La Caminada dels 3 Pobles celebra la seva 19a edició el pròxim 12 d’abril

La iniciativa celebrarà la seva 19a edició el diumenge 12 d’abril, amb un recorregut que unirà Teià, Alella i el Masnou en una jornada de caràcter popular centrada en l’activitat física, la natura i la convivència.

La Caminada dels 3 Pobles arriba enguany a la seva 19a edició i se celebrarà el diumenge 12 d’abril. Es tracta d’una iniciativa organitzada conjuntament pels ajuntaments de Teià, Alella i el Masnou que, any rere any, s’ha consolidat com una de les activitats populars més destacades del calendari local.

L’objectiu de la proposta és triple: fomentar els hàbits saludables a través de l’activitat física, donar a conèixer l’entorn natural del territori i afavorir la relació i la convivència entre els veïns i veïnes dels tres municipis. En aquest sentit, la caminada es planteja com una experiència accessible i oberta a tots els públics, que combina esport, natura i cohesió social.

Un recorregut per descobrir el territori

La caminada connecta els municipis de Teià, Alella i el Masnou a través d’un itinerari que discorre per camins de la Serralada Litoral. Es tracta d’un recorregut pensat per gaudir del paisatge i descobrir el patrimoni natural i agrícola del territori en un ambient distès i participatiu.

Tot i que l’activitat és apta per a la majoria de persones, es recomana portar calçat i roba adequada per caminar, així com aigua i els aliments necessaris, ja que durant el recorregut no hi haurà punts d’avituallament.

Esmorzar gratuït per als participants

Com és tradició, el recorregut finalitzarà al Centre Enoturístic i Arqueològic de Vallmora, un espai emblemàtic del territori que esdevé el punt de trobada final de la jornada.

A l’arribada, totes les persones participants podran gaudir d’un esmorzar gratuït, en un ambient festiu i de convivència que permetrà compartir l’experiència viscuda al llarg del recorregut.

Inscripcions obertes fins al 9 d’abril

El termini d’inscripcions ja està obert i aquestes es podran formalitzar fins al dijous 9 d’abril a través de l’enllaç habilitat al web municipal. Les places són limitades i, com és habitual, no es faran inscripcions el mateix dia de la caminada.

Per aquest motiu, es recomana a les persones interessades que s’hi inscriguin amb antelació per garantir la seva participació en l’activitat.

Recomanacions i participació

La Caminada dels 3 Pobles és una activitat oberta a totes les edats. Es recomana que els menors vagin acompanyats d’una persona adulta que se’n faci responsable durant tot el recorregut.

També es permet la participació amb gossos, sempre que vagin degudament lligats i que les persones propietàries vetllin pel seu benestar en tot moment.

Atès que el recorregut transcorre per espais naturals protegits, es demana a totes les persones participants que respectin l’entorn, segueixin els camins senyalitzats i compleixin les indicacions de l’organització per garantir el bon desenvolupament de l’activitat.


Teià impulsa un nou cicle de sortides culturals per a la gent gran

El consistori posa en marxa un programa trimestral de visites guiades per promoure l’envelliment actiu i la descoberta del patrimoni de proximitat entre les persones majors de 65 anys.

L’Ajuntament de Teià impulsa el programa “Descobrim el nostre patrimoni”, una nova proposta d’activitats per a la gent gran del municipi que combina cultura, convivència i descoberta de l’entorn. La iniciativa promou l’envelliment actiu i crea espais de trobada entre veïns i veïnes a través del coneixement del llegat històric més proper.

La programació del primer trimestre planteja un itinerari cronològic per diferents etapes de la història mitjançant visites guiades a equipaments patrimonials destacats. El recorregut connecta l’antiguitat clàssica amb la memòria contemporània i ofereix una mirada diversa sobre l’evolució del territori.

Tres sortides per descobrir la història del territori

El cicle inclou tres visites culturals programades:

  • 22 d’abril a les 11 h– Visita al Museu Romà de Premià de Mar
  • 20 de maig a les 11 h – Visita al Castell de Santa Florentina de Canet de Mar
  • 17 de juny a les 11 h – Visita al Refugi antiaeri de Calella

Les sortides permeten endinsar-se en espais singulars que expliquen diferents moments històrics a través de restes arqueològiques, arquitectura monumental i testimonis de la memòria col·lectiva.

