previst una borsa de 30 jornades de 7 hores cadascun durant tot el contracte (amb pròrrogues incloses).

Nou vehicle i més neteja

L’empresa prestarà el servei amb un camió compactador nou, que s’hi incorporarà tan bon punt com estigui carrossat.

A causa, precisament, de les dificultats d’accés i per raons de seguretat vial, properament s’eliminaran les àrees de recollida del torrent de Casa Bru i del carrer de Fivaller.

D’altra banda, s’instal·laran sistemes de fixació en mitja dotzena d’àrees per evitar que els contenidors es desplacin. També es retiraran del servei tots els contenidors soterrats de càrrega amb ploma i se substituiran per altres de càrrega posterior, més silenciosos.

Pel que fa a la conservació, Prezero haurà de vetllar pel manteniment periòdic de tots els punts de recollida, incloent-hi la neteja i la pintura viària.

A partir d’ara, els contenidors de superfície es rentaran amb aigua a pressió 16 vegades l’any per fora. Els de resta i orgànica es rentaran 16 vegades per dins, i els de paper, vidre i envasos, 6. Per la seva part, les boques dels contenidors soterrats i la seva àrea perimetral es netejaran 16 vegades l’any, i 12 cops els contenidors allotjats al seu interior.

Antiga concessió

Des de maig de 2016, el servei de recollida era prestat per la Unió Temporal d’Empreses (UTE) de L’Arca del Maresme i Urbaser. El contracte anterior vencia l’1 d’abril, però el ple celebrat el passat 17 de març va acordar una pròrroga fins a la redacció dels nous plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques, d’acord amb la normativa europea.

Aleshores, el regidor de Serveis Municipals, Jordi Casanovas, va anunciar que els canvis serien “de gran envergadura” amb l’objectiu de donar satisfacció a les necessitats actuals del municipi. “Som plenament conscients que el contracte ha quedat obsolet. La realitat s’ha desvirtuat. El món del 2016 no és el del 2022, pel gran volum de residus que es generen al poble”, va admetre.

Ara, Casanovas es mostra confiat que es notarà “un abans i un després” en la qualitat del servei, i fa una crida als veïns i veïnes a erradicar i denunciar els comportaments incívics.


Jornada CdM per afavorir la digitalització dels negocis locals

CDM DIGITAL DAYSEl proper 8 de febrer, el centre d’empreses Casa del Marquès acollirà una jornada de formació destinada a negocis locals i persones autònomes anomenada CdM Digital Days. Tecnologia, salut i benestar amb l’objectiu d’incorporar les tecnologies 4.0 com a eina per millorar la competitivitat en l'àmbit dels centres esportius; els centres geriàtrics; els centres mèdics; els centres de recuperació, fisiologia i osteopatia; les farmàcies i els professionals de la psicologia i la psiquiatria.

La sessió és gratuïta i compta amb el suport de la Diputació de Barcelona i la col·laboració dels ajuntaments del Masnou, Alella i Teià. Us hi podeu inscriure emplenant aquest formulari.

Programa

La jornada combinarà les situacions pràctiques d’àmbit quotidià i els espais de relació o networking amb la presentació de casos d’èxit, d’acord amb el programa següent:

9h – Recepció de les persones assistents.

9.30h – Benvinguda a càrrec de l’alcalde del Masnou, Jaume Oliveras.

9.40h – Presentació: Les tecnologies 4.0 i la seva aplicabilitat en el sector salut i benestar, a càrrec del doctor en innovació tecnològica per la UPC Xavier Gallardo.

10.15h – Experiències pràctiques de digitalització, a càrrec de les empreses allotjades al centre d’empreses Casa del Marquès:

- Marca i màrqueting 4.0, a càrrec de Magnifik.
- Casos d’ús d’estructura cloud, a càrrec d’Aralos
- Sincronització i automatització de processos, a càrrec de Walaxia i Lotus Estudi
- EDA, analítica de dades, a càrrec de Jortilles.
- Realitat virtual i realitat augmentada, a càrrec de Mr.Fogg

11h – Pausa cafè.

11.30h – Ponència: Vols conèixer el potencial de la impressió 3D per al teu negoci?, a càrrec de Carmina Sánchez, responsable de col·laboració publicoprivada del TecnoCampus, i Felip Fenollosa, director de R+D+I estratègica de la Fundació CIM de la UPC.

12h – Intervenció de la regidora de Promoció Econòmica del Masnou, Maria Llarás.

12.15h – Espai d’experiència immersiva:

1. Realitat virtual
- Activitat de caiac. Utilitat: recuperació de lesions i relaxació
- Animació per a infants. Utilitat: gestió d’emocions en l’analítica de sang
- Realitat virtual i mindfulness

2. Intel·ligència artificial
- Aplicacions per automatitzar l’atenció mèdica i fer suggeriments d’hàbits saludables a través de la càmera del mòbil, a càrrec de l’empresa VDM Health (Consorci Barcelona Zona Franca).

14h – Cloenda.


Acord per custodiar i difondre l’obra artística de Gerard Rosés

Conveni RosésEl passat 26 de gener es va formalitzar un acord entre l’Ajuntament de Teià i la família de Gerard Rosés per garantir la conservació i difusió del fons artístic d’aquest autor. La seva vídua, Anna Maria Becker, i les seves filles, Katinka i Franzi, van signar un conveni pel qual cedeixen en dipòsit la guarda i custòdia de 541 pintures, 138 escultures, 31 aquarel·les, 40 llibres i dues joies.