Participació i inscripcions

El programa s’adreça a persones majors de 65 anys i compta amb places limitades.

La inscripció té un cost de 22 euros per trimestre, que inclou l’accés als recintes i el servei de guia.

Els desplaçaments es faran en vehicles particulars compartits, coordinats entre les persones participants.

Les inscripcions es poden formalitzar al Casal de Ca la Cecília.

Una oferta cultural estable per a la gent gran

Aquest cicle de sortides culturals neix amb vocació de continuïtat i vol consolidar una programació estable d’activitats culturals de proximitat adreçades a la gent gran del municipi. La proposta s’estructurarà en programes trimestrals temàtics que permetran descobrir nous espais patrimonials i aprofundir en diferents períodes històrics, tot afavorint la participació activa i la cohesió social d’aquest col·lectiu.

Amb aquesta iniciativa, el consistori reforça el seu compromís amb les polítiques d’envelliment actiu i amb la promoció del patrimoni cultural com a eina de benestar i dinamització social.


El Ple de Teià aborda la gestió municipal i la incorporació d’un nou fons cultural per a la Biblioteca de Can Llaurador

La sessió plenària va aprovar diversos tràmits administratius i va evidenciar, en el torn de precs i preguntes, les principals inquietuds dels grups municipals sobre la gestió, els serveis i el dia a dia del municipi.

La sessió plenària celebrada aquest dijous 19 de març va tractar diversos expedients de caràcter administratiu i va donar compte de l’activitat de govern, en una sessió en què el gruix del debat polític es va concentrar en el torn final de precs i preguntes.

Gestió econòmica i tràmits administratius
D’entrada, el Ple va aprovar un expedient de reconeixement extrajudicial de crèdits per un import de 77.252,14 euros, corresponent a despeses d’exercicis anteriors que no es van poder tramitar en el seu moment. L’acord es va aprovar amb set vots a favor de l’equip de govern (Compromís amb Teià–ERC i Junts per Teià) i cinc abstencions de l’oposició, atès que una regidora de Gent de Teià es va absentar durant la celebració del Ple per motius personals.

En l’àmbit cultural, es va aprovar el conveni de cessió del fons “Biblioteca Sarda i de l’Alguer: Fons Andreu Bosch i Rodoreda”, que s’incorporarà a la Biblioteca Municipal de Can Llaurador. Es tracta d’un fons bibliogràfic, gràfic i documental de gran valor, especialitzat en filologia i lingüística catalanes i romàniques, així com en història, tradicions culturals i activitat sociocultural de l’Alguer i de Sardenya, difícilment localitzable com a conjunt en cap altra biblioteca o arxiu.

El fons es mantindrà com una unitat documental íntegra, amb condicions específiques de conservació als espais de la biblioteca, i quedarà exclòs de préstec, tot i que serà accessible per a consulta a sala. Des de l’equip de govern es va destacar que aquesta incorporació suposa “un enriquiment del patrimoni bibliogràfic del municipi i una oportunitat per reforçar els vincles culturals amb l’Alguer i l’àmbit de la llengua catalana”.

Compromís amb Teià–ERC i Junts per Teià van posar en valor “la singularitat i el valor acadèmic del fons”, així com la feina realitzada per la Biblioteca de Can Llaurador a través de l’informe tècnic, que ha permès avaluar la incorporació amb criteri i garanties. El PSC també es va mostrar favorable a la iniciativa, destacant positivament la incorporació d’aquest fons al municipi.

Per la seva banda, Gent de Teià va valorar positivament el projecte, però va expressar dubtes sobre l’impacte econòmic i de gestió, així com sobre la manca de temps per analitzar el punt, que es va portar amb caràcter d’urgència a la comissió informativa. El punt es va aprovar amb nou vots a favor i tres abstencions de Gent de Teià.

Activitat de control i organització municipal
El Ple també va donar compte dels decrets d’alcaldia, dels acords de la Junta de Govern Local, d’una sentència ferma en matèria tributària i de la designació dels regidors i regidores de barri. La distribució acordada assigna a Sílvia Marcos el barri de Sant Berger; a Marià Espel, l’àmbit de Riera Centre-Dreta; a Montse Riera, les zones de Rials i Vallmora; a Aleix Corral, la Riera Esquerra; Enric Higueruelo assumeix la Riera Alta i La Molassa; Francesc Ribas es fa càrrec de Poble Espanyol, El Castell i La Vinya; i, finalment, l’alcaldessa Èrica Busto assumeix diversos sectors com Vallbellida, la Muntanya, la Plana i Victor Font Gual.

Precs i preguntes: control a la gestió i demandes sobre serveis municipals
El torn de precs i preguntes va concentrar la major part del debat polític, amb intervencions de tots els grups municipals.

Des de Gent de Teià es van plantejar diverses qüestions de control sobre la gestió municipal. El grup va demanar explicacions sobre l’error en la nòmina de gener de 2026, que va comportar pagaments indeguts, qüestionant els mecanismes de supervisió i reclamant responsabilitats. També van traslladar el malestar de treballadors de la brigada per l’ús d’imatges en comunicacions institucionals, demanant garanties sobre el consentiment.

A més, van exposar la queixa d’una veïna del passeig de la Bòbila per problemes d’enllumenat, estat del paviment i elements en mal estat, reclamant una actuació urgent. Finalment, van formular preguntes sobre la continuïtat d’activitats esportives amb l’institut, la revisió d’ordenances vinculades a la Piscina i el Poliesportiu i la convocatòria del Consell Municipal d’Esports.

Per part del govern, l’alcaldessa va assumir l’error en la nòmina —atribuït a una incidència en la tramitació del fitxer bancari en el moment de la transferència— i va demanar disculpes a les persones afectades. També es va informar que la situació s’està regularitzant. En relació amb el passeig de la Bòbila, es va indicar que ja hi ha una reunió programada amb la veïna aquest mateix divendres i que els serveis tècnics treballen per resoldre les incidències, prioritzant les més immediates.

Pel que fa a l’ús d’imatges, l’equip de govern va assegurar que sempre es demana prèviament el consentiment i el permís dels treballadors abans de fer fotografies o utilitzar-les en comunicacions institucionals, i que en aquest cas, com és habitual, també es va seguir aquest procediment. En l’àmbit esportiu, es va explicar que l’activitat amb l’institut es va aturar per manca de cobertura administrativa adequada, i que es treballa per reprendre-la amb garanties de cara al proper curs. En relació amb les taxes dels equipaments esportius, el govern va assenyalar que es treballa en la revisió de les ordenances vinculades al Poliesportiu i la Piscina. Alhora, es va agrair la feina feta en mandats anteriors, especialment en relació amb la proposta de modificació de les taxes de la Piscina, destacant que hi ha aportacions que es tindran en compte i que es volen aprofitar per definir el nou model. Finalment, es va confirmar la voluntat de convocar el Consell Municipal d’Esports, un cop es completin algunes reunions pendents amb entitats del municipi.

El PSC també va demanar aclariments sobre l’error en les nòmines i va plantejar qüestions vinculades a la neteja viària, especialment en relació amb la necessitat de millorar la coordinació per facilitar les tasques de manteniment. Així mateix, va proposar estudiar millores en el sistema de recollida de residus en zones amb problemàtiques específiques.

Des del govern municipal es va explicar que els dispositius de neteja es coordinen amb avisos previs per facilitar la retirada de vehicles, i que s’estan analitzant diferents models de recollida de residus aplicats en municipis veïns per valorar-ne la implementació a Teià.

El PP, per la seva banda, va posar sobre la taula la problemàtica de la cobertura de telefonia mòbil a Teià i va demanar un diagnòstic clar de la situació. També va expressar preocupació per la interrupció de l’activitat esportiva amb alumnes de l’institut. El govern va assenyalar que la millora de la cobertura depèn de les operadores i la disponibilitat d’ubicacions per a antenes, i va reiterar la voluntat de reprendre l’activitat esportiva amb un marc regulat.