Aquest fons artístic, valorat en 258.000 euros, es troba allotjat des de la defunció de l’artista en un local d’ús municipal, que de mica en mica s’ha anat adequant per poder complir aquesta finalitat.

Condicions pactades

El conveni té una vigència inicial de quatre anys amb possibilitat de pròrroga, durant els quals l’Ajuntament s’obliga a subscriure una pòlissa d’assegurances i a destinar 1.000 euros del pressupost municipal de cada exercici a activitats de difusió i divulgació. El consistori també adquireix el compromís, a la finalització del conveni, d’organitzar una gran exposició amb tota l’obra de Gerard Rosés.

D’altra banda, les seves hereves “oferiran un projecte de formació artística o pictòrica a la població en general, a l’escola o a l’institut de Teià, amb un mínim de tres activitats anuals”. Sempre que ho comuniqui, la família podrà disposar totalment o parcialment de l’obra dipositada, així com “procedir a la seva exposició i venda pel preu i condicions que consideri adient”.

Gerard RosésDonació de peces

Com a “contraprestació” al dipòsit, la família es compromet expressament, en el moment de la finalització del conveni, a donar a l’Ajuntament ente una i tres obres per cada any de conveni, que es triaran més endavant i “que quedaran per al fons artístic local”.

Valoració positiva

El mateix dia de la signatura, en ocasió del ple municipal, el portaveu de JxCat i exregidor de Cultura Francesc Ribas va qualificar l’acord de “molt bona notícia” i es va interessar pels detalls del conveni.

La regidora de Cultura i Patrimoni, Olga Parra, es va mostrar satisfeta perquè “per fi s’ha fet realitat, després del parèntesi de pandèmia i de resoldre diversos aspectes legals i administratius”. Per a Parra, “família i Ajuntament hem arribat a un bon punt d’equilibri per posar en valor i recollir la importància i la vinculació que l’artista ha tingut amb Teià”.

L’alcalde, Andreu Bosch, va recordar que el 2017 l’obra “estava dispersa entre el domicili familiar, la parròquia i altres indrets” i va expressar el seu agraïment a la Cooperativa Agrícola pel conveni de cessió que el maig de 2019 va signar amb l’Ajuntament i que li ara permet disposar d’un local com a magatzem.

Conveni família RosésVincle amb Teià

L’artista plàstic Gerard Rosés va morir el juliol de 2017 amb 72 anys. Nascut a Barcelona, ben aviat es va traslladar al Masnou, d’on era originària la seva família, i el 1986 es va establir a Teià. Al parc de Can Godó, Rosés hi va erigir un monument a la sardana.

En l’àmbit pictòric, la seva obra es caracteritza per l’ús del relleu i el color dels seus personatges per donar profunditat a les seves composicions. Prova d’això és el gran quadre del passeig de la Riera que presideix la sala de plens de l’Ajuntament de Teià i que va servir com a teló de fons per celebrar l’acord assolit.


Gemma Rosell finalitzarà el mandat com a regidora no adscrita

Gemma RosellEl passat 26 de gener es va donar compte al ple de l’Ajuntament de la nova condició de Gemma Rosell com a regidora no adscrita, després que el passat 27 de desembre va presentar per registre un escrit en què formalitzava la seva desvinculació del grup municipal de JxCat.

Dos dies abans, Rosell n’anunciava l’abandó voluntari a les seves xarxes socials: “La decisió de donar-me de baixa del partit ha sigut una decisió difícil i complicada per mi. Alguns esdeveniments succeïts darrerament en el grup municipal al qual pertanyia amb orgull i convenciment fins aquell moment ja no afavorien el meu ple desenvolupament en termes personals i de dedicació política”.

Rosell explica que “passo a ser regidora no adscrita per acabar aquest mandat perquè així ho sento per responsabilitat i per respecte a la gent que en el seu moment em va fer confiança”.

Regidora des de 2015

Gemma Rosell és regidora de l’Ajuntament de Teià des de juny de 2015, quan va substituir Anni Aparicio com a número 2 de l’aleshores grup municipal de CiU. En aquell mandat, i mercès l’acord de govern entre ERC-Compromís amb Teià i CiU, Rosell es va fer càrrec de les àrees de Sanitat i Serveis Socials. “Hi vaig estar molt a gust i mai no vaig fer diferències entre partits”, recorda.

En les eleccions municipals de 2019, Rosell va tornar a acompanyar Francesc Ribas com a cap de llista de JxCat, a qui està “molt agraïda” per haver-la engrescada a participar en la vida política del poble. “En tenia una idea perquè el meu pare també va ser regidor en dues ocasions i l’experiència em demostra que és molt satisfactori treballar per als teus veïns i veïnes”, diu.

Agraïment mutu

“La decisió, llargament meditada i madurada, no ha estat fàcil”, admet. Fins ara, Rosell era membre de l’executiva comarcal de JxCat i continua declarant-se “molt de Puigdemont” –al qual ha anat a veure en dues ocasions–, tot i que ella es mostrava partidària de no abandonar el Govern de la Generalitat.

Un cop feta efectiva la seva sortida del grup municipal de JxCat, el seu portaveu, Francesc Ribas, va agrair-li “tota la feina feta durant tots els anys que hem compartit en aquesta corporació”.


Ajuntamentdeteia