La sessió es va cloure amb un missatge de suport de l’alcaldessa a la comunitat educativa i amb una invitació a la ciutadania a participar en el Lletrescena, posant en valor aquesta proposta cultural com un espai de trobada i dinamització cultural a Teià.


Lletrescena 2026 posa el focus en el teatre documental a Teià

Teià acollirà del 25 al 29 de març la 5a edició del festival Lletrescena: Entre la Literatura i el Teatre, una proposta cultural consolidada que enguany gira entorn del teatre documental amb el lema “Quan la realitat és la ficció”. El dramaturg, director i productor Jordi Casanovas n’és el comissari d’aquesta edició.

El festival reflexiona sobre la relació entre realitat i creació escènica, posant en valor el teatre com a eina per interpretar fets reals i connectar amb el públic. La programació combina espectacles teatrals professionals amb propostes amateurs i de proximitat, així com un ampli ventall d’activitats paral·leles.

La inauguració anirà a càrrec de les periodistes Txell Feixas i Laura Rosel, que participaran en una conversa sobre la relació entre periodisme, literatura i teatre, moderada pel crític Andreu Gomila. Al llarg del festival també s’han programat diversos debats amb dramaturgs, investigadors i creadors que abordaran la construcció d’històries a partir de testimonis reals.

Pel que fa a les arts escèniques, destaquen propostes com El combat de les oblidades, així com el recital Venus i Adonis de William Shakespeare, interpretat per Emma Vilarasau i Jordi Bosch. El programa es completa amb espectacles d’entitats locals, itineraris dramatitzats pels carrers de Teià i activitats participatives.

Lletrescena també reforça la seva vessant literària amb el projecte “Autors de cap de setmana”, que enguany compta amb Lluís Llort i Queralt Riera en residència creativa. A més, s’hi presentaran novetats editorials i es donarà continuïtat a la col·lecció de llibres del festival.

El certamen es clourà amb una proposta musical al Parc de Can Godó, que connectarà música i memòria a través de cançons vinculades a fets reals.

Més informació i programa complet a www.lletrescena.cat. Les entrades es poden adquirir a https://compres.teia.cat/categoria/cultura/.


Eco i Grey busquen família: dos gossos de Teià esperen una segona oportunitat

L’Ajuntament assumeix el cost de la taxa d’adopció per facilitar que trobin una nova llar.

Dos gossos recollits al municipi de Teià continuen esperant una família al Centre d’Atenció d’Animals Domèstics del Maresme (CAAD). Es tracta d’Eco i Grey, dos animals que fa més d’un any que estan al centre i que ara es vol donar a conèixer per ajudar-los a trobar una llar definitiva. Per facilitar l’adopció d’aquests animals recollits al poble, l’Ajuntament assumirà el cost de la taxa d’adopció.

Eco és un gos mestís de mida gran que amb el temps ha anat guanyant confiança amb les persones. Actualment és molt afectuós i passeja molt bé, tot i que necessita una família que li doni temps per acabar d’agafar seguretat. Té leishmània, una malaltia que requereix seguiment veterinari.

Grey, un American Staffordshire, també és un gos molt afectuós amb les persones i amb molta energia. A més, forma part del grup de gossos donants del Banc de Sang Animal, ajudant així altres animals que ho necessiten.

Les persones interessades poden contactar directament amb el CAAD Maresme al telèfon 93 797 42 72, consultar la pàgina web www.caadmaresme.cat o seguir el perfil d’Instagram @caadmaresme per conèixer-los millor i descobrir altres animals que també busquen llar. També hi ha la possibilitat de fer-se família d’acollida si algú no pot assumir una adopció definitiva.

El CAAD Maresme és una entitat que treballa per garantir el benestar dels animals que arriben al centre, amb atenció veterinària, cures i seguiment del seu comportament mentre s’espera trobar-los una nova família.


Marta Ramírez, productora de Teià, guanya el Premi Gaudí a millor pel·lícula per 'Frontera'

El film dirigit per Judith Colell recupera una història real dels Pirineus durant la Segona Guerra Mundial i suma un nou guardó a la trajectòria de Marta Ramírez, que ja havia estat premiada el 2019 amb ‘Las distancias’.

La productora Marta Ramírez, veïna de Teià, ha estat guardonada amb el Premi Gaudí a millor pel·lícula per 'Frontera', un film dirigit per Judith Colell que recupera una història poc coneguda dels Pirineus durant la Segona Guerra Mundial, quan habitants dels territori ajudaven refugiats a fugir de la França ocupada pels nazis Amb aquest guardó, Ramírez consolida una trajectòria destacada dins del cinema català —després d’haver guanyat també el Gaudí el 2019 amb ‘Las distancias’— i reflexiona en aquesta entrevista sobre el procés de producció del film, els reptes del sector i la seva mirada sobre el cinema actual.

1Primer de tot, enhorabona pel Premi Gaudí. Com vas viure el moment en què vau sentir el nom de Frontera com a millor pel·lícula?
Va ser una nit molt emocionant que recordaré sempre. Ja va ser una sorpresa molt agradable rebre el Premi del Públic, i culminar la nit amb el Gaudí a Millor Pel·lícula va ser la manera perfecta d’arrodonir una nit molt especial per a tot l’equip.

Què significa per a tu, personalment i professionalment, guanyar un Gaudí?
Els premis són un reconeixement molt bonic i sempre s’agraeixen, però també tenen un component inevitable de subjectivitat. Al final depenen de mirades, sensibilitats i moments concrets. Rebre’l és un honor i una gran alegria, però també sóc conscient que hi ha molt talent i molts projectes que podrien estar perfectament en aquest lloc.

Com va arribar el projecte de Frontera a les teves mans i què et va fer dir “aquesta història s’ha de fer”?
La història real en què s’inspira Frontera va aparèixer en un magazine dominical d’un diari: era una entrevista a qui seria el Josep a Frontera, el fill de l’encarregat de la duana (Miki Esparbé). Un dels guionistes, el Miguel Ibáñez Monroy, me la va fer arribar i de seguida em va semblar una història amb molts valors i que, a més, no s’havia explicat gaire en el nostre cinema. Frontera parla dels habitants dels Pirineus que ajudaven refugiats a fugir de la França ocupada pels nazis, una història força desconeguda per a molts de nosaltres però amb molts herois anònims.

La pel·lícula ens porta a l’any 1943 i a la frontera dels Pirineus. Què et va atraure d’aquesta història ambientada en aquell moment històric?

Un dels aspectes que més em va atraure és que, tot i parlar d’uns fets de fa més de vuitanta anys, la història connecta, malauradament, amb situacions molt actuals. Avui encara hi ha molta gent arreu del món que ha de fugir de casa seva per la guerra, la fam o simplement per sobreviure. Frontera parla d’això en el context de la postguerra espanyola i de la Segona Guerra Mundial, però el que explica continua sent vigent.

Com és treballar com a productora en un projecte d’aquesta dimensió? Quines són les responsabilitats que la gent no veu?
La producció de Frontera ha estat molt complexa. Era la primera vegada que m’enfrontava a un projecte d’aquesta envergadura, amb un equip molt gran, molts actors, una producció d’època i, a més, amb gent de diferents països, ja que la pel·lícula és una coproducció amb Bèlgica.

Com ha estat la col·laboració amb la directora Judith Colell durant tot el procés?
Jo ja coneixia la Judith Colell d’un projecte anterior, Elisa K, que va dirigir quan jo treballava en una altra productora. Quan va aparèixer Frontera vaig pensar en ella perquè és una gran directora d’actors i té una sensibilitat especial per retratar els personatges. I a Frontera hi ha personatges complexos, que no són estereotips: els “bons” tenen zones fosques i els “dolents” també mostren la seva part humana. Crec que això la Judith ho ha sabut reflectir molt bé.

A nivell personal, a més, hi ha hagut una entesa total. És una persona amb molt talent, però també amb una energia i un entusiasme molt contagiosos. Fer tot aquest procés amb ella ha estat un regal i un gran aprenentatge. Tant de bo puguem tornar a treballar juntes ben aviat.

Quin ha estat el repte més gran que heu hagut de superar durant la producció de la pel·lícula?
El repte més gran sempre és encaixar tot el que vols fer dins el pressupost, però en aquest cas també va ser un repte gestionar la coproducció internacional i el fet de no poder rodar tota la pel·lícula als Pirineus per motius econòmics… i aconseguir que això no es notés en pantalla.

I el moment més emocionant o inesperat que recordes del rodatge o de tot el camí de la pel·lícula?
Hi ha hagut molts moments emocionants al llarg del procés, però si n’he de destacar un de recent, sens dubte seria la nit dels Gaudí. Va ser un moment molt especial per a tot l’equip.

La pel·lícula també ha connectat amb el públic. Creus que hi ha alguna cosa universal en la història de Frontera?

Sens dubte. Com deia abans, la pel·lícula connecta amb fets molt actuals, però també ens interpel·la directament com a societat. A Frontera, davant d’una realitat terrible i perillosa, hi ha gent que decideix ajudar i arriscar-se, gent que mira cap a una altra banda i gent que denuncia. I això és exactament el que continua passant avui davant de moltes injustícies i tragèdies que veiem al món.

Com creus que està evolucionant el cinema català actualment?
Crec que vivim un moment molt interessant, amb moltes pel·lícules que aconsegueixen connectar amb el públic. Fa uns anys això era més excepcional, però ara cada any hi ha diversos títols que tenen un gran èxit. Pel·lícules com El 47 o Casa en flames fa dos anys, o Wolfgang, Molt lluny o Frontera el 2025, i fa pocs dies s’ha estrenat Balandrau, amb un gran èxit de públic.

Això és fruit d’unes polítiques que han apostat per un cinema en català més ambiciós i de gran format i està ajudant a canviar la percepció del públic: el cinema en català ja no es veu com un cinema de nínxol, sinó com un cinema amb potencial d’arribar a molta gent.

Tu ets de Teià. D’alguna manera el teu origen o el teu entorn han influït en la teva manera d’entendre el cinema?
No sabria dir exactament com, però sí que recordo perfectament les sessions de cinema que es feien a un centre cultural, que no devia ser ni La Unió encara, on projectaven pel·lícules alguns caps de setmana. I sens dubte recordo les sessions dobles a La Calàndria, on vaig passar moltes tardes de nena i adolescent.

Quines qualitats creus que ha de tenir una bona productora avui dia?
La que destacaria més és la perseverança. Aconseguir aixecar una pel·lícula és una carrera de fons —de vegades gairebé una marató— i hi ha molts moments en què podries tenir la temptació de llençar la tovallola.

Després d’un Gaudí, canvia la manera com afrontes els projectes futurs?
No especialment, però sí que és un al·licient afegit. Que es reconegui la feina feta sempre és un impuls positiu a l’hora d’afrontar les dificultats dels projectes futurs.

En què estàs treballant ara o quins projectes t’il·lusionen especialment?
Estic treballant en diversos projectes, però el que destacaria especialment per proximitat és Tres Edats, un llargmetratge dirigit pel cineasta català d’origen xinès Jiajie Yu Yan. La pel·lícula retrata la vida d’una família xinesa des que arriben a Barcelona l’any 1992 i ho fa a través de tres èpoques diferents.

És la primera vegada que es fa una pel·lícula explicada des de dins d’aquesta comunitat que forma part de la nostra societat. A més, és una història escrita amb molta sensibilitat i detall, i crec que té potencial per tenir un gran recorregut.

També rodarem aquest any un curtmetratge dirigit per Valèria Cuní, una història molt bonica i sensible que, a més, em fa especial il·lusió perquè ella també és de Teià.

Si poguessis produir qualsevol història sense límits, quin tipus de pel·lícula t’agradaria fer?
Des de fa un temps m’interessa especialment produir pel·lícules per a nens i adolescents. Crec que hi ha poc contingut d’aquí per a aquestes edats i que molts dels referents que veuen venen de fora. Seria molt interessant que també poguessin veure històries amb referents més propers.

Per acabar: què és per a tu el cinema?
Per mi el cinema és una finestra al món i a la il·lusió i també una forma de vida.


Ajuntamentdeteia